نوزاداني که از شير مادر تغذيه مي‌کنند، حتي بعد از قطع شير مادر و در سال‌هاي بعد در دوران طفوليت و بزرگسالي از نظر عاطفي وابستگي بيشتري به مادر دارند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر محمد هادي اميريان، متخصص اطفال ضمن بیان این مطلب توصيه کرد: در صورت امکان، تا سن 6ماهگي منحصرا تغذيه نوزاد با شيرمادر باشد و کمتر از تغذيه‌هاي مصنوعي و يا شيرخشک استفاده شود.

دکتر محمد هادي اميريان با بيان اين که «ميزان نمک شيرگاو نسبت به شيرمادر سه برابر است»، تأکيد کرد: شيرگاو را به هيچ‌وجه براي سنين زير يکسال توصيه نمي‌کنيم، چون شيرخوار را دچار بيقراري، کم‌خوابي، کم‌خوني کرده و در معرض ديابت در سال‌هاي بعد و بزرگسالي قرار مي‌دهد.

وي درباره عوارض شيرخشک در نوزادان نيز به اين نکته اشاره کرد که «ميزان نمک شيرخشک در مقايسه با شيرمادر بيشتر است» و افزود: شيرمادر استريل است، اما شيرخشک اگر نکات مهم در تهيه آن رعايت نشود، مي‌تواند منبع آلودگي باشد، بويژه که از شيشه و پستانک استفاده مي‌شود. اين درحاليست که اگر شيرخشک با غلظت بيشتر تهيه شود، شيرخوار دچار اسهال و اگر با غلظت کمتري تهيه شود، منجر به سوءتغذيه در شيرخوار مي‌شود.

 بروز بيماري‌هاي عفوني در شيرخواران با آغاز غذاي کمکي

استاد بيماري‌هاي اطفال دانشگاه علوم‌ پزشکي مشهد افزود: نوزاداني که از شيرمادر بهره‌مند مي‌شوند، در مقايسه با ديگران، آرامش بيشتري دارند و کمتر در معرض عفونت‌هاي مخاطره‌انگيز قرار مي‌گيرند.

به گفته دکتر اميريان، بيشتر نوزاداني که از شيرمادر تغذيه مي‌شوند، بويژه اگر تا سن شش ماهگي تغذيه منحصرا با شيرمادر باشد، کمتر دچار بيماري‌هاي عفوني مي‌شوند و نکته حايزاهميت اين که: بسياري از بيماري‌هاي عفوني شيرخواران زماني آغاز مي‌شود که تغذيه شيرمادر قطع و يا غذاي کمکي شروع شده باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.