واگذاری امتیاز نفت شمال به شرکت آمریکایی، پیروزی سپاهیان نادرشاه در جنگ با عثمانی، انتشار اولین جدول کلمات متقاطع، روز جهانی تلویزیون و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۳۰ آبان ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۱۷ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تصویب لایحه واگذاری امتیاز نفت شمال به شرکت آمریکایی"استاندارد اویل"(1300 ش)
دولت، درزمان صدارت احمد قوام‌السلطنه لایحه‌ای تنظیم کرد که بر اساس آن، امتیاز استفاده از نفت شمال ایران به شرکت معروف آمریکایی با نام "استاندارد اویل" واگذار می‌شد. بر اساس توافق بین دولت و مجلس، این لایحه به طور محرمانه به تصویب رسید تا شوروی و انگلیس در آن مداخله نکنند. علت واگذاری امتیاز نفت شمال گذشته از منافع مالی، برای ایجاد توازن در سیاست خارجی بود و دولت ایران میل داشت کشور سومی نیز در ایران دست به فعالیت های اقتصادی بزند.

دو روز پس از تصویب این لایحه، سر و صدای دولت شوروی بلند شد و طی یادداشت‌هایی به وزرات خارجه ایران، اعتراض شدیداللَّحن خود را که در حقیقت، حکم اولتیماتوم داشت، تسلیم کرد. متعاقب اعتراض دولت شوروی، دولت انگلستان نیز یادداشتی تسلیم دولت ایران نموده و به این امر اعتراض کرد. شوروی ضمن اعتراض خود، خواهان اجرای معاهده سابق نفت خود با ایران شد ولی از آنجا که این امر، خلاف قانون اساسی صورت گرفته بود، نمایندگان مجلس شورای ملی در برابر اعتراض شوروی و انگلیس ایستادند و به اولتیماتوم آنها توجهی نکردند.

مرگ "عبدالحسین فرمانفرما" سیاستمدار دوران قاجار و پهلوی (1318 ش)
عبدالحسین فرمانفرما ملقب به نصرت‌الدوله، سالار لشکر و فرمانفرما، در حدود سال 1232 ش در تهران به دنیا آمد. فرمانفرما از آن پس‌بارها در مقام‌های گوناگون جابجا شد تا اینکه در دولتی کوتاه، صدارت یافت، ولی پس از کودتای اسفند 1299، در زمره رجالی بود که به بند و زنجیر گرفتار آمد و در تمام دوران حکومت سه ماهه سیدضیاءالدین طباطبایی، در زندان به سر برد. پس از کنار رفتن سیدضیاء و آزادی فرمانفرما، کاری به وی واگذار نشد و فقط در مراسم و جشن‌های دربار شرکت می‌کرد. فرمانفرما، علی رغم نزدیکی زیادی که به رضاخان داشت، در زمان حکومت او، دارای پست دولتی نگردید و به عنوان رجل سیاسی که چهل سال در این عرصه فعالیت داشت، مطرح بود. فرمانفرما جمعاً ده بار استاندار و حاکم ولایت‌های گوناگون، نه بار وزیر و دو بار رییس دولت شد. به علت املاک وسیعی که در تهران و شهرستان‌ها تدارک دیده بود، مباشرینی از طرف وی، آنها را اداره می‌کردند و او در سال‌های آخر عمر، به این کارها مشغول بود. فرمانفرما سرانجام در سی‌ام آبان 1318 ش در 86 سالگی در گذشت و در شهر ری مدفون گردید.

پیروزی سپاهیان نادرشاه در جنگ با عثمانی (1148 ق)
نادر شاه افشار، عثمانی‌ها را در قفقاز و داغستان به سختی شکست داد و دولت عثمانی ناچار شد، صلح را بپذیرد. به این ترتیب در سال 1148 ق، صلح بین ایران و عثمانی جاری شد و ایروان و ولایات غربی و شمال غربی به ایران باز گردانده شد.

درگذشت ادیب و عارف نامی "عبدالرحمن جامی" خاتم شعرای بزرگ ایران (898 ق)
عبدالرحمن بن احمد بن محمد جامی در سال 817 قمری در شهر جام خراسان به دنیا آمد. جامی را شیعه دانسته‌اند و اشعار پرشوری را در مناقب اهل بیت (ع) از او نقل می‌نمایند. ولی گویا وی مذهب خود را پنهان می‌ساخته و تقیّه می‌کرده است. اَشِعَّةُ اللَّمَعات، بهارستان، چهل حدیث، دیوان اشعار، سلامان و آبسال از جمله تصنیفات وی می‌باشند. غزلیات جامی بسیار شیرین و گاهی تلفیقی از عربی و فارسی هستند. وی را خاتم شعرای بزرگ پارسی گوی خوانده‌اند. در اشعار جامی، افکار صوفیانه، داستان‌ها، حکمت، اندرز، تصورات خیالی و غنایی، به وفور دیده می‌شود. او در مثنوی‌های خود، روش نظامی را تقلید می‌کرد و در غزل از سعدی و حافظ پیروی می‌نمود. با این حال، نباید جامی را از ابتکار مضامین تازه و قدرت بیان و لطف معانی در اشعارش بی‌بهره دانست. جامی با آن که کمتر به مرتبه و جایگاه استادانِ بزرگ پیش از خود می‌رسد، ولی از آن جهت که خاتم شعرای بزرگ پارسی زبان است، دارای اهمیت و مقام خاصی است. جامی در سال 898 ق در 81 سالگی در هرات چشم از جهان فرو بست.

انتشار اولین جدول کلمات متقاطع در امریکا (1913 م)

اولین جدول کلمات متقاطع منتشر شده بوسیله یک روزنامه نگار به نام "آرتورواین" اهل لیورپول طراحی و ساخته شد که به‌عنوان مبتکر بازی های مشهور جهان شناخته شده است. 21 دسامبر 1913 تاریخ چاپ این جدول در روزنامه‌ای به نام دنیای نیویورک است.

استقلال اول "لوکزامبورگ" پس از انحلال کنفدراسیون آلمان (1866 م)
لوکزامبورگ کشور کوچکی در غرب اروپااست که در سال 1684 م پس از یک قرن از حاکمیت اسپانیا خارج و به تصرف فرانسه درآمد، اما 13 سال بعد دوباره به اسپانیا واگذار شد. لوکزامبورگ از سال 1839 تا 1867 م به صورت یک دوک‌نشین مستقل اداره گردید. با انحلال کنفدراسیون آلمانی، در 21 نوامبر 1866 م، لوکزامبورگ به استقلال اولیه دست یافت، هرچند تا سال 1890، تحت فرمان پادشاهان هلند باقی ماند. سال بعد و در جریان پیمان لندن در 11 مه سال 1867 م بی‌طرفی لوکزامبورگ تضمین شد و این کشور به یک مهین‌دوک‌نشین مستقل مبدل گردید. لوکزامبورگ کشور کوچکی است در همسایگی آلمان، بلژیک و فرانسه با مساحت 2/586 کیلومتر مربع و جمعیت 431 هزار نفر، که اکثریت آنان پیرو آیین کاتولیک هستند و به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. پایتخت این کشور شهر لوکزامبورگ و واحد پول آن یورو می‌باشد که جای‌گزین فرانک شده است. اش‌سورآلزت و دیفردانژ از شهرهای مهم آن هستند. نظام سیاسی حاکم بر این کشور کوچک اروپایی مشروطه سلطنتی است.

تشکیل حزب فالانژ لبنان توسط "پیر جُمیِّل" سیاست‌مدار لبنانی (1936 م)
فالانْژْ نام حزبی است که ابتدا در سال 1933 م در اسپانیا تأسیس شد. سه سال پس از تأسیس حزب فالانژ اسپانیا، پیِر جُمیِّل، سیاست‌مدار لبنانی، پس از سفر به آلمان نازی و فراگرفتن اصول و شیوه نازیسم، حزب کتائب یا فالانْژْ لبنان را در 21 نوامبر 1936 م با همکاری برخی از دوستانش تأسیس کرد. هدف اصلی این حزب ایجاد حس مسئولیت ملی و نظم جوانان بود که با شعار خدا، میهن، خانواده و پیام "اولْ لبنان" وارد صحنه سیاسی شد و با طرح شعارهای ناسیونالیستی به سرعت توانست به جذب نیروهای واقع‌گرا اقدام نماید. حزب فالانژ لبنان از سویی با پان‌عربیسم مخالفت می‌کرد و از سوی دیگر به همکاری اقتصادی با کشورهای عربی تاکید داشت، اما هدف طبیعی این حزب مانند سایر احزاب، کسب قدرت و تسلط بر سرنوشت سیاسی - اقتصادی لبنان بود. جنایات بی‌شمار فالانژها بعد از جنگ داخلی لبنان ابعاد تازه‌ای یافت و آنان با گسترش فعالیت‌ها و تحرکات سیاسی و نظامی خود توانستند چهره‌ای خشن و وحشیانه و غیر بشری از خود به نمایش گذارند. عملکرد حزب فالانژ لبنان بدون تردید نه تنها در خدمت لبنان و مردم آن نبود بلکه به عنوان بازوی نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان عمل می‌کرد که دخالت مستقیم آنان در ربودن چهار دیپلمات ایرانی در تابستان 1982 م از آن جمله است.

انتخابِ "پتروس غالی" به عنوان ششمین دبیرکل سازمان ملل متحد (1991 م)
پِتْروس غالی، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد در سال 1922 م در یک خانواده مسیحی در قاهره به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات، به تدریس در دانشگاه علوم سیاسی قاهره مشغول شد. سپس عضو دفتر سیاسی حزب حاکم مصر شد و ریاست مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک روزنامه پُر تیراژ الاهرام این کشور را بر عهده گرفت. غالی محرک و مشوّق انور سادات حاکم معدوم مصر در انعقاد پیمان کمپ دیوید در سال 1978 و به رسمیت شناختن رژیم اشغال‌گر قدس بود. پس از قطع شدن روابط دولت‌های عربی با رژیم مصر نیز، پتروس غالی در خارج ساختن دولت از انزوای سیاسی و بازگرداندن مصر به آغوش جهان عرب و فعال کردن این کشور در سازمان‌های وحدت افریقا، کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد نقش مؤثری ایفا کرد. او 14 سال وزیر مشاور در امور خارجی مصر بود و تا قبل از احراز دبیر کلی سازمان ملل متحد، معاونت نخست وزیری مصر را نیز بر عهده داشت. پترس غالی در سال 1991 م خود را کاندیدای مقام دبیرکلی سازمان ملل متحد کرد و در انتخابات روز 21 نوامبر 1991 م، از سوی شورای امنیت سازمان ملل، به عنوان ششمین دبیر کل این سازمان معرفی شد. وی کار خود را رسماً از اول ژانویه 1992 م آغاز کرد و یک دوره پنج ساله در این مقام بود.

روز جهانی تلویزیون

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1996، بیست و یک نوامبر را به عنوان روز جهانی تلویزیون تعیین کرد. سازمان ملل متحد، هدف از این اقدام را ترغیب ملل به تبادل برنامه های تلویزیونی به ویژه برنامه هایی اعلام کرد که برای گسترش صلح، توسعه اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی جامعه ساخته می شود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار