دانشجوی دکتری خاکشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با استفاده از فناوری نانو موفق به اختراع نوعی نانورس به منظور ثبیت شن های روان و جلوگیری از بیابان­زایی، فرسایش بادی و پراکنش ریزگردها شد.

مرجان پدیدار فارغ التحصیل دوره دکتری خاکشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و مخترع نانو رس در گفتگو با خبرنگار فناوری نوین باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه یکی از مهم ترین بحران هاي زیست محیطی در مناطق خشک و نیمه خشک پدیده مخرب بیابان زایی و فرسایش بادي می باشد که وقوع طوفان هاي گرد و غبار و حرکت ریزگردها از پیامدهاي آن محسوب می­شود و این موضوع به عنوان یک معضل، گریبانگیر بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای در حال توسعه می باشد گفت: در این محصول از ترکیبات طبیعی استفاده می شود تا علاوه بر اینکه باعث رفع معضل بیابانزایی،حرکت شنهای روان و پراکنش ریزگردها شود، باعث بهبود خصوصیات خاک شده و مشکلات زیست محیطی نیز بر جای نگذارد.
 
وي افزود: نانو رس محصولی است محیط زیست دوست و طبیعی که با استفاده از فناوری نانو از کانیهای رسی استخراج می­شود. این طرح در کشور فاقد نمونه مشابه و این تکنولوژی در سطح بین‌المللی از رقبای معدودی برخوردار است .
 
فارغ التحصیل دوره دکتری خاکشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در خصوص نتایج مخرب بیابان زایی در جهان اظهار داشت: بیابانزایی مشتمل بر فرآیندهایی است که در نتیجه عوامل طبیعی و عملکرد نادرست انسان ایجاد می گردد. جديدترين آمارهاي گسترش بيابان­زايي بیانگر این مطلب است که بالغ بر ۱۲۰ ميليون هکتار از مساحت کشور تحت تاثير بيابان زايي قرار دارد و ۲۲۳ منطقه، ۱۰۳ شهرستان در ۱۸ استان به مساحت 202 ميليون هکتار تحت تاثير فرسايش بادي قرار دارد.
 
اين مخترع نانورس گفت: با توجه به اهمیت جغرافیایی کشورمان که در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و همچنین افزایش سطح بیابانها و مشکلات به وجود آمده توسط ریزگردها و همچنین مطالعه منابع روز دنیا بر آن شدیم تا از تکنولوژی تولید و استفاده از نانورس در رفع این مشکلات یاری بگیریم.
 
پدیدار در توضیح نتایج حاصل از عملکرد این محصول خاطرنشان كرد : در تحقیقات بعمل آمده، نمونه هایی از خاک تپه­های شنی دشت خارا تهیه گردید و به منظور بررسی عملکرد نانو رس در تثبیت خاکهای شنی يك تونل باد آزمايشگاهي مورد استفاده قرار گرفت. سرعت باد توسط بادسنج اندازه گيري و كنترل شد. سرعت باد مورد استفاده در تحقیق در ارتفاع 10 متری سطح زمین 7/18 متر بر ثانیه معادل 32/67 کیلومتر بر ساعت تنظیم شد. نتایج حاصل از مقایسه میانگین طرح آزمایشی نشان داد که در نمونه شاهد با افزایش سرعت باد، میزان فرسایش خاک بطور معنی­داری افزایش یافته است و در نمونه اسپری شده از نانورس با غلظت 3 گرم در لیتر برای استفاده در یک متر مربع بهترین نتیجه را در تثبیت داشت.
 
مرجان پدیدار با بیان اینکه در اجرای این طرح، دکتر احمد جلالیان، دکتر پیام نجفی، دکتر مجید عبدوس و دکتر ناصر هنرجو با وی همکاری داشته اند گفت: با توجه به نتایج حاصله اجرای این طرح از نظر اقتصادی و علمی برای کشور توجیه­پذیر بوده و همچنین توان اجرای آن در سطح منطقه می‌تواند برای کشور علاوه بر رفع مشکل قطعی ریزگردهای وارد شده از کشورهای همجوار موجب افزایش درآمدهای ارزی کشور نیز خواهد شد.
 
لازم به ذکر است: این اختراع توسط ستاد توسعه نانو ریاست جمهوری، معاونت پژوهشی اصفهان(خوراسگان) مورد تأیید علمی قرار گرفته است و در قالب 2 اختراع در سازمان مالکیت‌های صنعتی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: نانو ، ریزگرد ، شن ، روان ، زیست ، خاک ، بیابان ، محیط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار