استاد دانشکده خبر گفت: سنگ‌اندازی وزیر امور خارجه فرانسه در مذاکرات ایران و 5+1 نشأت گرفته از فشار لابی صهیونیستی و عربستان است.

"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه اظهارات اخیر "لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه در خصوص فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برآیند فشار لابی صهیونیستی و نفوذ مالی عربستان سعودی بر فرانسه است، گفت: از آنجایی که میان فرانسه و آمریکا بر سر موضوع جاسوسی آمریکا از سران اتحادیه اروپا اختلاف شدیدی بروز کرده، لذا فرانسه درصدد جداکردن راه خود از آمریکا است و به این دلیل، اختلافاتی میان عربستان و آمریکا برسر موضوعات مختلف منطقه صورت گرفته، حال جبهه‌ عربی-عبری-اروپایی علیه مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو تشکیل شده است.
 
این کارشناس سیاسی افزود: در راس این اختلاف‌ها در مذاکرات، فرانسه، رژیم صهیونیستی و عربستان قرار دارد.
 
هانی‌زاده همچنین تصریح کرد: همزمان با آغاز مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در ژنو انتظار می‌رفت کشورهای عضو 1+5 با پیشنهادات ایران موافقت کنند، اما در همین راستا عربستان وارد عمل شد و به فرانسه اطلاع داد در صورتی که در روند مذاکرات فاصله ایجاد و موضع سرسختانه نسبت به ایران اتخاذ کند، عربستان سعودی نیز قراردادهای میلیارد دلاری برای خرید اسلحه از این کشور منعقد خواهد کرد، همچنین، از سوی دیگر نیز لابی یهودی تهدید کرد که باید فرانسه علیه ایران موضع گیری سرسختانه‌ای اتخاذ کند.
 
وی افزود: فشار "بندر بن‌سلطان" رئیس سازمان امنیت عربستان و "نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به وزیر امور خارجه فرانسه در نهایت منجر شد فرانسوی‌ها موضع خود را جدا از تمام کشورها علیه ایران اتخاذ کنند.
 
این کارشناس سیاسی با اشاره به ورود " یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به تهران اظهار داشت: ورود مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی با آژانس و همچنین کشورهای 1+5 به تفاهم کامل با حفظ حقوق مشروع خود رسیده و در آینده نیز انشاءالله اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ خواهد داد.
 
 
وی ادامه داد: از آنجایی که عربستان و رژیم صهیونیستی مایل نیستند موضوع هسته‌ای ایران به نقطه مثبتی رسد، لذا این کشورها از تمام امکانات مالی و سیاسی خود برای تخریب روند مذاکرات استفاده خواهند کرد، اما در نهایت دستگاه دیپلماسی ایران و تیم مذاکره‌کننده با هوشمندی مسائل مذاکره را رو به جلو خواهد برد.
 
هانی‌زاده در پایان گفت: تیم مذاکره کننده از هر نظر به تائید رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین مقامات بلندپایه ایرانی رسیده و با حفظ حقوق مشروع کشورمان، تلاش می‌کنند تا موضوع هسته‌ای ایران را به یک نقطه نهایی برسانند لذا باید ما نیز به تیم مذاکره کننده فرصت بیشتری بدهیم.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار