کشورهاي درگير در مذاکرات هسته‌اي ايران در آستانه گفتگوهاي اين هفته در ژنو مي گويند رسيدن به توافق حتي در صورتي که مذاکرات تحت فشار انجام گيرد ، قابل دسترس است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آلمان، در آستانه گفتگوهاي اين هفته در ژنو، از يک سو اسرائيل مبارزه‌اي ديپلماتيک در برابر طرح توافق اوليه آغاز کرده است زيرا به ادعاي اسرائيل اين طرح تهران را وادار مي‌کند تنها بخشي و نه همه تلاش خود را براي دستيابي به سلاح اتمي کنار گذارد.

در مقابل ، شش قدرت جهاني ، آماده تعليق برخي تحريم ها هستند.

خبرگزاری آلمان مدعی شد از سوي ديگر ناکامي شش کشور آمريکا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان در رسيدن به توافق در دور قبلي گفتگوها اين خطر را تقويت مي‌کند که گفتگوهاي جديد نيز شکست بخورد.

ولي در شرايطي که ديپلمات‌هاي ارشد طرف ها براي گفتگوهاي روز چهارشنبه در سوئيس خود را آماده مي کنند تا دور سوم گفتگوها را برگزار کنند پيام هاي اميدوارکننده‌اي صادر شده است.

گوئيدو وستروله وزير خارجه آلمان گفته است وي و همتايانش آماده اند در صورت لزوم همچون دور قبل، به فرستادگان ارشد در گفتگوها بپيوندند.

وي اين هفته در بروکسل گفت: گفتگوها در سطح وزيران تاکنون پيشرفت داشته ولي توافقي حاصل نشده است.

با وجود پيشرفت‌هاي حاصل شده، هنوز خلاءهاي بسياري باقي است که بايد پر شود و توافق موقتي در اين مرحله انجام گيرد و سپس توافق کامل به دست آيد.

هر دو طرف در مرحله قبلي نتوانستند به توافقي که در آن درخواست غرب براي تعطيلي رئاکتور تحقيقاتي اراک که نگراني ايجاد کرده است برسند.

برخي گزينه هاي ديگر نيز روي ميزند که شامل سئوالاتي درباره آنچه مربوط به غني سازي اورانيوم در ايران است مي شوند.

اين گزينه ها شامل جابه جايي ذخاير اورانيوم غني شده به خارج از ايران يا تبديل آن به سوخت مورد استفاده در رئاکتور  نيز مي شوند.

به علاوه ، ايران نشان داده در تلاش است تحريم هاي بيشتري برداشته شود و شش کشور مذاکره کننده نيز خواستار حذف فعاليت هاي هسته اي بيشتري هستند.

محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران مي گويد : چگونه بايد همه چيز را متوقف کنيم در حالي که همه تحريم ها هنوز برداشته نشده اند؟

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل مي گويد اسرائيل نمي تواند در شرايطي زندگي کند که توافقي براي خلع سلاح هسته اي ايران وجود نداشته باشد.

وي همچنين درباره توافق حداقلي قدرت هاي غربي با ايران ابراز نگراني کرده است.

فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه هفته گذشته با نتانياهو ديدار کرد و اين هفته نيز قرار است پوتين و جان کري وزير خارجه آمريکا با او ملاقات کنند.

در حالي که نتانياهو در تلاش است از رسيدن به توافقي که آن را بد مي‌نامد جلوگيري کند امتيازهاي اتمي اخير ايران ممکن است عملا مذاکرات را به سوي توافقي پيش ببرد.

هفته گذشته تهران با آژانس بين المللي انرژي اتمي به توافق رسيد بازرسان اين سازمان از برخي مراکز که پيشتر محدوديت ورود داشتند بازديد کنند و از زمان به قدرت رسيد حسن روحاني در اين کشور در ماه اوت ، فعاليت هاي اتمي گسترش نيافته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار