معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام كرد: این سازمان چند پیشنهاد برای رونق بخش معدن و صنایع معدنی به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه داده كه از جمله آنها دریافت وام از صندوق توسعه ملی به میزان پنج میلیارد دلار یا بیشتر از آن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدی كرباسیان روز شنبه در نشست هم اندیشی با نمایندگان رسانه ها گفت: تكمیل طرح های نیمه تمام و همچنین بازگشت برخی از شركت های واگذار شده ایمیدرو در اسفند 91 از دیگر پیشنهادهای ایمیدرو به دولت و مجلس است.

وی در این نشست همچنین از راه اندازی طرح طلای زرشوران تا چند ماه آینده، راه اندازی بخش احیا طرح های فولاد استانی برای تولید آهن اسفنجی در سال 93 ، فعالتر شدن سنگ آهن سنگان، نهایی شدن قرارداد الكترود گرافیتی و نهایی شدن اجرای پروژه آلومینیوم جنوب در لامرد خبر داد.

كرباسیان ادامه داد: قرارداد اجرای هفت طرح فولادی استانی با چینی ها كه ال.سی نخستین واحد آن در سپیددشت باز شده و ال.سی بقیه طرح ها در بانك های سپه و صنعت و معدن در دست بررسی است.

وی با بیان اینكه برای تامین مالی طرح های فولاد استانی فراخوانی برای سرمایه گذاری منتشر شده است، تصریح كرد: تاكنون 16 واحد بزرگ اقتصادی تقاضای مشاركت در این طرح ها ارائه كرده اند و در نظر داریم 65 درصد مشاركت را با بخش خصوصی داشته باشیم و 35 درصد را ایمیدرو اداره كند.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: هر چند ارزش ذخایر معدنی كشور 700 میلیارد دلار ذكر شده است اما در صورت اكتشافات بیشتر قطعا از این رقم بسیار بالاتر خواهد بود.

كرباسیان افزود: اگر بخواهیم به سمت توسعه و ایجاد اشتغال در كشور برویم، باید به بخش معدن و صنایع معدنی به طور ویژه توجه كنیم.

وی نهایی كردن قراردادهای نیمه تمام و برخی از طرح ها، تلاش برای برقراری توازن بین مواد معدنی و صنایع معدنی ، همكاری با سازمان های مردم نهاد و همچنین توجه به پژوهش و تحقیقات و حمایت از طرح های تحقیقاتی و پژوهشی را از دیگر برنامه های ایمیدرو برشمرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در اسفند ماه سال گذشته 18 هزار و 500 میلیارد تومان از سهام شركت های مختلف تابعه ایمیدرو را به عنوان واگذاری اما در قالب رد دیون واگذار كردند كه این مسئله ایمیدرو را دچار كاهش درآمد كرده است.

وی تصریح كرد كه یكی از درآمدهای ایمیدرو از محل سود سهام شركت های مس، ایرالكو و ... بوده كه اكنون قطع شده است. همچنین صندوق بیمه فعالیت های معدنی كه یك صندوق حاكمیتی است، نیمی از سهام آن را واگذار شده است.

كرباسیان همچنین به ایجاد فضای تعاملی جمهوری اسلامی ایران با جهان اشاره كرد و گفت: حضور سرمایه گذاران و شركت های خارجی برای اجرای طرح های مختلف نشانه همین تعامل سازنده و تدبیر سیاست گذاران كشور است.

وی در این نشست كه حدود 80 خبرنگار، عكاس و فیلمبردار از رسانه های مختلف حضور داشتند، شفاف بودن با مردم را جزو سیاست های دولت از طریق رسانه دانست و تصریح كرد: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو گفتن واقعیت ها به مردم است.

كرباسیان گفت: ایمیدرو از نقد رسانه ها استقبال می كند البته به شرطی كه منصفانه و بر اساس واقعیت ها باشد؛ لذا از خبرنگاران انتظار داریم چنانچه در مورد مطلبی ابهام داشتند، به شنیده ها اكتفا نكنند و واقعیت را از طریق روابط عمومی ایمیدرو جویا شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: صندوق ، توسعه ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار