تحقیق‌های انجام شده در بخش کشاورزی فقیر بودن خاک‌های کشور را از ریزمغذی "روی" نشان داده است که در واقع محصولات غذایی نیز از نظر روی فقیرند.

دكترزهرا عبداللهی مدیر  دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این که کمبود روی اثرات جبران ناپذیری را بر بدن می‌گذارد  گفت:بی شک توجه به برنامه غذایی روزانه ومصرف غذاهای حاوی روی برای تامین نیازروزانه مهمترین راه پیشگیری ازکمبود روی است.

موادغذایی غنی از پروتئین بخصوص منابع غذایی حیوانی مثل گوشت گاو،گوسفند،جگر، دل و قلوه ازمنابع غنی روی بشمار می‌روند.

وی ادامه داد: روی درمنابع غذایی گیاهی ازجمله غلات وحبوبات نیز به مقادیر متفاوتی وجود دارداما،در عین حال بدلیل وجود فیبروفیتات که درجذب روی مداخله می کنند،روی موجود در آنها قابلیت جذب خوبی ندارد. تخمیرمنجر به تولید آنزیم فیتاز شده وموجب کاهش فیتات موجود در این موادغذایی می شود.بد نیست بدانید که نانهایی که خمیر آنها ور نیامده بدلیل مهار نشدن فیتاتاز از جذب روی وعده غذایی بشدت جلوگیری می کنند. پس سعی کنید از نان‌هایی که در فرایند پخت آنها جوش شیرین بکار نرفته و خمیر آنها ورآمده استفاده کنید.

عبداللهی با بیان این که  بیش از ۸۰ درصد روی موجود دردانه های کامل غلات، پس از فرایند آسیاب کردن از بین می رود تاکید کرد: شیر ومواد لبنی ، تخم مرغ وانواع مغزهامثل گردو،بادام وفندق نیز ازمنابع خوب روی بشمار می روند.در سبزیها ومیوه ها مقادیر روی کم است. انواع مغزها را به عنوان میان وعده های سالم بویژه دربرنامه غذایی کودکان ،نوجوانان وزنان باردار می‌توان بکاربرد در این صورت نه تنها بخشی از روی مورد نیاز روزانه بلکه بخشی ار آهن نیز تامین می شود.

وی اظهار کرد:تحقیقات انجام شده در بخش کشاورزی فقیر بودن خاک‌های کشور را از ریزمغذی روی نشان داده است . این موضوع بدین معنی است محصولات غذایی نیز از نظرروی فقیرند و مسئولین کشور باید تقویت و یا به عبارت دیگر غنی سازی خاک با روی را مدنظر قرار دهند و تا زمانی که این برنامه به سرانجام نرسیده است غنی سازی موادغذایی عمده با روی راهکاری است که باید به اجرا گذاشته شود. مصرف غذاهای غنی شده با روی می تواند بخشی از روی مورد نیاز بدن را تامین کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: غذا ، ریز ، مغذی ، روی ، تحقیقات ، حبوبات ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار