پیش بینی می‌شد تا سال ۲۰۲۵ تعداد مبتلایان به دیابت به ۳۸۰ میلیون نفر برسد ولی طبق آخرین آمار در حال حاضر ۱۲ سال زود‌تر از ۲۰۲۵ تعداد دیابتی‌ها به ۳۸۲ میلیون نفر رسیده است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۶۰۰ میلیون نفر برسد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا استقامتی استاد بیماری‌های غدد و عضو کمیته کشوری دیابت گفت: هم اکنون دیابت یک معضل است به دلیل اینکه نیروهای فعال جامعه نیز به آن مبتلا می‌شوند. 

وی تصریح کرد: از یک دهه قبل در مرکز مدیریت بیماری‌ها مطالعات مدونی انجام و اطلاعات خوبی در مورد دیابت به دست آمده است در اولین سری مطالعات شیوع دیابت 8/7 درصد بوده و در دوره دوم9/7 دهم درصد رسیده است آخرین آمار سال قبل نیز بیانگر این است که در افراد بالغ بالای ۲۵ سال11/36 درصد مبتلا به دیابت داریم. 

وی ادامه داد:14/6 درصد از جمعیت بالای ۲۰ سال مبتلا به پیش دیابت بوده و برآورد می‌شود که ده میلیون نفر از جمعیت ایران دیابت یا پیش دیابت داشته باشند. 

استقامتی اظهار کرد: شیوع دیابت در خانم‌ها به دلیل اینکه چاقی بیشتر است، بیشتر بوده و در جمعیت‌های شهر نشینی نیز نسبت به روستا نشین‌ها بیشتر است از نظر شیوع دیابت در دنیا نیز جزو کشورهای با آمار بالا هستیم.

 درصد هزینه دیابتی‌ها صرف عوارض این بیماری می شود

وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد هزینه دیابتی ها صرف هزینه های عوارض این بیماری می شود و هزینه دارو و انسولین ۵ تا ۱۰ درصد کل هزینه‌ها را شامل می‌شود. کنترل دیابت مثل یک بیماری مزمن است و باید مدل مراقبتی مزمن در آن رعایت شود. پس باید سیاست‌گذاران، جامعه، سیستم بهداشتی، درمانی در این زمینه وارد شوند و با جمع‌آوری اطلاع از بیماران و غربالگری و برنامه‌های پیشگیری در کاهش و کنترل دیابت پیش‌قدم باشند.

استقامتی اظهار کرد: برای تشخیص دیابت از تکرار آزمایش استفاده می‌کنیم البته برای فردی که علامت نداشته باشد و با قند بالا در آزمایش مواجه شده باشد که با تکرار آزمایش و تاییدیه آن و شرح حال و معاینات می‌توانیم قند خون را تشخیص دهیم. سکته قلبی، مغزی، مشکلات چشمی، پیوند کلیه و مشکلات جنسی ناشی از دیابت است و تهدید فرصت‌های شغلی نیز از جمله عواملی است که فرد دیابتی را درگیر می‌کند.

وی عنوان کرد: نیمی از بیماران بدون علامت هستند و اطلاعی از دیابت خود ندارند که در دور اول این برنامه نیمه از مردم از دیابت خود اطلاع نداشتند اما امروز ما به جایی رسیده‌آیم که 35 تا 36 درصد افراد از دیابت خود مطلع هستند. ما نمی‌توانیم 70 میلیون ایرانی را غربالگری کنیم چرا که هزینه‌ها بالا می‌رود اما باید افراد پرخطر و همه افراد بالای 45 سال را غربالگری کنیم تا افراد دیابتی را شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد:  افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند به اضافه مادرانی که نوزادان درست به دنیا می‌آورند و افرادی که قند ناشتای مختل دارند همه این افراد باید در سن زیر 45 سال هم قند‌خونشان چک شود.




انتهای پیام/
برچسب ها: دیابت ، زنان ، چاقی ، انسولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار