انتخاب نام مناسب از جمله حقوقی است که والدین در مقابل فرزند بر عهده دارند. در موارد متعددی افراد به علت راضی نبودن از نامی که توسط والدین‌شان برای آنان انتخاب شده است، نسبت به تغییر نام خود تمایل دارند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ انتخاب نام مناسب از جمله حقوقی است که والدین در مقابل فرزند بر عهده دارند. قانون ضوابطی را برای انتخاب نام مقرر داشته است که بر طبق این ضوابط جز در موارد مصرح در قانون، افراد در انتخاب نام برای فرزند خود آزاد هستند. با وجود این، در موارد متعددی افراد به علت راضی نبودن از نامی که توسط والدین‌شان برای آنان انتخاب شده است، نسبت به تغییر نام خود تمایل دارند. دسته‌ای از این افراد ناراضی کسانی هستند که در بین اطرافیان به نامی غیر از نام مندرج در شناسنامه خود که توسط والدین آنان انتخاب شده است، شهرت دارند و گاه نسبت به اقدامات قانونی برای اصلاح نام مندرج در شناسنامه اقدام می‌کنند. در ذیل نمونه‌ای از آرای صادره در این خصوص را بررسی می‌کنیم:

به گزارش حمایت، شخصی با نام کوچک «مریم» با مراجعه به دادگاه عمومی حقوقی دادخواستی با خواسته تغییر نام به طرفیت اداره ثبت احوال تقدیم کرده است.

وی در شرح دادخواست چنین اظهار داشته که نام حقیقی وی از بدو تولد سارا بوده و به علت این دوگانگی نام، برای وی در زندگی روزمره محیط اجتماعی، فضای کار و خانواده مشکلاتی فراهم آمده است.

با توجه به این اظهارات تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر محکومیت اداره ثبت احوال به عنوان خوانده و الزام وی به اصلاح شناسنامه از حیث تغییر نام از مریم به سارا با احتساب خسارت‌های دادرسی را دارد. وی در اثبات ادعای خود به شهادت شهود استناد می‌کند.

دادگاه با توجه به ضرورت اخذ گواهی گواهان با صدور قرار استماع شهادت شهود مبادرت به اخذ اظهارات نامبردگان می‌کند. سه شاهد شامل دو مرد که یکی عمو و دیگری همسایه خواهان و یک زن که همسر عموی او هستند، با التزام به راستگویی شهادت می‌دهند که با توجه به این امر که نام خواهان را والدین وی انتخاب نکرده‌اند، از ابتدای کودکی به نام سارا شناخته و نامیده می‌شد.

استدلال مخالفان تغییر نام

نماینده حقوقی اداره ثبت احوال در لایحه ارسالی به دادگاه اظهار می‌دارد؛ نخست اینکه نام کوچک خواهان مستند به ماده 20 قانون ثبت احوال که اختیار انتخاب نام نوزاد را به اعلام کننده واقعه ولادت تفویض کرده، آزادانه توسط ولی قهری خواهان انتخاب و به مامور ثبت احوال اعلام شده است و نام اعلامی در سند سجلی ثبت و پس از امضا و تایید اعلام‌کننده، شناسنامه صادر شده است و هیچگونه اشتباهی در اعلام ولادت و تحریر سند سجلی صورت نگرفته است.

دوم اینکه خواهان از بدو صدور شناسنامه تا کنون به مدت 27 سال خود را مریم معرفی و مدارک مختلفی نیز به همین نام دریافت کرده است و در این مدت طولانی با این نام در جامعه شناخته شده است. به علاوه حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن‌ها ایجاب می‌کند که بدون دلیل قانونی و به صرف سلیقه افراد تغییری در آن‌ها حاصل نشود.

سوم اینکه نام خواهان از اسامی مقبول و متعارف در جامعه بوده و اشتهار به نامی غیر از نام مندرج در اسناد سجلی و شناسنامه که به علت رسمی بودن حفظ اعتبار آن‌ها لازم و ضروری است و دو نامی بودن که امری متداول در جامعه است، از جمله موجبات قانونی تغییر نام محسوب نمی‌شود. با استناد به این استدلالات در لایحه تقدیمی از سوی خوانده تقاضای رد دعوای مطروحه شده است.

رای دادگاه

در نهایت دادگاه با بررسی لایحه تقدیمی از سوی خوانده، اظهارات خواهان و شهادت شهود به این شرح اقدام به صدور حکم کرده است: در خصوص دادخواست تقدیمی از سوی خواهان (مریم) به طرفیت اداره ثبت احوال به خواسته تغییر نام از مریم به سارا که اظهار داشته به رغم ذکر این نام در شناسنامه از همان کودکی به نام سارا شهرت داشته و در بین اقوام و آشنایان به این نام مورد خطاب قرار می‌گرفته، به طوری که این دوگانگی نام باعث ایجاد مشکلاتی برای مشارالیه شده و از این رو صدور حکم به شرح خواسته را استدعا کرده است، دادگاه با نگرش به محتویات پرونده و با توجه به اظهارات خواهان و گواهی گواهان معرفی شده که به صحت اظهارات نامبرده گواهی داده‌اند و از طرفی نبود دفاع موثر و موجه از سوی خوانده ادعای مطروحه را ثابت تشخیص داده و مستندا به مواد 995 و 198 قانون آیین دادرسی مدنی نسبت به تغییر نام مشارالیه از مریم به سارا به الزام خوانده و نیز صدور شناسنامه جدید برای وی به نام سارا با حفظ سایر مندرجات اظهار عقیده می‌کند.

اسامی ممنوع

چنان که پیش‌تر اشاره شد والدین در انتخاب نام فرزندان خود آزاد هستند اما قانون برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات اجتماعی برای دارنده نام و سایرین و نیز حفظ ارزش‌های حاکم بر جامعه انتخاب برخی از اسامی را ممنوع دانسته و دارندگان این قبیل اسامی ممنوعه می‌توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند.

چنان که ماده 20 قانون ثبت احوال مقرر داشته انتخاب اسامی که موجب هتک حیثیت و مقدسات اسلامی باشند، عناوین کشوری یا لشکری و القاب، نام‌های زننده و مستهجن، نام‌های نامتناسب با جنس، نام‌های معرف صفات مذموم و مغایر با ارزش‌های والای انسانی، نام‌هایی که موجب تحقیر اشخاص می‌شود یا دارای معنای لغوی که در جامعه قابل پذیرش نباشد ممنوع است و قانون تغییر آن‌ها را جایز دانسته است.

در این موارد همه اشخاص بالای 18 سال خودشان و در مورد افراد زیر 18 سال، پدر یا جد پدری با ارایه شناسنامه خود (برای فرزندان کمتر از 18 سال)، سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارایه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می‌تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به درخواست تغییر نام اقدام کنند.

چنان که ملاحظه می‌شود قانون در خصوص جواز یا فقدان جواز تغییر نام افرادی که به نامی غیر از نام مندرج در شناسنامه شهرت دارند، ساکت است. مطابق موازین حقوقی چنانچه امری با منع قانونگذار مواجه نشده باشد، علی‌الاصول جایز است، از یک سو این دیدگاه وجود دارد که افراد از حق انتخاب نسبت به نام خود برخوردار هستند و امکان اجبار افراد نسبت به ادامه زندگی به نام کوچکی که به آن علاقه‌مند نیستند یا تحمیل دشواری‌های ناشی از دوگانگی نام کوچک وجود ندارد.

از سوی دیگر باید دقت داشت که تغییر آسان و آزادانه نام می‌تواند مشکلاتی را در
روابط اجتماعی و حقوقی افراد پدید آورد، از سوی دیگر از آنجا که شناسنامه و دفاتر سجلی سند رسمی محسوب می‌شوند، اهمیت و اعتبار این قبیل اسناد اقتضا می‌کند که تغییر در مندرجات آن آسان نباشد. بنابراین صلاحیت تصمیم‌گیری در خصوص جواز یا فقدان جواز تغییر نام، جز در موارد مصرح در قانون ثبت احوال با محاکم دادگستری است که با بررسی اوضاع و احوال و شرایط حاکم در هر مورد خاص، در خصوص امکان تغییر نام کوچک به تعیین تکلیف بپردازد.

مرجع صالح برای تغییر نام

در خصوص رسیدگی به درخواست تغییر نام کوچک، لازم است متقاضی درخواست خود را در قالب دادخواست به دادگاه محل اقامت خود و به طرفیت اداره ثبت احوال شهرستان یا بخش صادر کننده سند سجلی، طرح و اقامه کند. هر یک از اشخاص با رعایت موارد نام‌های قابل تغییر می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به درخواست تغییر نام اقدام کنند.

1 - اشخاص 18 سال به بالا.
2 - افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند.
3- پدر یا جد پدری با ارایه شناسنامه خود برای فرزندان کمتر از 18 سال
4- سرپرست قانونی (قیم، امین و وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارایه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

در ضمن برای تغییر نام می‌توان به ادارات ثبت احوال سراسر کشور مراجعه کرد و این ادارات در ساعات اداری مدارک متقاضیان را دریافت و به آن رسیدگی می‌کنند. در ضمن تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلا مانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذی‌ربط (محل صدور شناسنامه) و طرح در هیات حل اختلاف اقدام لازم معمول و نتیجه برای اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد.

درخواست تغییر نام اگر به ادارات ثبت احوال تسلیم شود در هیات حل اختلاف اداره محل صدور شناسنامه مطرح و نسبت به آن با رعایت قوانین و مقررات مربوطه رای صادر می‌شود.

بنابراین موافقت با تغییر نام مورد درخواست موکول به رای صادره از سوی هیات حل اختلاف خواهد بود. پس از وصول رای هیات حل اختلاف به این شرح اقدام خواهد شد:
در صورتی که رای صادره به نفع متقاضی صادر شده باشد پس از رؤیت متقاضی و تقاضای اجرا نسبت به تعویض شناسنامه با نام جدید اقدام خواهد شد. اما اگر رای صادره علیه متقاضی تعویض نام درخواست‌کننده صادر شده باشد متقاضی پس از رؤیت آن در صورت تمایل می‌تواند به استناد ماده 4 قانون ثبت احوال ظرف مهلت مقرر ( 10 روز از تاریخ ابلاغ) نسبت به تصمیم متخذه به دادگاه محل اقامت خود مراجعه و اعتراض کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱۴
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
تغییر نمیدن من هرچی درخواست دادم رد شد حتی اون اسمایی که فراوانی داشتن نسبت به اسم خودم و مذهبی هم نیست اسمم
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۸:۴۶ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
سلام من قبلا قصد تغیییر اسم داشتم ولی مردم منو بیشتر عمر نیما شناخته اند و نمیتوانم عوض کنم اما از اسمم خودم متنفرم و دوست داشتم که اسم من علی اکبر یا ابوالفضل یا حسین بود
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۷:۴۹ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام ببخشید من اسم زهرا رو دوست ندارم و هنوز به سن قانونی نرسیدم وقتی ۱۸ سالم شد چطوری میتونم اسم مذهب و به غیر مذهبی تغییر بدن تروخدا کمک کنید من میخوام اسمم غیرمذهبی و فارسی باشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
سلام من ۴۰سالمه اسمم خدیجه س و میخام به نام خاطره ک بین دوستان و آشنایان صدا میشم تغییر نام بدم بنظرتون ممکنه و اینکه بعد تغییر نام پشت شناسنامه درج میشه ک تغییر نام صورت گرفته ؟و اینک اسمم تو شناسنامه همسر مادرم عوض میشع ؟
Iran (Islamic Republic of)
بهناز
۱۸:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام من ۴ سالی میشه تغییر نام دادم و الان هر کجا که کاری دارم مطابق با کد ملی میزنن همون اسم قبلیم بالا میاد ولی شناسنامه و کارت ملیم الان به اسم جدیدمه ، مراجعه کردم به ثبت احوال و گفتن تغییر نام صورت گرفته تو ثبت احوال ، من الان باید چیکار کنم این مشکلم درست بشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۰:۴۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
به سمانه :دفاتر پیشخوان دولت یک درخواست بنویسید و احتمال اینکه قبول کنند هست اگه نشد تشریف ببرید دفتر خدمات قضایی و البته برای دادخواست با وکیل هم صحبت کنید بهتره .
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۱۹:۴۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
سلام اسم من سمانه هست امروز برای تغییر اسمم به اینکه از نوزادی صدام میکردن یعنی تیاناز درخواست دادم به نظر شما قبول میکنن اسمم رو عوض کنم ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۳:۰۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام دفاتر پیشخوان دولت اقدام که احتمالا به خاطر نام معصومه که مذهبی هست قبول نکنند بلافاصله بعد از دفاتر خدمات قضایی میتونید اقدام کنید البته با ذکر ادله و استشهاد که باید ضمیمه بشه و از طریق دادگاه اقدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
سلام میشه لطفا راهنمایی کنید که چطور میتونم اسم معصومه رو به اسم های دیگری مثل نگار، شیرین، پرستو، مهتاب و اسمی به غیر از اسامی مذهبی تغییر بدم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام دوستان من درخواستمو به دفتر پیشخوان ارائه دادم عرض دو هفته موافقت شد اسمم صدیقه به یغما اونایی که ناراحتن از اسمشون برن عوض کنن البته اسم مذهبی با دادگاه تغییر میکنه هزینه شم 270 ت
یک ماه و نیم دیگه گفتن آماده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ژیلا
۱۷:۳۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
من یه دختر 5ساله دارم وقتی شناسانه براش گرفتیم ثبت احوال اسمشو اشتباهی ثبت کرده الان در واقع دو اسم داره آیا میتونم اسمشو به اسمی که صداش میزنیم تغییر بدم؟چون میخوام تا قبل از اینکه مدرسه بره عوضش کنم اوایل خیلی درخواست دادیم گفتن زیر18سال نمیشه نا امید شدیم.لطفا مرا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۱:۴۷ ۱۵ دی ۱۳۹۹
س دوستان اسمم محمدمحسین هستش میخام ب یک اسم ایرانی تغییر بدم. انجام میدن؟
Iran (Islamic Republic of)
اسفندیار
۲۰:۰۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
امروزبهترین‌روزچون‌اسم‌خودموتغییردادم‌اسم‌من‌خیلی‌زشت‌شاهنامه‌ای‌قدیمی‌سنگین‌پیرمردی.منتظرم‌شناسنامم‌بیادبقیه‌مدارکم‌تغییربدم‌خداروشکرمیکنم‌‌هزینش۲۸۰هزار.اسمم‌اسفندیاررررررر
Iran (Islamic Republic of)
هایکا
۰۰:۳۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
سلام
من یک پسر کورد هستم و اسمم محمد هستش ولی می خوام اسممو به هایکا (یک اسم کوردی به معنی آرام).هست تغیر بدم آیا می تونم.
ممنون میشم جواب بدین.
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۰:۱۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
سلام معذرت ميخام مريم به مهسا تغيير داده ميشه؟ايا دادگاه چن جلسه اي ميشه يا با يك جلسه حل ميشه؟
Russian Federation
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
سلام..میشه اسم سعیده رو به یک اسم ایرانی تغییر داد؟
مثلا سارا، نیایش ، مهتاب
ممنون میشم جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۲۲:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام،من اسم توی شناسنامم مینو هستش ولی همه از بچگی نازنین صدام میکنن و هیچ کس بجز همکلاسی های مدرسم نمیدونن اسمم مینوعه، ۱۷سالمه میتونم اسممو عوض کنم؟ پدرم باید اقدام کنه یا خودم؟ ثبت احوال عوض میکنه یا نیاز ب تشکیل دادگاه هست؟ لطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۴۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام اسم من تو شناسنامه سلیمان هس ولی تو خونه مهدی صدام میزنن ولی تو مدرسه همه به سلیمان صدام میزنن. منم اصلا خوشم نمیاد. و چهارده سالمه میشه از سلیمان به مهدی تغییر داد.یک بار هم اقدام کردیم ولی گفتن باید‌ در ۱۶ سالگی خودش بیاد عوض کنه
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۵:۵۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام
اسم من تو شناسنامه الهام هست
و همه جا خانواده دوستان .... ستاره منو صدا میزنن
نسبت به اسم الهام حس ناشناخته ای دارم
18 سالمه
میشه تغییر داد؟
هزینه تغییر چقدر؟؟
فقط باید به اداره ثبت مراجعه کنیم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
نهال
۰۰:۰۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من اسممو از نرگس میخام ب نهال تغییر بدم ایا امکان داره یا خیر ؟
Iran (Islamic Republic of)
Nushin
۱۳:۳۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام پسرم ده روزشه میخوام اسمش رو از سام به سامان تغییر بدم امکان پذیره یا نه
چقدر هزینه داره
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۷:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام.من رفتم برای تغییر اسم امروز درخواست دادم.گفتن حدود ۱.۵ ماه بعد جوابش میاد.خاستم بدونم کسی میدونه هزینش چقدر میشه؟؟؟
Netherlands
Arefeh
۱۶:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
250 تومن
Iran (Islamic Republic of)
Afsane
۲۱:۰۲ ۱۴ دی ۱۳۹۸
فرآیند تغییر اسم کوچیک تقریبا چقدر طول میکشه ؟لطفا یه نفر جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۰۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
سلام میشه اسم محمدمهدی رو به سامان تغییر داد . با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
من میتونم اسممو از فاطمه به شیوا تغییر بدم؟
Iran (Islamic Republic of)
نفس
۱۱:۱۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
سلام.شرمنده میخواستم بدونم میشه اسممو از فرحناز به حلما تغییر داد؟نیاز به دادگاه داره یا خیر ثبت احوال هم میشه
Iran (Islamic Republic of)
Tarane
۱۹:۱۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
سلام .من اسم شناسنامه ایم کوثر ولی ازبچگی ترانه صدام میزدن میتونم عوضش کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
کوثر
۱۵:۳۴ ۰۳ دی ۱۳۹۸
سلام عزیزم اگ فهمیدی ب چ اسمایی میشه تغییرش داد لطفا این پایین هم بنویس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
سلام من ی پسر9ساله دارم میخوام اسمشو ازمحمدطاها ب طاها یاسپهر تغییر بدم امکان داره
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۱:۵۱ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
سلام من اسمم عبداله و هم نام برادرم که شهید شده هشتش و دوستام این اسم و به صورت مسخره صدا میزنن و ناراحت کننده اس برام ایا میشه تغییر داد و قبول میکنند ممنون میشم راهنمایی کنید ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
parnia
۰۳:۱۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
من چندین سال پیگیر تغییرنامم از مذهبی به غیر مذهبی بودم ثبت احوال تهران سه تا اسم جلوم گذاشت گفت فقط به اینا میتونی تغییر بدی گفتم نمیخوام گفت برو دادگاه رای قاضی بیار ، پیگیر وکیل و لایحه دادگاه شدم ولی اقدام نکردم تا اینکه یکی بهم گفت برو دفتر پیشخوان دولت فرم تغییرنام پر کن اونجا رفتم و بعد از بیست روز جوابش اومد و تایید شد بعد ارجاع به اداره تشخیص هویت برای انگشت نگاری دادن و در اوج ناامیدی به نام دلخواهم رسیدم
Iran (Islamic Republic of)
H.H
۰۲:۰۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
سلام ، لطفا پاسخ بدید. من ۱۴ سالمه اسم من تو شناسنامه طلیعه هست که یک اسم با ریشه عربی و زشت و بی معنیاست(به معنی آغاز و جلودار لشکر و...). از اونجاییکه اسم عجیبیه هیچکس یادش نمی‌مونه و موقع معرفی خیلی اذیت می‌شم.
آیا امکانش هست که اسمم رو به هلیا تغییر بدم؟
مدتیست من رو به این اسم صدا می‌زنند
Iran (Islamic Republic of)
شيرين
۱۴:۴۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
اسم عوض بشه شناسنامه المثني صادر ميشه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خیر
Iran (Islamic Republic of)
راحیل
۱۹:۱۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
سلام تغییراسم خیلی راحت شده قبلا درخواستا فرستاده میشد تهران اونجاوخیلی سختگیری میشد الان هردرخواستی تواستان خودتون بررسی میشه من دوهفته پیش درخواست دادم برا تغییر نام از کلثوم به راحیل به راحتی موافقت شد شما هم اقدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۴:۳۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
سلام . ببخشيد شما كجا اقدام كرديد و ايا به همين راحتي كه ميگيد انجام ميشه؟
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۱۶:۴۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
سلام اسم شناسنامه من محبوبه هست ولی از بدو تولد همه منو مهتاب صدا کردن و همه جا منو به این اسم میشناسن. اسم محبوبه واقعا برام نامانوس هست و دوسش ندارم. اگه اقدام کنم با تغییرش از محبوبه به مهتاب موافقت میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
سلام.خسته نباشید من اقدام کردم برا تغییر اسمم از کلثوم به راحیل ایا امکان پذیره
Netherlands
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
سلام اسم شناسنامه ای من خدیجه هست. اما. همه منو بهار صدا میزنن و میسناسن. میشه راهنمایی کنین ک چطور میشه اسم و عوض کرد در ضمن یبار اقدام کردم. و گفتن. چون. اسمم اسم امامی. هست و عربیه. نمیشه. اصلا. خواهش میکنم. راهنمایی ام کنین.
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۲:۵۴ ۰۹ دی ۱۳۹۸
قبلا اسامی عربی یا ائمه رو نمی شد عوض کرد ولی حالا با قوانین جدید درصورتیکه فراوانی نام انتخابی بیشتر از نام قبلی باشد و از اسامی موجود در لیست ثبت احوال باشد با طی مراحل قانونی امکان پذیر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام امکان تغییر نام شهین وجود داره؟
Iran (Islamic Republic of)
بهاره
۰۸:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام دوستان من اسمم اکرم بود فقط با هزینه صدهزار تومن اسممو به بهاره تغییر دادم. اولش درخواست دادم ثبت احوال یه هفته دوهفته بعدش. بهم اسمای پیشنهادی دادن مثل لیلا معصومه پروین. که اونارو قبول نکردم باز درخواست نوشتم که بهاره رو قبول کنن. که قبول کردن. فک کنم دوماه بیشتر طول نکشید
Iran (Islamic Republic of)
تینا
۲۳:۱۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
سلام دوستان،من چندسال پیش رفتم ثبت احوال اسممو عوض کنم کلا زدن تو پَرم،،ناامید شدم الان ۳۰ سالمه و از این اسم عذاب میکشم پدربزرگم گذاشته(زبیده)،،از وقتی ک یادمه از این اسم متنفرم مدرسه دانشگاه همه جا منو به تینا میشناسن فقط شناسنامه ازار دهنده اس جاهای عمومی ،،اخه چرا عوض نمیکنن،حتی ازدواج کردم هم منو تینا صدا میکنن یه بارم ب اسم شناسنامه ای صدا نمیشم ،چرا نباید این اسم عوض شه چ قانونیه من نمیدونم،،راهنماییم کنید لطفا
Canada
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
دوست من اسمش عذرا بود عوض کرد.
Iran (Islamic Republic of)
رمضان
۱۸:۳۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
من اسمم رمضان هست اسمم قدیمی هستش
امکانش هست به اسم علی که از بچگی صدام میکنن تغییر بدم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس ثبت احوال
۱۳:۵۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
بله امکان دارد و بدون ارجاع به دادگاه در خود اداره ثبت احوال انجام می گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
دنیز
۲۰:۴۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
من اسمم تو شناسنامه سمیه بود ولی دنیز صدام میکردن، به هرکی گفتم گفت فرایند تغییر نام تقریبا غیر ممکنه. تا اینکه با وکیل تماس گرفتم و گفتن که ۶ ملیون تومان دستمزد میگیرن و چیزی حدود ۴ ماه زمان میبره و تازه قول هم نمیدن که تغییر کنه. در نهایت تصمیم گرفتم خودم اقدام کنم. به دفتر خدمات قضایی مراجعه کردم و دادخواست دادم. یکماه بعد بهم وقت دادگاه دادن که کلا دودقیقه هم صحبتم طول نکشید. ۱۵ روز بعد هم ابلاغیه به دستم رسید ک موافقت شده. تا این مرحله من تقریبا هیچ کار خاصی انجام ندادم و همه کارها خیلی راحت و در زمان کوتاه انجام شد. فقط باید برم ثبت و شنلسنامه جدید بگیرم ک اون رو نمیدونم چقدر طول میکشه ولی در نهایت حکم به تغییر نام ب نام دلخواهم رو دادن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهدیار
۱۳:۵۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام میشه بگید برای تغییر اسم پدر دقیقا باید جیکار کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
Bita
۰۹:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام من اسمم تو شناسنامه صدیقه هستش و ۱۹ سالمه ولی از بچگی همه بیتا صدام میزنن و خیلیا نمیدونن هنوز اسمم با شناسنامم فرق داره آیا میتونم به همون بیتا تغییرش بدم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام اره خودتم میتونی بری ثبت احوال درخواست بدی یه اسمایی رو بهت میگن از بینشون انتخاب کنی اگه نبود دوباره درخواست بدی احتمالا میشه همون اسمی رو که بخای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
من اقدام کردم منتظر جوابم از نرجس خاتون به مریم..خدا کنه قبول کنند
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس ثبت احوال
۱۳:۵۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
بله بطور معمول قابل تغییر بوده انشالله موافقت خواهد شد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۴۸ ۳۰ تير ۱۳۹۸
من تو خارج از ايران زندگي ميكنم و اسمم رو تنها با يك نامه درخواستي كه فقط يك هفته طول كشيد عوض كردم با هزينه خيلي كم ،
Iran (Islamic Republic of)
اقدس
۱۹:۴۷ ۲۷ تير ۱۳۹۸
سلام
اسم من اقدسه ۳۲ سالمه
معلمم
همسرم مدیر عامله
واقعا تحمل اسمم برام درداور شده
هرکس اسممو میپرسه ترجیح میدم فقط فامیلمو بگم
میشه کمکم کنید و بفرمایید به چه اسمهایی میتونم تغییر بدم
افسردگی گرفتم
خیلی از این اسم بدم اومده
ممنون میشم جواب بدین
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس ثبت احوال
۱۳:۵۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
از نزدیکترین اداره ثبت احوال اقدام نمائید. قطعا قابل تغییر می باشد البته به اسامی معمول و متداول ه مذهبی و غیرمذهبی یا به اصطلاح ایرانی. موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۶:۱۳ ۰۴ تير ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید
من میتونم عباس و به امیرعباس تغییر بدم؟؟!
ممنون میشم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ثبت احوال
۱۴:۰۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
بله می توانید. بالای 18 سال باشید خودتون وگرنه 15-18 پدر شما. زیر18 سال امکان پذیر نیست. موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
سوگل
۱۶:۵۷ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام. تو شناسنامه اسمم رقیه است میتونم به سوگل یا سودا تغییر بدم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۶:۴۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
سلام من اسمم محمد جواد هست ایا میشه عوض کرد گذاشت اشکان ممنون میشم جوابم رو بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید آیا امکانش هست اسم شهین رو به اسم دیگری تغییر داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ثبت احوال
۱۴:۰۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
بله. 100 %
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۲:۵۶ ۰۹ دی ۱۳۹۸
بله
Iran (Islamic Republic of)
درنيكا
۱۲:۴۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام من زير ١٨سالَم و اسمم تو شناسنامه فائزه هست ميخوام به درنيكا تغييرش بِدم آيا ميشه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آراد
۲۲:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
سلام ببخشید میشه اسم آ راد رو به رایان تغییر داد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پریسان
۱۱:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
برای تغییرنام حتما باید دادگاه رفت؟نمیشه توو ثبت احوال انجام بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
عین‌اله
۲۳:۲۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
سلام و عرض ادب و احترام؛
بنده یک جوون ایرونی هستم که از حق و حقوق «والدین-فرزندی» و میراث و ماترک خونواده‌گی، با چشمپوشی از معدود حقوق و میراثی که بهم رسیده، فقط و تنها نامی که متأسفانه نمی‌تونم "نیک"اش خطاب کنم و یادگار پدر بزرگم هست، بهم رسیده. معترفم که اون رو بیش از سه دهه‌ست که یدک و صدالبته بابتش عذاب می‌کشم. حالا جدای از این‌که علاقه‌ای به این نام ندارم، بیشتر از جهت تمسخر دیگران در عذابم. عنایت دارید که؟؟؟ عین‌اله خان؟!؟!؟! با قررررررر زادَه؟!
می‌خواستم بدونم در این امر -تغییر نام- سخت‌گیری خواهند کرد، یا (با درک مصائب و مشکلات عدیده‌ای که در این سی و چند سال باهاشون دست‌به‌گریبون بوده و هستم)، یاری‌گر و کمک‌حال‌ام خواهند بود؟
سپاس‌گزار می‌شم اگه کسی از دوستان راهنمایی‌ام کنه. شاد باشید.
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۰۹:۴۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
سلام، بله میشه تغییر داد.
Iran (Islamic Republic of)
هلیا
۲۱:۳۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
با سلام امکان داره اسم کودک ۳ماهه محمد پارسا رو به محمد رادین تغییر داد
پارسا خیلی شبیه اسم مادرش هست با هم قاطی میشن
Iran (Islamic Republic of)
آذر
۱۱:۲۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۷
اسم شناسنامه ی من زهره اس
آیامیتونم به آذر تعییر بدم ممنون میشم پاسخ بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
اسمم فاطمه اس ای کاش بشه عوضش کرد دلم میخواد بذارمش بهار ولی مثل این که خیلی سخته و تقریبا غیر ممکنه

در ضمن دوستانی که اسمشونو تغییر دادن هی نیان بنویسن اسممو تغییر دادم خب داری پز میدی مثلا راهشو بنویس و ای کاش تو توضیحات اسم قبلی نوشته نشه خب اگه نوشته بشه با قبلش که فرقی نمیکنه که
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۰:۱۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
سلام اسم من علی اصغر میخواستم بدونم میشه قسمت دومشو وردارم؟
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۴:۵۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام علیکم
بله می شود ،
در صفحه توضیحات شناسنامه این عبارت درج خواهد شد :( طبق رای اداره ثبت احوال فلان شهر نام صاحب شناسنامه از علی اصغر به علی تغییر یافت . ) .
باید درخواست تغییر اسم بدید از علی اصغر به علی .
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۰:۱۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
سلام اسم من علی اصغر میخواستم بدونم میشه قسمت دومشو وردارم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
سلام اسم محمد مهدی رو میشه به محسن تغیر داد؟
Iran (Islamic Republic of)
shad
۲۰:۰۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
سلام اسم شناسنامه ای من فاطمه ست ولی از بچگی به من شادی گفتن الان دوچار دوگانگی شدم و گاهی اوقات مشکل واسم پیش میاد میتونم اسممو عوض کنم??
Iran (Islamic Republic of)
نفیسه
۲۲:۵۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
سلام من اسمم سکینست میتونم ب نفیسه تغیرش بدم یا باید از داخل لیست اسم انتخاب کنم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۲:۴۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
سلام من اسمم زهرا اما میخوام اسممو بزارم ارمیس یا نازنین زهرا ایا امکانش هست لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
شراره
۱۷:۱۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
با ارمیس به هیچ وجه موافقت نمی شه اما با نازنین زهرا هم در ثبت و احوال و هم در دادگاه موافقت می شود زهرا به هیچ اسمی غیر از فاطمه و نازنین زهرا تغییر داده نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
fatima musavi
۰۱:۵۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
شناسنامم فاطمه هست ولی فاطیما صدام میکنن.. میشه فاطمه رو به فاطیما تغییر داد؟؟؟؟؟؟؟؟
United States of America
علی
۰۶:۱۸ ۱۰ تير ۱۳۹۷
با سلام,
آیا اضافه کردن کلمه ی امیر به اسم علی و تغییر آن به امیرعلی امکان پذیر هست?ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
سلام- بله امکان پذیر است. اقدام نمائید.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۰۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
سلام اسم تو شناسنامه فاطمه ولی از بچه که بودم یاسمن سادات صدا میزن آیا میتونم عوضش کنم ...ممنون میشم جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۰۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
سلام اسم تو شناسنامه فاطمه ولی از بچه که بودم یاسمن سادات صدا میزن آیا میتونم عوضش کنم ...ممنون میشم جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
تغییر نام شرایط سنی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۲:۵۹ ۰۹ دی ۱۳۹۸
زیر 18 سال باید به همراه ولی و با رضایت و امضا ایشان باشد. بالای 18 سال خود فرد می تواند مراجعه کند
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۳:۰۳ ۰۹ دی ۱۳۹۸
البته اضافه کنم بین 15 تا 18 سال اختیار با ولی هست. یعنی زیر 15 سال امکانش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
شرایط تغییر نام چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام اسم شناسنامه ای فاطمه هست میخوام یک نام دیگه داشته باشم ایا میتونم تغییر بدمش ؟
Germany
پژمان
۱۴:۱۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
اسم های مقدس و مذهبی رو تغییر نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
امکانش وجود داره ولی سخته خیلی اذیت میکنند بستگی به قاضی هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
مگه نباید آدم اسمش را دوست داشته باشه؟ چرا نمیگذارند عوض کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
من اسم خودم را دوست ندارم میتونم تغییر بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
چه اسم هاییی مجاز به تغییر هستند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
من میخوام اسم کوچکم را عوض کنم باید به کجا مراجعه کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۳:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام اسم شناسنامه ای من محمد هست
ایا میتونم محمد ماهان تغییر بدمش ؟
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۳:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام اسم شناسنامه ای من محمد هست
ایا میتونم محمد ماهان تغییر بدمش ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام ببخشین بعد از تغییر نام کسانی که چند مدرک با اسم قبلیشون گرفتن یا حسابهای بانکی با اون اسم دارن یا خونه یا ماشین به اسمشونه باید بعد تغییر نام برای تغییر اسم این موارد که گفتم چطوری اقدام کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام دوستان من میخوام اسممو تغییر بدم ولی خانواده ام راضی نیستن لطفا بگید چه جوری میشه راضی بشن اسممو تغییر بدم؟دنبال ی ایراد بنی اسرائیلی هستم
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۱۲:۲۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
سلام من ۱۵سالمه اسمه شناسامه ایم معصومه اس میخواستم اسممو عوض کنم بزارم نگین
همه بهم میگن نگین میشه اسم معصومه رو به نگین تغییر داد؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۲:۱۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۷
سلام ، من اسممو از رضا به محمدرضا تغيير دادم تقريبا يه ماه طول كشيد تا شناسنامه جديد بياد تو توضيحاتشم اسم قبلي قيد ميشه.تا اونجاي كه من اطلاع دارم براي تغيير نام كوچيك خيلي سخت نميگيرن پس اميدوار باشيد
Iran (Islamic Republic of)
گلسا
۱۵:۰۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
سلام دوستان من اسممو عوض کردم همه میتونن عوض کنن یک ماه طول کشید همزمان با من 2نفر دیگه هم اسماشون عوض شد یکی سکینه بود گذاشته بود نازنین یکیش سوری بود گذاشته بود مهشید و من هم عوض کردم گذاشتم گلسا
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۲۳:۱۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
عزیزم.میشه بگی چقدر برات هزینه برداشت؟!
Iran (Islamic Republic of)
بهناز
۱۰:۵۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
عزیزم ميشه بگی دلیلت و برای تغییر اسم چی نوشتی؟
Iran (Islamic Republic of)
نیروانا
۱۷:۱۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
سلام اسم تو شناسنامم زهراست ولی همه نیروانا صدام میکن ایا کسی اسمش زهرا بود با اینکه اسمه مذهبی و فراوانیش خیلی امکانش هست عوض کنن؟ واقعا ب مشکل خوردم
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۴:۴۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
سلام دختر من دو اسم هست نازنین زینب آیا میشه نازنین را برداشت
Iran (Islamic Republic of)
گلسا
۱۴:۵۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
این کارو نکن بزرگ شه از دستت ناراحت میشه چون نازنین خیلی قشنگتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
15 ساله شد پدرش می تونه اقدام کنه بعد18 سال خودش
Germany
ربابه
۱۹:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
سلام.آیا میشه اسم ربابه را در شناسنامه تغییر داد؟ لطفا پاسخگو باشید.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
به مذهبی بله
Iran (Islamic Republic of)
فایزه مدیح
۲۲:۲۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
سلام دوستان من اسمم فایزه هست می خوام به فرحناز تغیر بدم ایا میشه
Iran (Islamic Republic of)
Bita
۱۳:۰۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
سلام اسم من توی شناسنامه صدیقہ هستش ولی از بچگی بیتا صدام میزنن. میشه گفت تقریبا همه منو ب اسم بیتا میشناسن و اینکه اسم صدیقه عربیه و من دوست ندارم وقتی ایرانی هستم اسمم عربی باشه. ایا میشه صدیقه رو ب بیتا تغیر داد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۲۳:۲۴ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
ببخشید میخواستم اسمم که جزو اسم ائمه هست را تغییر بدهم میشه اسم معصومه رو تغییر داد؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
گلسا
۱۲:۴۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
سلام من نامم رو عوض کردم نزدیک یک ماه طول کشید خیلی راضیم
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۲۳:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
سلام ثبت احوال محلتون اقدام کردین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
سلام من شناسنامه راعوض کردم الان بخوام اسم عوض کنم مشکلی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
نه هیچ مشکلی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
باسلام وخسته نباشید به همه ایامیتونم اسمم راکه سعدی هست بزارم بنیامین؟اگرمیشه چقدرطول میکشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
سلام بله- حدودا یک ماه زمان و 250 تومان هزینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
سلام من اسم صغرا هست میخوام عوض کنم بذارم میترا چقدر طول میکشه بهم بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
حدودا یک ماه بستگی به پاسخ انگشت نگاری داره استعلامات خود ثبت احوال کمتر از یک هفته می باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ببتا
۱۹:۳۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید.
اسم من تو شناسنامه محدثه هست اما از بچگی بیتا صدام میکنن ایا اسممو از محدثه به بیتا تغییر میدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
سلام اسم من سعدی ایامیشه عوض کرد جواب بدید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۲۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید میخواستم بدونم میشه اسم مصطفی به مهرداد تغیر داد ممنون
Iran (Islamic Republic of)
پریا
۱۲:۲۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
سلام.ببخشید من اسمم روتوشناسنامه تغییردادم اماتوصفحه دوم شناسنامه توضیح داده که اسم تغییرپیدا کرده وحتی اسم سابق هم نوشته شده.ایا میشه اقدام کردو اونم پاک کرد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهشاد
۱۴:۲۷ ۲۸ دی ۱۳۹۶
سلام دوستای گل اسم شناسنامه ای من سمیراست میخوام به مهشاد تغییر نام بدم میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
شهرزاد خاتون
۰۰:۰۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
سلام خسته نباشین من از بچگی همه شهرزاد خاتون صدام کردن.
امکانش هست تغییر بدن؟ و اینکه کسی اطلاع داره هزینه ی تغییر نام چقدر میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ارشام
۲۲:۲۸ ۱۶ دی ۱۳۹۶
ببخشید امکان امکان تغییر اسم امیر علی به امیر ارشام هست اخه اسم پرسم تو شناسنامه امیر علی هست ولی ارشام صداش میکنیم میخوام تو شناسنامه امیر ارشام باشه
Iran (Islamic Republic of)
پریا
۱۴:۳۹ ۱۲ دی ۱۳۹۶
سلام من اسمم رو تغییر دادم اما تو صفحه توضبحات هست میخوام پاکش کنم اما گفتن نمیشه لطفا راهنمایی کنید ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۵:۴۹ ۰۹ دی ۱۳۹۶
سلام. اسم من زهره است. ولی رویا صدام میکنن. چند درصد امکانش هست اسممو عوض کنن
۱۲۳
آخرین اخبار