عضو شوراي علمي سازمان جهاني علائم تجاري با بيان اينکه عضويت و حضور در سازمان تجارت جهاني روز بروز اهميت بيشتري مي يابد ، گفت : مزيت توليد محصول و ثبت برند جهاني آن دو عامل اصلي براي فعاليت موثر در اين سازمان است و بايد ايران هم از تمام ظرفيت هاي خود استفاده کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران عظيم فضلي پور در مصاحبه با "راديو اقتصاد" افزود :اقتصاد ايران و جغرافياي سرزميني  و تاريخ و ادبيات ما مملو از ظرفيت هاي توليد برند جهاني است و نبايد اجازه دهيم ديگران و به ويژه همسايه ها اين برندها را به نام خود ثبت کنند که متاسفانه در مواردي (‌مانند جمهوري آذربايجان و قزاقستان و ...) انجام داده اند.

وي اظهار داشت : سازمان تجارت جهاني مي خواهد قوانين و استانداردهاي لازم در تجارت جهاني را تصويب و وحدت رويه ايجاد کند و هم اکنون بيش از 97 درصد تجارت جهاني در ميان اعضاي اين سازمان است.

وي گفت : امروزه برخي کشورها که زعفران ايران را با نام و نشان و برند  خود صادر مي کنند مانند اسپانيا و همچنين افغانستان هم تلاش مي کند اين محصول را به نام خود ثبت جهاني کند که نبايد اين اجازه را بدهيم و اگر به نام انها ثبت شود ديگر نمي توان ان را نجات داد و خيلي سخت خواهد بود.

وي مزيت هاي اقتصادي ايران را بسيار زياد دانست و گفت : اما داشتن اين مزيت ها يک بحث و هنر استفاده از اين دارايي ها يک هنر ديگري است و بايد در هر دو عرصه بيشتر تلاش کنيم.

وي افزود : يکي از مسائل جدي در فضاي تجارت جهاني تقلب و سرقت دستاوردهاي علمي – معنوي است و ايران مهم ترين کشور جهان در ميان اعضاي ناظر اين سازمان است و دوره 10 ساله تطبيق خود را سپري مي کند. 

عظيم فضلي پور هشدار داد  اگر از برند کالاهاي استراتژيک و ويژه ايران مانند زعفران، فرش دستباف، پسته، خاويار، انواع خرما، پنير ليقوان، انجير استهبانات و...  صيانت نکنيم ديگران آن را سرقت جهاني خواهند کرد تا به نام خود ثبت کنند و تجارت جهاني اين محصولات را راهبري کنند.

وي افزود : اين کالاها  ويژه سرزمين مادري ماست و براساس معاهدات بين المللي مي توان براي اين کالاها کد جغرافيايي گرفت و شامل صنايع دستي نيز مي شود. 

عظيم فضلي پور تصريح کرد : متاسفانه برغم هشدارهاي جدي تاکنون به هيچ نتيجه اي نرسيده ايم و امروزه مدعيان اصلي زعفران ايران سه کشور چين، اسپانيا و افغانستان هستند که اخيرا کشمير نيز به جمع مدعين پيوسته است. 

وي خواستار توجه ويژه دولت به جهاني سازي برندهاي ايراني شد و گفت : حتي يک برند ايراني در سطح جهان مشهور نيست و در ميان رتبه بندي برندهاي جهاني هيچ جايگاهي نداريم.

عضو شوراي علمي سازمان جهاني علائم تجاري  اظهار داشت : اقتصاد نفت زده در ايران سبب شده است از مسايل اصلي  غافل شويم و اگر همين امروز هم اقتصاد نفت زده را تعطيل کنيم و به مزيت هاي پايدار خود بينديشيم ؛ موفق تر خواهيم شد.

وي تاکيد کرد : همه عرصه هاي تاريخي و جغرافيايي تمدن ايران براي ما برند و نشان اقتصادي و تجاري محسوب مي شود، اما سارقان جهاني زيادي هم دارد و بايد از اين دارايي ها حفاظت کنيم.
انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار