قائم مقام وزير نيرو گفت: مطالعات اوليه و تکميلي براي نجات درياچه اروميه صورت گرفته اما نبود اعتبارات اجرايي شدن آن را به تعويق انداخته است.

ستار محمودي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: براي نجات درياچه اروميه بايد تمامي ابعاد اين واقعه را در نظر گرفت چرا که وضعيت فعلي اين درياچه مربوط به چندين سال است.

وي با بيان اينکه بخشي از اين اتفاقات به مسائل جوي و بخش ديگر آن از مجموعه رفتارهاي انساني ناشي شده، افزود: مجموعه اين اتفاقات روزهاي پرآب درياچه اروميه را به وضعيت امروز تبديل کرده است.

قائم مقام وزير نيرو گفت: نجات درياچه اروميه در گام اول نيازمند برنامه‌ريزي است که در اين گام نظرات کارشناسان مختلف گرفته شده است.

وي تصريح کرد: بايد با پايش طرح‌هاي کارشناسان پروژه‌هاي اولويت‌دار براي بهبود شرايط اين درياچه را اجرايي شود.

محمودي افزود: بخش اعظم هماهنگي‌هاي کار صورت گرفته و مطالعات تکميلي پروژه‌ در حال انجام است.

وي در خصوص اقدامات عملياتي که براي نجات اين درياچه صورت گرفته پاسخ داد: پروژه زاب در حال اجرا است و تنها بايد تسريع پيدا کند.

محمودي افزود: درسال جاري اعتبار 22 ميليارد توماني براي اين پروژه اختصاص پيدا کرده و آن را به نيمه‌هاي راه رسانده است.

قائم مقام وزير نيرو با بيان اينکه اين پروژه زاب يکي از مهمترين راه‌هاي نجات درياچه اروميه است، افزود: اتمام اين پروژه زمان زيادي را مي‌طلبد.

وي ادامه داد: بايد بازگشايي آب راه‌ها نيز زودتر شروع شود و آن را به قسمت‌هاي عميق درياچه براي جلوگيري از تبخير هدايت کرد.

محمودي اظهار داشت: انسداد چاه‌هاي غير مجاز، جلوگيري از برداشت بيش از اندازه از چاه‌ها نيز از ديگر اقداماتي است که بايد به آن بپردازيم.

وي افزود: در حوزه سد سازي وزارت نيروعزمش را جزم کرده تا سدهاي که اثرات منفي بر وضعيت فعلي اين درياچه مي‌گذارند متوقف شود و تا رفع اثرات منفي اجراي آن به تعويق افتد.

قائم مقام وزير نيرو با بيان اينکه اولويت بندي سدها نيز در حال انجام است، افزود: بايد در حوزه درياچه اروميه تعادل ايجاد کرد.

وي تاکيد کرد: سطح زير کشت اين منطقه نيز بايد متناسب شود.

وي در پايان خاطرنشان کرد: گام‌هاي اجرايي نجات درياچه اروميه شروع شده اما نيازمند منابع مالي است.


انتهاي پيام/

برچسب ها: نجات ، دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار