سفير سابق ايتاليا در ايران از مواضع منفي فرانسه در مذاکرات هسته اي پنج بعلاوه يک در ژنو انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ لاستامپا در مقاله اي به قلم روبرتو توسکانو سفير سابق ايتاليا در ايران، با عنوان «جاه طلبي هاي خطرناک فرانسه» نوشت: مذاکرات اخير ايران و کشورهاي پنج بعلاوه يک بر خلاف انتظار بسياري بدون دستيابي به توافقي موقت که راهگشاي توافقي جامع در آينده باشد، به پايان رسيد.

انتظار کارشناسان و تحليلگران بين المللي براي رسيدن به توافقي هر چند موقت بين طرفين نه براساس خوشبيني آرماني بلکه بر پايه مجموعه مهمي از واقعيات شکل گرفته بود. يکي از مهمترين اين واقعيات به شرايط جديد سياسي موجود مربوط مي شود که دستيابي به توافقي ناممکن در ده سال گذشته را ممکن مي سازد.

لاستامپا افزود: اظهارات رسمي کاترين اشتون، محمد جواد ظريف و جان کري در زمينه ادامه مسير گفتگو به معناي وجود اراده براي صيانت از فضاي بوجود آمده و ممکن دانستن تفاهم است. اما بي نتيجه ماندن مذاکرات اخير ژنو سبب بروز نگراني هايي شده است. 

سفير سابق ايتاليا افزود: مخالفت فرانسه دستيابي به توافق در ژنو را غيرممکن کرد و دقت در مصاحبه لوران فابيوس با راديو فرانس اينتر به درک بهتر اين موضوع کمک مي کند. وزير امور خارجه فرانسه در اين گفتگو نه فقط با زير پا گذاشتن قواعد ديپلماتيک، به افشاگري در زمينه موضوعات مورد اختلاف پرداخت بلکه با بهره گيري از واژه هايي منفي، از مخالفتي شديد با امکان دستيابي به توافق در ژنو پرده برداشت.

وزير امور خارجه فرانسه با انتخاب واژگاني مشابه به آنچه نتانياهو در مورد برنامه هسته اي ايران بر زبان مي آورد، در اين مصاحبه دو بار از «توافق احمقانه» صحبت کرد. 
 
به نوشته لاستامپا، از سوي ديگر فرانسه در سال هاي اخير در صحنه جهاني رو به سوي نقش آفريني ماجراجويانه اي گذاشته که مداخله در ليبي با پيامدهاي فاجعه آميز، آخرين نمونه آن است . يکه تازي پاريس در ليبي، اين کشور را به صحنه برخورد گروه هاي مسلح اشرار، کاهش  صادرات نفت و گاز و ظهور گروه هاي تروریستی تبدیل کرده است .

اروپايي ها نبايد رويکرد دولت فرانسه را مورد تشويق قرار دهند، چرا که اولاند به اندازه کافي از تمجيد و تحسين اسرائيل و عربستان برخوردار شده است. 

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار