عاشورای حسینی، انفجار بمب در حرم امام رضا (ع)، انحلال مجلس شورای ملی در جنگ جهانی اول، هلاکت «عبیداللَّه بن زیاد» توسط سپاهیان مختار، روز جهانی دیابت و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۲۳ آبان ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۱۰ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۱۴ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

عاشورای حسینی و شهادت «امام حسین» (ع) به همراه یاران باوفایش (۶۱ق)
امام حسین (ع) پس از حرکت به سوی کوفه، با پیمان‌شکنی مردم آن سامان مواجه گردید. سپاهیان یزید که به دستور عبیداللَّه بن زیاد و به فرماندهی عمر بن سعد وارد صحرای کربلا شده بودند، مانع از رفتن امام از آن مکان گردیدند. سرانجام در دهم محرم سال ۶۱ هجری دستان خود را به خون پاک فرزند رسول (ص) آغشته ساخته و یارانش را به شهادت رساندند. امام حسین (ع) در هنگام شهادت ۵۷ سال داشتند و یازده سال از امامت ایشان گذشته بود.

امام حسین (ع) از روز نخست از مدینه با شعار امر به معروف و نهی از منکر حرکت کرد. از این دیدگاه، منطق امام حسین (ع) منطق اعتراض و تهاجم بر حکومت ضد اسلامی بود، منطق او این بود که چون جهان اسلام را منکرات و فساد و آلودگی فراگرفته و حکومت وقت به صورت سرچشمهٔ فساد درآمده است، او به حکم مسؤولیت شرعی و وظیفهٔ الهی خود، باید قیام کند.

انحلال مجلس شورای ملی در جریان جنگ جهانی اول (۱۲۹۴ ش)
با شروع جنگ جهانی اول، دولت‌های استعمارگر روسیه و انگلستان می‌کوشیدند ایران را در جنگ بر ضد آلمان وارد کنند. از این رو ارتش خود را به سوی ایران حرکت دادند. روس در شمال و انگلیس در جنوب، نیروهای خود را پیاده کرد. پس از حرکت نیروهای روسیه به طرف تهران، شماری از نمایندگان مجلس به نشانه اعتراض به تجاوز قوای بیگانه به کشور و نادیده گرفتن استقلال و تمامیت ارضی ایران، به سمت قم حرکت کردند و عملاً مجلس سوم به پایان رسید. با این حال، به مدت چهار سال، مجلس تعطیل و مطبوعات توقیف شد.
این عده، بعداً کمیته دفاع ملی را تأسیس کردند که آنان نیز کاری از پیش نبردند. در این می‌ان، احمد شاه نیز تصمیم به تغییر پایتخت گرفت و طی تلگرافی به دولتین روس و انگلیس اطلاع داد. خبر تصمیم‌گیری احمدشاه برای خروج از تهران، سفرای روس وانگلیس را به تکاپو واداشت تا شاه را از این تصمیم بازدارند. در ‌‌نهایت احمدشاه را تهدید کردند که اگر از تهران خارج شود، پدرش را به جای وی به سلطنت خواهند نشاند. احمدشاه که اوضاع را چنین دید، به شرط انصراف روس‌ها از ورود به تهران، از رفتن به اصفهان خودداری کرد. در این زمان حاکمیت ایران نیز به علت بی‌لیاقتی سران کشور، شدیداً ضعیف شده بود.

رحلت «میرزا مهدی غروی اصفهانی» صاحب مکتب تفکیک (۱۳۲۵ ش)
حکیم میرزا مهدی بن اسماعیل غروی اصفهانی در حدود سال ۱۲۶۴ ش در اصفهان به دنیا آمد. حکیم غروی اصفهانی همچنین هم‌دوره‌ای عارفان و عالمانی همچون سیداحمد کربلایی، سیدعلی قاضی طباطبایی، شیخ‌محمد بهاری و سیدجمال‌الدین گلپایگانی بود و پس از سال‌ها مراقبت و سیر و سلوک به درجه والایی در اخلاق و عرفان رسید. او موسس مکتب تفکیک بود. مکتبی که معتقد بود  فلسفه اسلام را باید از متن قرآن و سنت معصوم استخراج کرد. حکیم‌غروی اصفهانی در سال ۱۳۰۵ ش به مشهد رفت و تا پایان عمر به مدت بیست سال به تدریس و تالیف همت گماشت.
وی در طول نزدیک به سی سال، سه دوره به تدریس اصول پرداخت. نخست: مفصّل مطابق معمول بین فق‌ها و اصولیین؛ دوم: بیان مبانی و افکار خود؛ سوم: بیان قواعد مهم اصولی که برای استدلال احکام فقهی به آن احتیاج می‌شود. دانشمندانی همچون سیدصدرالدین صدر، میرزا هاشم قزوینی، محمدکاظم دامغانی، میرزامجتبی قزوینی، محمدتقی شریعتی، شیخ‌حسنعلی مروارید، حسنعلی راشد و ده‌ها عالم فرزانه دیگر از جمله شاگردان ایشان بودند. همچنین ابواب الهُدی، اعجاز قرآن و معارف قرآن از تألیفات اوست. میرزامهدی اصفهانی سرانجام در ۲۳ آبان ۱۳۲۵ ش در شصت و یک سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم مطهر امام‌رضا (ع) به خاک سپرده شد.

برگزاری نخستین جشنواره سیما (۱۳۷۴ش)
واحد جشنواره سیما با هدف بررسی و ارزیابی برنامه‌ها در قالب‌های مختلف و تقدیر و تشویق برنامه سازان و دست-اندرکاران بر‌تر تلویزیون در دفتر پژوهشهای برنامه‌ای سیما در سال ۱۳۷۴ تأسیس شد و اولین دوره جشنواره نیز در‌‌ همان سال برگزار گردید.

انفجار بمب در حرم امام رضا (ع) در عاشورای حسینی توسط منافقین (۱۴۱۵ ق)
در بعداز ظهر عاشورای سال ۱۴۱۵ ق برابر با ۳۰ خرداد۱۳۷۳ ش، در حالی که مردم عزادار، در اوج برگزاری مراسم بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) بودند، بمبی در داخل حرم مطهر و نزدیک مرقد منور حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) منفجر شد و عاشورای حرم رضوی در مشهد مقدس رقم خورد. در پی این انفجار، ده‌ها تن از زائران و علاقمندان اهل‌بیت در حرم امام رضا (ع) شهید یا مجروح شدند و خسارت زیادی به حرم مطهر وارد آمد.

تولد «جواهر لعل نهرو» نخست‌وزیر مصلح هند و روز کودک در هندوستان (۱۸۸۹م)
جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هند در ۱۴ نوامبر سال ۱۸۸۹م در اللَّه‌آباد هند به دنیا آمد. او در۱۹۲۰ درنهضتی که به رهبری مهاتما گاندی با هدف آزادی هند از سلطه سیاسی انگلستان به راه افتاد شرکت کرد و با نهضت‌های ملی همراهی نمود. نهرو در طول مبارزات ضداستعماری خویش ۱۰ بار دستگیر و زندانی شد و روی هم رفته، در حدود سیزده سال از عمر خود را در زندان گذراند. کار عمده نهرو برای هند، اصرار وی بر این امر بود که هند به صورت یک دموکراسی غیرمنفک از آرمان‌های دنیایی و غیردینی باقی بماند.

 وی با گذراندن قانونی، نظام طبقه در هند را برانداخت و کارهایی که برای از بین بردن فقر و عقب ماندگی انجام داد، سبب ایجاد انقلاب اساسی اجتماعی و اقتصادی شد. نهرو از قهرمانان استقلال هند و از رهبران متفکر مبارزات مردمی این کشور طی سال‌های استقلال به شمار می‌رود. او هم‌چنین به اتفاق جمال عبدالناصر، ژوزف تیتو و احمد سوکارنو رهبران وقت مصر، یوگسلاوی و اندونزی از بنیان‌گذاران جنبش عدم تعهد به شمار می‌رود و حیثیتی بین‌المللی دارد. جواهر لعل نهرو در ژانویه ۱۹۶۴م دچار حمله قلبی شد و نیمی از بدنش فلج گردید تا این‌که سرانجام در ۲۷ مه ۱۹۶۴م در ۷۵ سالگی درگذشت.

برگزاری نخستین جشنواره تئا‌تر بانوان (۱۳۷۴ ش)
نخستین دوره جشنواره تئا‌تر بانوان در سال ۱۳۷۴ با دبیری اعظم بروجردی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد. پس از آغاز به کار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال ۱۳۷۵ و جابه جایی مدیران وقت ارشاد تهران، با وقفه‌ای چند ساله، نخستین دوره جشنواره تئا‌تر بانوان (با احتساب دوره برگزار شده در ارشاد، دومین دوره) در سال ۱۳۷۷ با دبیری مریم معترف توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، هر چند برگزاری این جشنواره با فراز و فرودهایی همراه بود و حتی در برخی سال‌ها برگزار نگردید، دومین دوره جشنواره با دبیری سپیده نظری‌پور در سال ۱۳۷۹، سومین دوره با دبیری رویا تیموریان در سال ۱۳۸۳، پنجمین و ششمین دوره (از این دوره در شمارش دوره‌ها، دوره برگزار شده توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز لحاظ شد) با دبیری بروجردی در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶و هفتمین دوره نیز با دبیری مریم معترف در سال ۱۳۸۷ برگزار شد.


هلاکت «عبیداللَّه بن زیاد» توسط سپاهیان مختار (۶۷ ق)
در روز عاشورای سال ۶۷ قمری، شش سال پس از واقعهٔ کربلا، درست‌‌ همان روزی که سپاهیان یزید به فرمان عبیداللَّه بن زیاد فاجعهٔ خونین کربلا را به وجود آورده و امام حسین (ع) و یارانش را مظلومانه به شهادت رسانده بودند، لشکریان عبدالملک بن مروان به فرماندهی عبیداللَّه بن زیاد و لشکریان مختار بن ابی‌عبیده ثقفی به فرماندهی ابراهیم بن‌مالک اش‌تر در ساحل «نهر خاذر» در چهارفرسخی شهر «موصل» با هم به نبرد پرداختند و از طرفین تعداد بی‌شماری کشته شدند. سرانجام لشکریان شام با از دست دادن هفتاد هزارتن، رو به هزیمت نهاد و طعم تلخ شکست را پذیرا شدند. مهم‌ترین حادثهٔ این نبرد، کشته شدن عبیداللَّه بن زیاد (فرمانده لشکریان شام) به دست ابراهیم بن مالک اش‌تر بود که با یک ضربت شمشیر، از کمر به دو نیم شد و به هلاکت رسید. در این جنگ همچنین شمربن ذی الجوشن نیز کشته شد.

شهادت «میرزا علی ثقة الاسلام تبریزی» توسط عوامل روس در تبریز (۱۳۳۰ ق)
میرزا علی ثقةالاسلام تبریزی در سال ۱۳۷۷ قمری دیده به جهان گشود. وی در قیام و حکومت ملی مردم آذربایجان، به ویژه شهر قهرمان‌پرور تبریز فعالیت چشمگیری داشت. قزّاق‌های روسیهٔ تزاری که به پشتیبانی حکومت استبدادی محمدعلی شاه قاجار، تبریز را به اشغال نظامی خود در آورده بودند، با قیام مردمی این شهر به رهبری ثقةالاسلام تبریزی مواجه شده و پس از درگیری سنگین، مفتضحانه شهر را ترک نموده و تن به صلح دادند. اما مرتکب خیانت شده و یک روز پس از امضای صلح‌نامه و خلع سلاح مجاهدین، توپخانه‌هایشان، آتش بار سنگینی را بر شهر تبریز آغاز کرده و زمینهٔ ورود پیاده نظام را فراهم نمودند. شهر، به اشغال قزاق‌ها درآمد و از سوی اشغال‌گران، کشتار بی‌رحمانه‌ای در خیابان‌ها و کوچه‌ها به راه افتاد. مردم به ناچار شهر را ترک گفته و به اطراف پناهنده شدند ولیکن مجاهدین، سنگر خویش را ترک نکرده و از شهر خارج نشدند. بسیاری از آنان که در شهر مانده بودند، دستگیر شده و برخی از آنان به دار کشیده شدند. از جمله شهید ثقةالاسلام تبریزی پس از تحمل شکنجه‌های فراوان، به چوبه‌ی‌دار اشغالگران آویخته شد و در عصر عاشورای ۱۳۳۰ ق برابر با ۱۰ دی ۱۲۹۰ شمسی، روحش به لقاءاللَّه پیوست.

کشف سرزمین اکوادور در امریکای جنوبی (۱۵۱۵م)
کشور «اکوادور» یکی از ممالک امروزی آمریکای جنوبی کشف شد. اکوادور کشوری است با ۴۲۷۶۰۰ کیلومتر مربع مساحت که در شمال غربی آمریکای جنوبی قرار گرفته و میان ممالک کلمبیا - پرو و اقیانوس کبیر محدود است. این کشور که امروزه با رژیم جمهوری اداره می‌شود، پس از سیصد سال که زیر سلطه اسپانیایی‌ها بود روز ۱۳ مه ۱۸۳۰ میلادی مستقل شد.

روز جهانی دیابت
دیابت از جمله بیماری‌هایی است که هر سال در جهان گسترش می‌یابد. به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، تاسال ۱۳۹۰ ش (۲۰۱۱م)، تعداد مبتلایان به مرض قند به بیش از ۲۵۰ میلیون نفر خواهد رسید که سهم ایران از این مقدار در حدود یک و نیم میلیون نفر می‌باشد.

جهت شناساندن و افزایش سطح آگاهی در زمینه بیماری دیابت، روز ۲۳ آبان به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده و انجمن دیابت ایران (اِدا) نیز از سال ۱۳۶۹، با هدف ارائه برنامه‌های آموزشی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به این بیماری تاسیس شده است. تشنگی زیاد، تکرار ادرار، ضعف عمومی و خستگی، افزایش و یا کاهش وزن بدن بدون علت مشخص و کندی در بهبود زخم از شایع‌ترین علایم دیابت (مرض قند) می‌باشند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار