دفتر نوري المالکي پس از گفتگوي نخست وزير با وزير امور خارجه ترکيه، در بيانيه اي مطبوعاتي سخنان نخست وزير در اين ديدار اشاره کرد و نوشت: همکاري، مشورت و روابط مناسب دوجانبه نياز امروز منطقه خاورميانه است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري نهرين از بغداد، بر اساس اين بيانيه نوري المالکي گفت: عراق خواستار روابطي است که مبتني بر حفظ منافع مشترک، احترام متبادل و پرهيز از مداخله در امور کشورها به ويژه کشورهاي همسايه باشد.

نخست وزير عراق تاکيد کرد: منطقه براي تبديل شدن به ميدان همکاري مناسب، نيازمند همکاري ، مشاوره و ايجاد روابط مناسب ميان دو کشور است، ما خواستار روابطي همسطح و دائمي هستيم، روابطي که مبتني بر بنيان هاي درست باشد نه اينکه با رفتن يک دولت و آمدن دولت ديگري دستخوش تغيير شود.

نوري المالکي گفت: چشم انداز وسيعي براي همکاري و هماهنگي ميان دو کشور وجود دارد و اين توانايي در ترکيه و عراق وجود دارد که دست در دست هم با تروريسم مبارزه کنند و در پي امنيت و ثبات منطقه اي باشند.
وي افزود: ما سياست توام با نرمش و به دور از تنش و انفعال را در پيش گرفته ايم و از تحولات ايجاد شده در روابط بغداد- آنکارا استقبال مي کنيم همانگونه که مردم عراق و ترکيه از اين روابط استقبال مي کنند.

داود اوغلو نيز در اين ديدار بر ضرورت همکاري و هماهنگي در تمام سطوح به ويژه در حوزه تحولات مثبت منطقه اي تاکيد کرد و خواستار فعال شدن کميته هاي مشترک ميان دو کشور شد تا زمينه براي ديدار آقاي نخست وزير(نوري المالکي) از ترکيه بيش از پيش فراهم شود.
وي حملات تروريستي در عراق را محکوم کرد و گفت: حمله به عراق به منزله حمله به ترکيه است و ما آماده ايم با عراق همکاري هاي اطلاعاتي داشته باشيم.

وزير امور خارجه ترکيه افزود: عراق و ترکيه هر دو در برابر تلاش ها براي ايجاد فتنه مذهبي قرار دارند اما منطقه در اين زمينه نيازمند همکاري هاي بيشتر است، خاورميانه در برخي زمينه ها به ويژه پرونده سوريه نيازمند مشاوره و رايزني هاي بيشتري است.



انتهای پیام/ 
برچسب ها: بین الملل ، ترکیه ، عراق ، بغداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار