نشست کارگروه طرح احداث خط آهن قزوين – رشت – آستارا – جمهوری آذربايجان با حضور نمايندگان تهران و باکو و معاون دبيرخانه سازمان همکاريهای منطقه ای "اکو" در بندرانزلی برگزار شد .


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت ، معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن کشور هدف از برپایی اين نشست 4 ساعته را بررسی راههای مشارکت شرکت راه آهن آذربايجان در اتمام خط آهن رشت – قزوين و اجرای طرح احداث خط آهن رشت – انزلی – آستارا تا مرز اين همسايه شمالی اعلام کرد .

حسين نازدار با بيان اينکه طرح مطالعه و طراحی خط آهن مسير رشت – آستارا نيز به اتمام رسيده اضافه کرد : ايران تلاش دارد اجرای اين طرح 12 هزار ميليارد ريالی را از طريق فاينانس يا کنسرسيوم مشارکتی به متقاضيان واجد شرايط واگذار کند و آذربايجان به عنوان همسايه شمال ايران می تواند در اين زمينه همکاری کند . وی با اشاره به سلسله نشستهای ماهيانه نمايندگان کشورهای عضو اکو تصريح کرد: نشست ماه آينده نيز با حضور مسئولان دبيرخانه اکو و نمايندگان کشورهای ايران و آذربايجان در باکو به پيگيری نحوه مشارکت در طرح اتمام و احداث خط آهن قزوين آستارا خواهد پرداخت . فُضُولی قُلی اِف نماينده راه آهن آذربايجان نيز در اين نشست با تاکيد بر اهميت نقش خط آهن قزوين آستارا در توسعه حمل و نقل کريدور شمال – جنوب گفت : جمهوری آذربايجان علاقه مند است با مشارکت در روند اجرای اين طرح به همگرايی منطقه ای و توسعه مناسبات دو کشور کمک کند . ساخت راه آهن قزوين – رشت از سال 84 آغاز شده و تاکنون 80 درصد پيشرفت دارد . برای ساخت اين مسير ريلی تاکنون 680 ميليارد تومان هزينه شده و برای تکميل آن به 1000 ميليارد تومان ديگر نياز است . راه آهن رشت – قزوين ظرفيت جا به جايی 3 ميليون و 800 هزار مسافر و 10 ميليون تن بار را در سال دارد سفرا و نمايندگان کشورهای عضو اکو در سفر به استان گیلان ضمن بازديد از خط آهن قزوين – رشت – آستارا در نشست تخصصی در منجيل با توانمنديهای اقتصادی گيلان آشنا شدند./ س


برچسب ها: رایزنی ، راه آهن ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.