خیز بلند جریانات در فتح‌الفتوح مجلس دهم؛

جدال بر سر کرسی‌های قوه مقننه/صندلی‌های سبز بهارستان در انتظار کدام قطب است؟

اگرچه برخي از فعالان سياسي رقباي خود را از مدت‌ها پيش به تبليغات زودهنگام انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي متهم كرده و مي‌كنند، اما فضاي سياسي آشكار كشور چندان رنگ و بوي انتخابات به خود نگرفته است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، اگرچه تا زمان انتخابات مجلس دهم زمان زيادي مانده است اما بحث‌هايي كه مي‌شود بيشتر بر روي اين موضوع است كه آيا انتخابات آينده تك قطبي خواهد بود يا دو قطبي؟ آيا انتخابات تك قطبي خوب است يا دو قطبي؟ نکته جالب توجه اين است که حتي در باره‌ طيف پيروز انتخابات هم از هم اكنون نظر داده مي‌شود.
 




اگرچه برخي از فعالان سياسي رقباي خود را از مدت‌ها پيش به تبليغات زودهنگام انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي متهم كرده و مي‌كنند، اما فضاي سياسي آشكار كشور چندان رنگ و بوي انتخابات به خود نگرفته است.

 با پیروزی دکتر روحانی در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری و وعده وی مبنی بر فضای باز سیاسی، این‌بار برق امید در چهره اصلاح‌طلبان درخشید و آنچه که امروز در لا به لاي خبرها جستجو مي‌کنيم گواه اين دارد که زمينه‌هاي برگزاري انتخابات مجلس دهم از سوي فعالان اصلاح‌طلبي که امروزه بازار فعاليت را پررونق مي‌بينند، درحال آماده‌سازي است.
 


نکته قابل تامل در اين ميان فعاليتی آهسته و گاها همراه با سکوت جريان راست سنتي است که اکنون اکثر کرسي‌هاي مجلس نهم را در اختيار دارد، و از سوی فعالین سیاسی به سکوت معنادار اصولگرایان تعبیر می‌شود.

با توجه به وقایع پیش آمده در دولت دهم و جریان موسوم به جریان انحرافی، همچنین شکست اصولگرایان در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری این جریان برای به‌دست‌آوردن وجهه خود در افکارعمومی تلاش می‌کند، بنابراین جریان چپ سنتی موقعیت حضور در این دوره را مساعد و فضا را کاملا مثبت ارزیابی می‌کند. و این درحالی است دکتر روحانی خود را اصلاح‌طلب معرفی نکرده و با شعار میانه‌روی پیروز میدان شد.

با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که در انتخابات آینده 3 قطب با هم رقابت کنند، یک قطب جریان اصلاح‌طلب است که خود را به دکتر روحانی منتسب کرده و به دنبال سهم‌خواهی است، قطب دوم جریان منتسب به دولت با منش اعتدال است و قطب دیگر جریان اصولگرا که هنوز فعالیت رسمی را شروع نکرده‌ استٰ، در این میان می‌توان طیف دیگری را هم در انتخابات آینده دخیل دانست و آن کاندیدای بینابین است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان به صورت غیر رسمی در میان احزاب خود به اجماع رسیده‌اند، و برای تدوین برنامه‌هایشان تلاش می‌کنندٰ در همین زمینه "مصطفی کواکبیان" با خوشبینی نسبت به حضور اصلاح‌طلبان در مجلس آتی گفت: معتقدم همه چیز باید براساس قانون پیش رود و حتما مجلس دهم اکثرا اصلاح‌طلبان هستند.(اینجا)




دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پنجاه و يكمين همايش فصلي حزب مردم‌سالاري که با هدف بررسي مسايل جاري كشور و تعيين راهبرد حزب براي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين انتخابات مجلس خبرگان، برگزار شد، جدول زمان بندي جهت ارائه ليست انتخاباتي را به اعضا ارائه داد و معيارهاي معرفي نامزدهاي انتخاباتي مجلس توسط حزب مردم‌سالاري را تشريح كرد.(اینجا)

بالا رفتن آستین اصلاح‌طلبان برای شروع فعالیت‌های انتخاباتی در حالی که حدودا دو سال تا انتخابات دهم فرصت باقیست اهمیت ویژه مجلس دهم برای آنان را بیشتر نمایان می‌کندٰ تا جایی که برای نشاندن گزینه خاص خود در کرسی ریاست نیز از استراتژی‌هایی تامل برانگیزی استفاده می‌کنند.

اجماع بر روی ناطق‌نوری یا همان شیخ میانه‌رو معروف، از سوی کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران بر این موضوع صحه می‌گذارد که اصلاح‌طلبان از تجربه انتخابات رياست جمهوري بهره گرفته و شخصيتي كه اصولگرايان را دچار ضديت با آنان نكند معرفي كنند؛ از اين رو ناطق‌نوري چهره‌ای معتدل را مطرح کردند تا از  همراهی راست‌های سنتی نيز بهره ببرند.



"غلامحسین کرباسچی" دبیرکل حزب کارگزاران در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره احتمال اجماع اصلاح‌طلبان حول محور ناطق‌نوری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: احزاب اصلاح طلب از روش‌های سیاسی معقول و فعال‌تر برای انتخابات مجلس استفاده می‌کنند و بعید نیست با توجه به سابقه ناطق‌نوری و مجموعه گرایش اصلاح‌طلبان این اتفاق صورت بگیرد، حرکت به سمت ناطق‌نوری چیز عجیبی نیست که باید هماهنگی در مورد آن صورت بگیرد.

ناگفته نماند که ناطق‎نوری در مراسمی که برای قدر‌شناسی از وی در دانشگاه مینودشت استان گلستان برگزار شد، با اشاره به بحث‎های موجود درخصوص حضور او در انتخابات مجلس آینده شده بود، گفت:« به‌عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به میدان نخواهم آمد و عمر سیاسی من تمام شده است.» وی در ادامه سخنان خود بیان کرده بود که «من جناح راست سنتی نیستم و این مارک اشتباهی است که در مورد من به کار گرفته شده است.»

"محمدرضا عارف" گزینه مطرح دیگری است که این روزها از سوی اصلاح‌طلبان بویژه جبهه اصلاحات بر زبان برده می‌شود، وی با ورود به عرصه سياست با دلخوري از صحنه فعاليت‌هاي اين عرصه كنار رفت، از جمله فعالان سیاسی بود که زمزمه تشکیل حزب سیاسی نو در فعالیت‌هایش شنیده می‌شد.

اما گمانه‌زنی‌های اصحاب رسانه حتی تقلای نزدیکان عارف جهت تاسیس حزب وزیر اصلاحات هم راه به جایی نبردٰ تا بهارستان مسیر دیگر او باشد که شاید شاهراه اصلی یا فتح‌الفتوح بعدی عارف تعبیر شود.

اظهارات اخیر عارف نشان مي‌دهد كه وي به‌دنبال مرحله جديدي از فعاليت‌هاي سياسي در مجلس است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وعده‌های تحقق نیافته جریان اصلاحات به وی از جمله موضوع ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک و معاون اولی، در واکنش به اظهارات کرباسچی گفت: حتماً در مجلس مشارکت جدی خواهیم داشت.(اینجا)



گفتنی است؛ "سیدحسن رسولی" عضو بنیاد باران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از برنامه‌های مشترک "محمدرضا عارف" و "محمد خاتمی" جهت ورود به انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.(اینجا)

در راستای آغاز فعالیت‌های انتخاباتی "جمشید ایرانی" دبیر جبهه اعتدال‌گرایان در گفتگو با خبرنگار ما از دیدار اعضای این جبهه به دعوت جبهه اصلاح‌طلبان با "محمدرضا عارف" خبر داد که راهبردهای انتخاباتی را از جمله نتایج حتمی این ملاقات برشمرده بود.(اینجا)

لازم به ذکر است؛ "عوض حیدرپور" سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در گفتگوی تفصیلی اخیرش با باشگاه خبرنگاران چگونگی شکل‌گیری و عمکلرد این هیات در دوران فعالیتش را تشریح کرد و گفت: نمایندگان متخلف در پرونده سه هزار میلیاردی دیگر بهارستان‌نشین‌ نیستند.(اینجا)

عارف پس از پیروزی دکتر روحانی اعلام کرد: نمی‌خواهد در پست‌های دولتی حضور داشته باشد و با این جملات نشان داد كه فعلا تمايلي به حضور در صحنه ندارد؛ اين درحالي است كه دولتي‌ها تاکنون تمايل چنداني به حضور عارف در سكانداري مجلس نشان ندادند.

برخي معتقدند مطرح شدن گزینه‌هایی چون ناطق‌نوری که عضوی از  راست سنتی به شمار می‌رود در کنار محمدرضا عارف که یک اصلاح‌طلب صرف بوده است، نشان از ارائه لیست مشترک از سوي اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان دارد چراکه آن‌ها مي‌خواهند از اين حربه برای پیروزی در برابر اصولگرایان استفاده کنندٰ این گمانه‌زنی‌ها درحالی است که عده‌ای عارف را داراي پتانسيل كمتري در رقابت مي‌دانند.





با این اظهارات ضد و نقیض مشخص نیست اصلاح‌طلبان چگونه می‌خواهند پیروز دهمین انتخابات مجلس باشند؟

در این میان شروع فعالیت انتخاباتی جریان اصلاح‌طلب تاکنون نتوانسته تلنگری به جریان اصولگرا بزندٰ؛ این جریان که آغاز فعالیت‌ها را زودهنگام می‌داند به نظر می‌رسد بیشتر به دنبال بازسازی است تا فعالیت و هنوز برای گرفتن گوی سبقت از جریان رقیب خیز برنداشته است.

با این حال اصولگرایان مي‌دانند كه  اگر خواهان پیروزی در انتخابات آینده مجلس هستند، باید به وحدت رسیده و از انتشار لیست‌های چندگانه پرهیز کنند. اگرجريان اصولگرایان از انتخابات ریاست جمهوری درس نگیرند در انتخابات آتی مجلس با شکست مواجه خواهند شد و اين موضوعي است كه حتما جريان اصلاح‌طلب از آن بهره خواهد برد.

استارت جلسات انتخاباتي در ميان اصولگرايان از حزب پیشینه‌دار موتلفه اسلامي آغاز شده است

"محمدنبي حبيبي"، دبيركل حزب موتلفه اسلامي، در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها پیرامون فعاليت اصولگرايان و حزب متبوعش در انتخابات مجلس دهم، گفت: ما مقدمات مربوط به انتخابات را در موتلفه اسلامي شروع كرديم و معتقديم با توجه به شرايط فعلي، ساير جريانات اصولگرا هم بايد بحث‌هاي انتخابات را از الان در درون تشكيلا‌ت‌شان شروع كنند، البته پيشنهاد مي‌كنيم اصولگرايان ماحصل تبادل نظر خود را در جمعي كه بعدا از سوي اصولگرايان تشكيل مي‌شود، مطرح كنند.



در همین زمینه "حمیدرضا ترقی" عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: ما بناي كار تبليغاتي نداريم و كارمان تنها به امور مطالعاتي ختم مي‌شود، قصد نداريم كه فضا را تبليغاتي كنيم و تنها قصد داريم يك آسيب‌شناسي از انتخابات قبلي انجام داده و مشخص كنيم كه براي انتخابات بعدي چه اقداماتي بايد انجام دهيم.

گذشته از خیز بلند جریانات سیاسی، دو سال و 3 ماه تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده استٰ؛ حال باید دید، راست و چپ سنتی از فصل برگ‌ریزان 92 شرایط دشوار رسیدن به بهارستان 94 را به جان می‌خرند یا در کوران، مسیر دیگری را انتخاب می‌کنند؟


گزارش از سعیده حسن‌خانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار