نگاهی بر آئین‌های محرم در" تاجیکستان"

بسیاری از تاجیک‌های اهل تسنن در ایام محرم با آئین قدیمی «کربلاخوانی» و روزه‌داری در نقاط مختلف این کشور به ساحت شهدای کربلا ادای احترام می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جمعی از فرهیختگان و دانشمندان تاجیک  ماه محرم را ماه صلح، توبه و طلب مغفرت ذکر کردند و با ایمان و اعتقادات اسلامی خود از دهه عاشورای حسینی با محبت و دلبستگی سخن گفتند.
 
«نورالدین شهاب الدین‌اف» محقق زبان عربی و کارمند مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم تاجیکستان در این باره گفت: در آثار تاریخی از ماه محرم نخستین ماه تقویم اسلامی به این دلیل که جنگ و جهاد در آن ممنوع است به عنوان محرم یاد کرده‌اند.
 
شهاب‌الدین‌اف با اشاره به اینکه فضیلت عاشورا به تاریخ قبل از اسلام برمی‌گردد، افزود: در این ماه بسیاری از رویدادهای تاریخی و مهم به وقوع پیوسته که فضیلت آن را افزایش داده است.
 
وی با استناد به آثار تاریخی، پذیرفته شدن توبه حضرت آدم (ع)، آفرینش عرش، کرسی، آسمان، زمین، ماه، خورشید و ستارگان، بهشت، تولد حضرت ابراهیم (ع) و نجات آن حضرت از آتش نمرود را از رویدادهای مهم این ماه ذکر کرد.
 
این دانشمند تاجیک، کشته شدن امام حسین (ع) از سوی یزید را در این ماه، داغ خونینی ذکر کرد که در قلب امت محمد (ص) برجای مانده و با گذشت صدها سال، پیروان همه فرقه‌ها در این روز در سوگ آن حضرت ماتم می‌گیرند.
 
«عبدالحلیم عبدالکریم» امام و خطیب مسجد «ماینکج» ناحیه رودکی در این باره گفت: شهادت امام حسین (ع) فرزند بی بی فاطمه و علی (ع)، نوه و نور چشم حضرت محمد (ص) غم انگیزترین رویداد این ماه محرم است که با وجود گذشت زمان از اندوه امت مسلمان کاسته نشده است.
 
وی تأکید کرد: این عمل ناجوانمردانه باعث ایجاد نهضت پایدار مسلمانان در برابر فتنه، نیرنگ و ستم ظالمین شده که با گذشت زمان آبدیده و پایدارتر شده است.
 
این روحانی تاجیک نهضت عاشورا را یکی از ماندگارترین نهضت‌ها و جریان‌های تاریخی دانست که فراتر از یک واقعه مذهبی، در طول تاریخ اثرگذار بوده و حتی مرزهای فرقه‌ای مذهبی و حتی دینی و جغرافیایی را در جهان اسلا‌م به خود جذب کرده است.
 
«جمعه خان نبات‌اف» استاد علوم فلسفه و فقه دانشگاه اسلامی تاجیکستان و از پژوهشگران شناخته شده نیز گفت: در منابع اصلی حدیثی، تاریخی، رجالی و حتی کلا‌می اهل سنت احادیث و روایات متعددی نسبت به عظمت و جایگاه امام حسین (ع) از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) وجود دارند.
 
به گفته وی، تاریخ، پیروزی حسین بن علی (ع) را به گواهی گرفته، پیروزی‌ای که از بستر جهاد و متن خون شکوفا شد و آرمان‌های والای او را با جریان تاریخ، نسل به نسل بشری بیان کرد و انتقال داد.
 
این دانشمند جایگاه اهل بیت و خاندان پیامبر (ص) را برای مسلمانان اهل سنت محترم و با قداست عنوان کرد و افزود: تنها دانستن این عادت و سنت تاجیک‌ها که بدون هیچ تعصب مذهبی برای فرزندان خود نام‌های عزیز و گرامی «علی»، «فاطمه» ، «حسین» و «حسن» را می‌گذارند، بیانگر صمیمیت و محبت این ملت است.
 
وی این سنت مردمی و دیرینه در خانواده‌های تاجیکستان که در صورت تولد فرزند 2 قلو، اگر پسر باشند حسن و حسین و اگر دختر باشند، فاطمه و زهرا نام می‌گذارند را از محبت بی‌حد این مردم به اهل بیت پیامبر (ص) ذکر کرد.
 
وی همچنین افزود: در اعتقادات و آموزه‌های مردم تاجیک، رایج است که از رنگین کمان زیبای نقش بسته در آسمان، به نام «کمان حسن و حسین» نام می‌برند، آنچه مسلم است اینکه هر چند فلسفه قیام امام حسین (ع) به طور کامل برای مردمی که سال‌ها تحت تسلط کمونیسم بودند، شناخته شده نیست، اما قیام آن حضرت هیچگاه از حافظه دینی مردم زدوده نشد و هنوز هم در این ایام سوگواری مردم در عزای نوه پیامبر (ص) به سوگ می‌نشینند و به یاد تشنگان کربلا دعا و فاتحه می‌خوانند.
 
روحانیون از جمله ائمه جماعات و خطبای مساجد تاجیکستان در خطبه‌های جمعه منتهی به عاشورای حسینی به ذکر مناقب اهل بیت (س) پرداخته و برای شهادت آن حضرت مرثیه‌خوانی کرده و دعا می‌کنند و برخی از علما و تاجیک‌های متدین، دهه اول محرم را به یاد تشنگی و گرسنگی یاران امام حسین(ع) در صحرای کربلا روزه می‌گیرند.

مرثیه‌سرایی حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) همواره مورد توجه خوانندگان کلاسیک تاجیک بوده و مردم با مشاهده این مرثیه‌خوانی‌ها گریه و زاری می‌کنند و غالب جمعیت هفت میلیون نفری این کشور را پیروان اهل سنت تشکیل می‌دهد و شیعیان در این سرزمین اقلیت اندکی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
انتهای پیام/

منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار