میزان "تولیدات علمی" در سه هفته از سال 2013 برابر با کل تولیدات قبل از انقلاب است و ایران نسبت به جمعیت علمی 1/3 درصد رشد علمی داشته است.

به گزارش خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا گنجعلی رئیس پردیس علوم دانشگاه تهران در نشست خبری روز توسعه علمی جایگاه و نقش دانشگاه گفت: 200 رشته علمی در جهان وجود دارد که در 22 دسته تقسیم‌بندی شده که هر دو ماه یکبار به روز آوری می‌شود و یک بازده زمانی 10 ساله را شامل می‌شود به عنوان مثال اطلاعات از اول ژانویه 2013 تا به حال اعلام می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: تقریبا همه شاخص‌های علمی که به ذهن انسان برسد در این سایت طراحی شده و به طور معتبر تعداد مقالات علمی یک شاخه یا کشور طبق رتبه‌بندی مقدار ارجاعات اعلام می‌شود.

استاد پایه 27 دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: از این 22دسته‌بندی دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر در 11 دسته جز یک درصد اول دنیا به شمار می‌آید که مجلات کشورها جر 50 درصد اول وارد این لیست می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه کشور بعد از انقلاب از نظر رشد علمی به معانی واقعی ، رشد بسیار زیادی داشته است افزود: میزان تولیدات علمی در سه هفته در سال 2013 برابر با کل تولیدات علمی قبل از انقلاب است ولی اصل این تولیدات علمی مقدارشان کم بوده است.
 
گنجعلی سهم ایران را در تولید علم نسبت به جمعیت علمی 1/3 درصد در دنیا دانست و گفت: در حال حاضر کشور ما جزو متوسط دنیا است، عربستان با رشد 33 درصد در منطقه به شدت سرمایه‌گذاری کرده با این حال از همه جای دنیا در این کشور کار مشارکتی انجام می‌شود که این تولیدکننده‌های علم 9 ماه در کشور خود و 3 ماه در عربستان هستند در مقالات خود آدرس کشور عربستان را ذکر می‌کنند و این امر موجب بالا رفتن رشد علمی چشمگیر عربستان شده که آینده روشنی برای این کشور را رقم می‌زند.
 
متخصص شیمی تجزیه در ادامه اذعان داشت: عربستان، مصر، ترکیه، رژیم صهیونیستی جزو رقبای ما در منطقه هستند با توجه به اینکه ترکیه در بیشتر رشته‌ها از ایران  فراتر رفته است.
 
گنجعلی در خصوص فرار مغزها گفت: آمار فارغ‌التحصیلان که از کشور خارج می‌شوند و نداشتن جایگاه در کشور برای آنها موجب فرار مغزها از کشور می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه تولید علم در کشور ما به طور منطقی توزیع شده است خاطرنشان کرد: با ارزیابی پرونده اعضای هیات علمی کشور کمتر از 20 درصد از آنها در 10 سال گذشته مقاله چاپ کرده‌اند و از آن 20 درصد یعنی 14 هزار نفر، یک درصد یعنی حدود 700 نفر بیش از 50 درصد تولید علمی کشور را برعهده داشته‌اند.
 
گنجعلی با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران در رتبه‌بندی علمی همیشه اول بوده اظهار کرد: از 22 دسته تولیدات علمی دانشگاه تهران جایگاه خوبی پیدا کرده که در رشته شیمی 2 یا 3 سال گذشته جایگاه اول منطقه را پیدا کرده است. ترکیه و رژیم صهیونیستی بعد از ما و در رشته مهندسی کشور ما از ترکیه جلوتر و رژیم صهیونیستی از ما عقب‌تر و بقیه رشته‌ها جزء 25 درصد اول کشورهای جهان قرار داریم.
 

 دغدغه علوم پزشکی در ایران درمان است درحالی که باید پیشگیری باشد. اگر ما می‌خواهیم سال 1404 در کل منطقه، اول باشیم نیاز به فعالیت‌های زیاد داریم با این تلاش حال حاضر نمی‌توانیم در بیشتر از 5 رشته اول باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه ایران از نظر پزشکی رتبه 41 در جهان را دارد تصریح کرد: جایگاه علمی باید در کشور مشخص شود.
 
گنجعلی با اشاره به اینکه در 22 گروه دسته‌بندی شده علمی دانشگاه تهران در حال حاضر در 11 دسته جزء 1 درصد دنیا است افزود: شیمی، مهندسی، علوم مواد، بیولوژی و بیوشیمی، علوم جانوری و گیاهی، پزشکی، علوم کشاورزی، محیط زیست، علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی و کلیه رشته جز این تقسیم‌بندی هستند. دانشگاه تربیت مدرس در 7 گروه که شیمی، مهندسی، پزشکی، علوم مواد، کشاورزی، علوم حیوانی و گیاهی و کلیه رشته‌ها دانشگاه شریف در شیمی، مهندسی فیزیک، علوم مواد و کلیه رشته، دانشگاه امیرکبیر در رشته‌های مهندسی، شیمی، علوم مواد، علوم کامپیوتر و کلیه رشته‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تهران در پزشکی شیمی، داروسازی و سهم‌شناسی، علوم اجتماعی و کلیه رشته‌ها قرار دارند.
 
این متخصص شیمی تجزیه تصریح کرد: در ستامبر 2009 دانشگاه تهران در سه رشته شیمی، مهندسی و کدرشته‌ها برتر بود و در آن سال دانشگاه شیراز رشته 474 اول بوده و دانشگاه کرمانشاه 625 دوم است.
 
وی افزود: بیش از 100 دانشگاه آزاد با یک نام ثبت شده که به شدت در حال رشد هستند و اگر به همین رشد ادامه دهند خیلی زود شاخص می‌شوند.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: در رشته مهندسی دانشگاه تهران رتبه 295، دانشگاه شریف 513 و دانشگاه امیرکبیر 577 جهان را به خود اختصاص می‌دهند.
 
در سال 2009 دانشگاه تهران رتبه 1274 اول، شیراز 1607، شریف 1630 در سال 2010 تهران در شیمی از 652 به 658، مهندسی 295 به 288 کل رشته‌ها 1274 به 1234 رسیده است.

 رئیس پردیس دانشگاه تهران در پایان اذعان داشت: در شش ماه بعد در رشته شیمی از 638 به 583، مهندسی از 288 به 237 و کل رشته‌ها از 1234 به 1297 و در اسفند 2012 رشته شیمی 503ف مهندسی 193 و کلیه رشته‌ها به 891 و در سال 91 شیمی به 455 مهندسی 150 و کلیه رشته‌ها به 707 رسیده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.