به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی "کتاب‌شناسی ولایت فقیه" منتشر شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این مرکز در دومین روز از هفته‌ی کتاب و براساس برنامه از پیش تعیین شده در این هفته، کتاب«کتاب شناسی ولایت فقیه» تألیف آقای سلمان حبیبی را روانه بازار نشر کرد.

در کتابشناسي ولايت فقيه، ابتدا به معرفي کتابهاي مستقل و غيرمستقل فارسي و عربي پرداخته شده و سپس پايان‌نامه‌هايي که در دانشگاهها و مراکز پژوهشي مختلف دفاع شده، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

در قسمت پاياني کتاب به مقالات نگارش يافته در اين موضوع اجمالاً اشاره شده است. از آنجا که مقالات زيادي در روزنامه‌ها و نشريات در اين موضوع به چاپ رسيده است، سعي نويسنده بر اين است که مقالات منتشر شده‌ي مجلات معتبر معرفي گردند.

موضوع «ولايت فقيه»، محوريترين و مهمترين پايه‌ي نظام سياسي اسلام در عصر غيبت امام زمان (عج) است. اين موضوع از آغازين سالهاي عصر غيبت، همواره مدّ نظر فقيهان و عالمان و نخبگان جامعهي اسلامي بود و آنان به تناسب شرايط زماني و مکاني که در آن قرار ميگرفتند، نسبت به آن اظهارنظر مي‌کردند و ابعاد جديد و نويي از آن را به روي ديگران مي‌گشودند.

اما نظريه‌ي «ولايت فقيه» در آخرين سالهاي قرن بيستم، از حوزهي انديشه به حوزه‌ي عمل قدم نهاد و كارآيي و صلاحيت عملي خود را در اداره‌ي امور جامعه، بر همگان آشكار ساخت. حضرت امام خميني(ره)، بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران با تكيه بر اين انديشه‌ي كارآمد توانست با وجود كارشكني‌هاي هميشگي قدرتهاي سلطهگر دنيا، حكومت اسلامي را بنيان نهد و آن را به خوبي اداره كند. 

اهميت نظريهي ولايت فقيه و اثبات كارآمدي آن در دنياي كنوني، به گونه‌اي است كه آن را ميتوان يگانه ميدان سرنوشت‌ساز تقابل فرهنگي اسلام با انديشه‌هاي مخالف در عصر حاضر دانست. اين نظريه مي‌تواند با ارائه‌ي الگوي شايسته و ايجاد جامعه‌اي آرماني، بر تجديد هويت اسلامي ملتهاي مسلمان، تأثير شگرف و انكارناپذيري برجاي گذارد. همين واقعيتها و مسائل ناگفته‌ي ديگر، لزوم تلاش پيگير و هميشگي براي تبيين روزافزون نظريهي ولايت فقيه را به خوبي آشكار مي‌سازد.

يكي از بهترين، مؤثرترين و سودمندترين كارها در اين راه، ارائهي «كتابشناسي ولايت فقيه» است؛ كتاب‌شناسي‌ای که اطلاعات كامل و جامعي از پژوهشهاي انجام شده را فراروي پژوهشگران بگذارد و راه را براي انجام پژوهشهاي تازه و پرهيز از كارهاي تكراري هموار كند.

 اين پژوهش، فرصتي براي محققان فراهم ميآورد تا با نگاه به تاريخچه‌ي مسائل مطرح شده در اين حوزه، توان و انرژي علمي خويش را براي انجام کارهاي نو و کشف ابعاد جديد بگذارند و اين عرصه را پايان‌يافته تلقي ننمايند و به نوسازي و بهروزرساني نهادهاي برخاسته از اين انديشه همت گمارند.  
 
کتاب شناسی ولایت فقیه در شمارگان1000 نسخه و 392 صفحه و به قیمت 120.000ريال روانه بازار نشر گردید.

 لازم به ذکر است؛ علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب، خیابان 12فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های 66953607 و 66961536 تماس بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار