در صحن علنی امروز؛

موضوع پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی پالایشگاه‌ها بلاتکلیف ماند

طرح استفساریه شمول عوارض آلایندگی به پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده، بلاتکلیف ماند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 28 آبان) طرح استفساریه شمول عوارض آلایندگی به پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کردند.  
 
دو فوریت این طرح که در جلسه علنی روز یکشنبه 31 شهریور ماه 92 به تصویب نرسیده بود در جلسه علنی امروز نیز بلاتکلیف ماند.

موضوع استفساریه طرح تصریح می‌کند: آیا پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی فاقد از آلاینده بودن یا نبودن ملزم به پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی هستند یا خیر و پاسخ آن تاکید می‌کند بلی، پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی در حال مکلف به پرداخت عوارض آلایندگی هستند و تعلق و یا عدم تعلق عوارض آلایندگی به این واحدها نیازی به اعلام نظر سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.  
 
اما برخی از نمایندگان با اخطار قانون اساسی گفتند این طرح خلاف قانون است و در نتیجه علی لاریجانی در این رابطه اظهار داشت: قانون می‌گوید واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردهای محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، مستوجب این موارد هستند که یک درصد از آلایندگی را پرداخت کنند و با تفسیر نمی‌شود قانون را عوض کرد.  
 
وی افزود: شما می‌توانید قانون را عوض کنید ولی باید فرد جداگانه‌ای بیاورید و بگویید که آلایندگی‌ها را از بین ببرد چه نبرد، باید یک درصد عوارض آلایندگی بدهد اما  در این طرح روح این قانون این است که اگر واحدی آلایندگی را از بین نبرد یک درصد عوارض را نیز بدهد و طراحان این طرح با تصویب نمی‌توانند قانون را عوض کنند، بنابراین اخطار وارد است.  
 
رئیس مجلس سرانجام وارد بودن یا نبودن اخطار قانون اساسی را به رای گذاشت و نمایندگان با 112 رای موافق، 39رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر با واردبودن اخطار موافقت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار