مردم استان‌ ايلام همانند ساير استان‌هاي ايران اسلامي در حالي به عزاداري و بزرگداشت دهه اول ماه محرم‌ مي‌پردازند که عشق و ارادت آنها از روي اخلاص بوده وبا علم براينکه همين مراسمات اسلام را پايدار کرده است ادامه پيدا مي‌کند.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، ايلام از دیرباز از مهمترین مراکز شیعه و فرهنگ و تمدن اسلامی بوده و نمودهای خاصی از این باور اصیل را به نمایش گذاشته است, یکی از این جلوه ها، عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است.



مردم ايلام، همانند ساير مناطق كشور، ماه محرم را محترم مي‌‏شمرند و در جريان مراسم عزادارى، به سينه زنى، نوحه خوانى و تعزيه گردانى و در برخى‏نقاط به زنجير زنى مي‌‏پردازند.
 
بافرا رسيدن ماه محرم، استان يكپارچه غرق عزا مي‌شود و بر بام منازل و سر در مساجد و حسينه‏‌ها، پرچم‏‌هاى سبز، سياه و سرخ بر افراشته مي‌‏شود، بر تن نوزادانى كه اولين محرم را درك مي‌‏كنند، لباس سبز مي‌‏پوشانند. مردم لباس سياه به تن مي‌‏كنند و تا اربعين لباس سياه به تن دارند. در اين مدت از هر گونه مراسم شادى خوددارى مي‌نمايند.
 
عزادارى ماه محرم در ايلام، ازشب اول محرم آغاز مي‌‏شود و تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد. از روز هفتم، عزادارى گسترده‏‌تر مي‌‏شود و شهر و روستا حال و هواى ديگرى پيدا مي‌كنند.
 
از هفتم ماه محرم به بعد، مردم ايلام حمام رفتن، اصلاح سر و صورت و حتى شانه كردن را مكروه مي‌دانند. از اين روز سفره‏هاى حضرت عباس عليه‏السلام در هر كوى و برزن بر پا مي‌شود. و در خيابان‏ها از عزاداران با چاى و شربت پذيرايى مي‌‏شود.
 
از شب هفتم رفت و آمد دستجات از حسينه‏‌ها و مساجد آغاز مي‌‏شود و شب تاسوعا و عاشورا خيابان‌هاى شهر مملو از جمعيت مي‌‏شود و اين عزادارى تا ظهر عاشورا ادامه مي‌يابد.



شب عاشورا در ايلام شب احياء است. در اين شب مردم تا سحر بيدار مي‌‏مانند و پس از پايان عزادارى عمومى به منازل همسايه‏ ها مي‌روند در هر محله و كوچه‌ه‏اى چند منزل به پخت حليم مي‌‏پردازند و همسايه‌‏هاى ديگر شمع نذرى، چاى و شربت نذرى خود را در كنار ديگ‏هاى حليم بين عزاداران تقسيم مي‌‏كنند.
 
مردم ايلام بر اين باورند كه هر كس در شب عاشورا در پخت حليم امام حسين عليه‏‌السلام‌ كمك كند، حاجتش برآورده خواهد شد. در اين شب زنان نيز در مجالس زنانه شركت كرده و خود را پريشان زده مي‌كنند.
 
صبح روز عاشورا، شهر يك‌پارچه عزا مي‌شود. دستجات عزادارى شكل مي‌‏گيرد. عزاداران بر شانه و پيشانى خود گل مي‌‏مالند. مراسم عزادارى در ظهر عاشورا با فريادهاى يا حسين به پايان مي‌‏رسد. در شام غريبان نيز مردم ايلام به عزادارى مي‌‏پردازند و از پخت و پز خود دارى مي‌‏كنند.

مجالس ترحيم:

 
وقتى كه فردى از دنيا برود، پس از اجراى مراسم تدفين او، مراسم مختلفى برگزار مي‌‏شود. اولين شب پس از مرگ متوفى، بازماندگان به افراد نزديك شام مي‌‏دهند و پس از شام براى شادى روح متوفى فاتحه مي‌خوانند.اين مراسم را «شوشيم» (شب شام) مي‌‏گويند.
 
در برخى از نقاط استان در رثاى فرد متوفى مراسم «پرسه» برگزار مي‌‏شود. اين مجلس براى زنان و مردان جداگانه انجام مي‌‏شود. در مجلس مردان، فاتحه خوانى برقرار است. در مجلس زنانه، زنان ناله و بى تابى مي‌‏كنند. زنانى كه به متوفى نزديكترند، صورت خود را مي‌‏خراشند. به گونه‏اى كه خون برگونه هايشان جارى مى‏شود و گريبان چاك مي‌‏دهند. زنان ديگر نيز دسته دسته به جمع عزاداران ملحق مي‏‌شوند و با صدايى رسا و آهنگ حزين در رثاء فرد متوفى مي‌‏خوانند.



در برخي‌‏مناطق، زنانى كه از راه دور مي‌آيند، در نزديك خانه متّوفى دور هم حلقه مي‌‏زنند و با نظمى خاص، در حالى كه بر سر و سينه مي‌كوبند پيش مي‌روند. زنان فاميل نيز دايره وار به سوى آنان حركت مي‌‏كنند و پس از سينه زنى وارد خانه مي‌‏شوند و مويه مي‌كنند.
 
از ديگر مراسمى كه در رثاى شخصيت‏‌هاى بزرگ در استان ايلام برگزار مي‌‏شود مراسم چمر است. مراسم چمر را سه تايك هفته بعد از مرگ متوفى انجام مي‌دهند. در اين مدت پيك‌هايى را به طوايف مجاور مي‌‏فرستند و آنها را براى شركت در مراسم دعوت مي‌‏كنند. در مراسم چمر، آهنگ عزا بوسيله ساز و دهل نواخته مي‌‏شود. به اين آهنگ چمرى مي‌‏گويند. براى انجام مراسم چمر، زمين مسطحى را در نظر مي‌گيرند.
 
محوطه را به صورت دايره وار در نظر مي‌‏گيرند. در اطراف آن سياه چادرهايى بر پا مي‌‏كنند و با گليم و نمد و قالى آنها را مفروش مي‌‏كنند. در اين مراسم، اسبى را با لوازم شخص متوفى تزئين مي‌‏كنند كه به آن كتل مى‏گويند و عكس متوفى را نيز بر ستون بلندى نصب مي‌‏كنند كه به آن تا تريانه مى‏گويند.
 
در روز برگزارى مراسم، با بالا آمدن آفتاب، سرناو دهل به صدادرمى آيد و مراسم چمر آغاز مي‌‏شود. مردان و زنان جداگانه برروى خط دايره وار ى در عرصه چمرگاه صف مي‌‏بندند. زنان بعد از مردان صف مي‌‏بندند و پارچه‏اى سياه را جلوى خود مي‌‏گيرند. نوازندگان سرنا و دهل مي‌نوازند. مردان و زنان صاحب عزا به استقبال مدعوين مي‌روند.

دختر بزرگ خانواده يا زن جوان فرد متوفى، كيسوان بلند و بافته خود را مي‌برد و از مچ مي‌‏آويزد. با به صدا در آمدن ساز عزا، زن گيسو بريده و چند زن ديگر از نزديگان متوفى، در حالى كه با ناخن صورت خود را مي‌خراشند به استقبال زنان از راه رسيده مي‌روند و در اين هنگام سربند خود را به عقب مى‏زنند كه موى آنها نمايان شود، زنان ار راه رسيده، روسرى (سربند) آنها را به حالت اول بر مي‌گردانند و سر بند خود را عقب مي‌‏زنند، صاحبان عزا سربند آنها را به حالت اول بر مي‌‏گردانند و خود سربند را عقب مي‌زنند و اين كار تكرار مي‌‏شود و با آرامى از پشت و از ميانه به صف زنان مي‌‏پيوندند.


مردان صاحب عزا نير، با آمدن مدعوين مرد، اسب آنان را مي‌‏گيرند و در جايى نگهدارى مي‌‏كنند و مردان هم به هنگام وارد شدن به صف مردها مي‌‏پيوندند. مردان و زنان همراه با صداى ساز و دهل، پاها و شانه‏‌هاى خود را به آرامى تكان مي‌‏دهند. مراسم چمر تا هنگام ظهر ادامه مي‌‏يابد و در هنگام ظهر از مدعوين پذيرايى به عمل مي‌‏آيد. سپس تا تاريك شدن هوا مراسم چمر ادامه مي‌‏يابد.
 
اين مراسم از يك تا سه روز انجام مي‌‏شود. در آخرين روز مراسم، مردان و زنان گرد تريادنه و كتل جمع مى‏شوند و پس از شيون بسيار، پير مردان قوم، كتل را باز مي‌‏كنند و مراسم پايان مي‌يابد. در ايلام در زمان رحلت جانگذاز رهبر كبير انقلاب اسلامى ايران، حضرت امام خمينى مراسم چمر برگزار شد و اكثريت مردم ايلام در اين مراسم شركت نمودند./ز
برچسب ها: محرم ، عزاداری ، ایلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.