عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برگزاری جلسه با معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت طرحهای عمرانی در کشور گفت: در این جلسه قرار شد طرحهای مهم عمرانی با استفاده از فاینانس چینی اجرا شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، 

رضایی با اشاره به روند کند ساخت راه‌آهن شیراز-بندرعباس، افزود: این طرح در قانون بودجه به‌عنوان مشارکت آمده است و باید یک شریکی برای اجرای آن پیدا شود. کاری که قبلا در وزارت راه و شهرسازی انجام شد این بود که کار به اسم مشارکت شروع شد، اما عملا مشارکتی در کار نبود.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار بود طرح فاینانس شود و بانک‌ها پولی در اختیار سرمایه‌گذار قرار بدهند که بانک ملی در این‌باره تعهد داده بود، اما تعهد این بانک هم نهایتا عملی نشد و در اجرا به نتیجه‌ای نرسید.

وی با اشاره به مسائل پیش آمده به دلیل اختلاس برای شرکت تراورس (طرف قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بندرعباس)، افزود: با توجه به این مسئله طرح با مشکلات اساسی مواجه شد. در این راستا هفته گذشته جلسه‌ای با نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این طرح جلسه‌ای برگزار و قرار شد در بحث فاینانس چینی با توجه به سفر لاریجانی رئیس مجلس- توافقاتی صورت بگیرد و طرحهای مهم عمرانی در قالب فاینانس خارجی اجرا شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که به‌دنبال تامین منابع مالی راه‌آهن شیراز-بندرعباس از طریق فاینانس خارجی هستیم، گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم با مشارکت خارجی این طرح را به سرانجام برسانیم. در حال حاضر شرکت تراورس در این طرح فعالیت می‌کند، اما سرعت کار بسیار کند است.

وی با بیان این‌که قرار بود این راه‌آهن در مدت 27 ماه ساخته شود، ادامه داد:‌ شرکت تراورس برای این طرح قرارداد بسته بود که به دلیل مشکلات به‌وجود آمده ناشی از اختلاس، به‌طور کامل پروژه تعطیل شد. پس از آن شرکت تراورس را به گروه دیگری دادند و اعلام شد این راه‌آهن فقط باید در قالب فاینانس انجام شود.

رضایی در خصوص میزان منابع مالی مورد نیاز برای ساخت راه‌آهن شیراز-بندرعباس نیز گفت: برای اجرای این طرح نیازمند 1500 میلیارد تومان اعتبار هستیم که تا کنون حدود 100 میلیارد تومان در این طرح تزریق شده است./س

برچسب ها: طرح ، فارس ، چینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.