عضو كميسيون صنايع و معادن با بيان اينكه نيروهاي اين معدن با توجه به سرماي شديد هم‌چنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهند، گفت: هم‌اكنون بيش از يك هزار و 500 نفر از جوانان منطقه ورزقان دراين معدن مشغول به فعاليت هستند.

نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينكه معدن مس سونگون در یک منطقه کوهستانی در محدوده روستای تخریب شده سونگون واقع است، اظهار داشت: با توجه به اينكه هم‌اكنون منطقه ورزقان با سرما و بارش برف مواجه شده است اما  نيروهاي اين معدن در ارتفاع 19 متري در حال فعاليت هستند.

وي افزود: خوشبختانه نيروهاي كارآمد بدون توجه به سختي كار و سرماي شديد، به فعاليت خود در اين معدن ادامه مي‌دهند كه اين موضوع نشان‌دهنده عزم جدي آنها در كار است. 

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس به سهم 40درصدي معدن سونگون در توليد مس كشور اشاره كرد و گفت: راه اندازي اين معدن نتايج مثبت زيادي را براي اهالي منطقه ورزقان به ارمغان آورده است و هم‌اكنون بيش از يك هزار و 500 نفر از جوانان منطقه دراين معدن مشغول به فعاليت هستند.

شايان ذكر است؛ کانی سازی اصلی کانسار شامل کانی‌های "مس" و "مولیبدن" مي‌شود كه به اين ترتيب دومین تولید کننده مس ایران است. ذخیره احتمالی این معدن بیش از "یک میلیارد تن" و ذخیره قابل استخراج آن(با توجه به اکتشافات انجام گرفته) حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده‌است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون حدود ۱٫۷ میلیارد تن سنگ مس با عیار ۶۱/. ٪ است است.

 در این معدن غیر از فلز با ارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت به صورت فلزات همراه وجود دارند، اکتشافات اولیه در این معدن همزمان با معدن مس سرچشمه در اوایل دهه 40 آغاز شد اما به دلیل عیار کمتر این معدن در مقایسه با سرچشمه، راه‌اندازی آنجا زودتر از سونگون صورت گرفته است.

گفتني است؛ در مهر ماه و طي بازديدي كه  نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت از اين معدن داشت اظهار اميدوراي كرد در صورت تحقق راهكارها و تامين اعتبارات لازم فاز دوم مس سونگون تا اواخر امسال و حداکثر تا فروردین سال آینده به بهره‌برداری ‌رسد.

برچسب ها: معدن ، مس ، سونگون ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار