آندوسکوپی جهت بررسی دستگاه گوارش مقام اول را دارد و دستگاه‌های تشخیصی جدید نمی‌تواند جایگزین آندوسکوپی باشد و صرفا به عنوان کمک به آندوسکوپی استفاده می‌شود.

دکتر علیزاده، رئیس بخش آندوسکوپی بیمارستان طالقانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در رابطه با جایگزینی دستگاه‌های تشخیص جدید بجای آندوسکوپی گفت: در بررسی‌های روده بزرگ و روده نازک بهترین راه‌‌ همان آندوسکوپی است و دستگاه‌های دیگر نظیر کپسول آندوسکوپی که دقیقا به اندازه کپسول دارویی است نمی‌تواند کاملا جایگاه آندوسکوپی را داشته باشد و صرفا به عنوان دستگاه تشخیصی به کمک آندوسکوپی بیاید و از انجام آندوسکپی‌های غیر ضروری جلوگیری کند. 

وی گفت: این دستگاه به صورت کپسول خوراکی بلعیده می‌شود و بعد از گذشتن از مری و معده داخل روده باریک می‌شود و بعد از دفع می‌توان تصاویر دریافتی از آن را جهت اقدامات درمانی بعدی آنالیز و استفاده کرد. 

وی افزود: کمکی بودن این دستگاه در کنار آندوسکوپی می‌تواند در مواردی مانند خونریزی روده باریک محل ضایعه را تشخیص دهد ولی باز باید به وسیله آندوسکوپی اقدامات بعدی صورت گیرد البته گاهی خود کپسول باعث مشکلات بیشتری مانند تنگی ناحیه گوارشی می‌شود. 

سی تی اسکن یا اصطلاحا کلونوسکوپی مجازی نیز می‌تواند گاهی مورد استفاده قرار گیرد. ولی در کل اگر بخواهیم بررسی دقیق داشته باشیم جهت بررسی لوله دستگاه گوارش آندوسکوپی مقام اول را دارد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام بخش‌های گوارشی دانشگاهی امکاناتی مانند کپسول آندوسکوپی را دارند و در مواقع ضروری برای کمک و گرفتن اطلاعات اولیه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد ولی نهایتا باز بیمار باید در صورت لزوم آندوسکوپی انجام دهد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
متاسفانه غالب پزشكان فقط پول واسشون مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
این روش واسه پزشکا صرفه اقتصادی نداره واسه همین ردش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۱ تير ۱۳۹۶
البته چون این روش بیزینس پزشک را به خطر می اندازد کلا روش خوبی نیست.
آخرین اخبار