اسهال اگرچه بیماری غیرواگیر است اما قرار گرفتن در معرض بیماران ناقل آن باعث تشدید این بیماری می‌شود.

احمدرضا تحویلیان، دبیر کانون پزشکان، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اسهال یک بیماری عفونی است که افراد بیشتر از طریق مواد غذایی آلوده و آب آلوده به آن دچار می‌شوند. 

وی در ادامه تصریح کرد: شستن دست‌ها قبل از مصرف غذا، سالم نگه‌داشتن مواد غذایی، نحوه صحیح استفاده از آن‌ها، از جمله مواردی است که از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند. 

دکتر تحویلیان با اشاره به اینکه برخی غذا‌ها از جمله گوشت پخته شده را حداکثر ۱۰ ساعت می‌توان در یخچال نگهداری کرد، افزود: مصرف این مواد بعد از این مدت زمانی فرد را دچار اسهال می‌کند. 

دبیر کانون پزشکان با اشاره به اینکه در ۸۰ درصد موارد اگر افراد بهداشت مواد غذایی و آب‌ها را رعایت کنند دچار این بیماری نمی‌شوند، اظهار داشت: در درصد کمی علت ابتلا به اسهال مربوط به ارتباطات با افرادی است که خودشان دچار بیماری نیستند اما آن علامت را به عنوان ناقل بدون علامت همراه‌شان دارند. 

وی در ادامه تشریح کرد: افراد ناقل بدون علامت افرادی هستند که بیماری‌های میکروب بیماری‌زا را در دستگاه گوارش خود دارند اما به دلیل مقاومت دستگاه گوارششان بیمار نمی‌شوند. 

این پزشکی عمومی ادامه داد: ‌این افراد می‌دانند بیماری را به افرادی که از سطح ایمنی پایین‌ برخوردار هستند و یا گروه سنی آسیب‌پذیر از جمله کودکان، افراد مسن، زنان باردار و یا افرادی که داروهایی مانند کرتن مصرف می‌کنند انتقال دهند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: بهداشت ، آب ، میکروب ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار