مقام سابق آمريکايي تصريح کرد برداشته شدن تحريمهاي آمريکا و اروپا عليه ايران، مستلزم همراهي غربي ها با هم است و اوباما به تنهايي نمي تواند اين کار را انجام بدهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، "مايکل سينگ" مدير موسسه سياستهاي خاورنزديک واشنگتن و مدير سابق بخش خاورميانه در شوراي امنيت ملي آمريکا در گفتگو با اين شبکه گفت:  همه تصور مي کردند که گفتگوهاي هسته اي در ژنو به نتيجه برسد. اگر مقامات غربي فکر نمي کردند ممکن است در ژنو توافقي حاصل شود، هرگز شاهد سفر همه وزراي امورخارجه گروه 1+5 به ژنو نمي بوديم. اما درنهايت، گفتگوهاي ژنو نشان داد گروه 1+5 در درون خودش اختلافهايي دارد. فقط فرانسه مخالف نبود. شايد فقط مخالفت فرانسه در ژنو مشهود بود اما بايد توجه داشت که اسرائيل و متحدان آمريکا در کشورهاي حوزه خليج فارس و کنگره آمريکا نيز به شدت با حصول به توافق در ژنو مخالف بودند. حتي اگر در ژنو توافقي حاصل مي شد مشخص نيست باتوجه به موانعي که در گذشته نيز مشاهده شده بود، چنيني توافقي مي توانست عملياتي شود.

مجري شبکه در ادامه افزود: هم کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و هم جان کري وزير امورخارجه آمريکا در پايان گفتگوهاي خود در ژنو با رويکردي بسيار ديپلماتيک از پرداختن به نقش و موضع فرانسه در گفتگوهاي ژنو خودداري کردند. آيا آمريکايي ها غافلگير شدند و تصور نمي کردند فرانسه چنين کاري انجام بدهد؟

سينگ در پاسخ گفت: به نظر مي رسد مقامات آمريکايي چنين فکر نمي کردند. البته ما نمي دانيم که دقيقا در اين مرحله در ژنو چه اتفاقي رخ داده است. ظاهرا نه تنها آمريکا از موضع فرانسه شگفت‌زده شده بلکه بسياري از متحدان آمريکا نيز به صراحت و به شدت از مواضع گروه 1+5 انتقاد کردند. دموکراتها و جمهوري‌خواهان در آمريکا نيز همين کار را انجام دادند. با اين اوصاف، به نظر مي رسد مشکلي بزرگتر در اين ميان وجود دارد که به مذاکرات دروني گروه 1+5 مربوط است. بايد توجه داشت که مذاکرات فقط با طرف مقابل نيست بلکه بايد با متحدان خود نيز در داخل جبهه خودي به مذاکرات پرداخت.

مجري شبکه در ادامه افزود: باوجود مخالفتهاي مطرح از جانب کنگره آمريکا، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا خودش به شدت مشتاق توافق با ايران بود. بااين اوصاف، آيا آمريکا و ايران مي‌توانند به تنهايي خودشان بين خودشان به توافق برسند.

سينگ در پاسخ گفت: فکر نمي کنم چنين کاري، آينده و چشم‌اندازي بهتر از وضع کنوني، براي موفقيت داشته باشد. درباره تحريمهاي اعمال شده عليه ايران بايد توجه داشت که آمريکا تحريمهايي عليه ايران اعمال کرده است اما تحريمهايي نيز از جانب اتحاديه اروپا اعمال شده است. بنابراين، اگر قرار است توافقي حاصل شود بايد اتحاديه اروپا نيز با اين کار همراه شود. براي برداشته شدن تحريمهاي آمريکا نيز بايد کنگره با کاخ سفيد همراه شود. بي‌ترديد، کنگره ترجيح مي‌دهد توافقي با ايران حاصل شود که با حمايت بين‌المللي همراه باشد. بنابراين، فکر نمي‌کنم توافق دوجانبه ايران و آمريکا بتواند موفقيت چشمگيري را به همراه داشته باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار