مديرعامل شرکت مديريت منابع آب از کاهش 46 درصدي روان آبها در کشور خبر داد و گفت: حوزه خليج فارس با کاهش 10 درصدي بارندگي روبرو است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حاج رسولي‌ها مديرعامل شرکت مديريت منابع آب در حاشيه نمايشگاه صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران گفت: به طور متوسط 46 درصد روان آبها در شش سال اخير کاهش داشته که اين ميزان خشکسالي در کشور بي‌سابقه بوده است.

وي با بيان اينکه در تأمين آب شرب مشکلات محدود داشتيم افزود: تأمين آب اکثر مناطق پرجمعيت حل شده و تنها در برخي از روستاها موضوع تأخير در توزيع را داشتيم.

حاج رسولي‌ها تصريح کرد: با توجه به ظرفيت سد‌سازي در کشور با اطمينان در بخش تأمين آب شرب صحبت مي کنيم به طوري که سد طالقان احداث نمي‌شد نيمي از شهر تهران با بي‌آبي مواجه بود. 

وي با اشاره به اينکه بايد کماکان در بحث توزيع آب تمرکز داشته باشيم اظهار داشت: در اين بحث بيشتر با کمبود اعتبار روبرو هستيم.

***کمبود بارش در يکي از حوضه‌هاي آبي کشور

حاج رسولي‌ها در خصوص ميزان بارندگي‌ها نيز گفت: بارندگي در پاييز 25 درصد بارش‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد که براساس شرايط موجود نسبت به ميانگين دراز مدت در اين فصل با کاهش 6 درصدي بارندگي روبرو خواهيم شد.

مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ادامه داد: براساس پيش بيني‌ها درسال آبي جاري در 5 حوضه از 6 حوضه آبي شرايط نرمال است و اميدواريم سال خشکي نداشته باشيم.

حاج رسولي‌ها تأکيد کرد: تنها در حوضه آبي خليج فارس و درياي عمان بارش‌ها 10 درصد از نرمال پيش بيني شده است.

***طرح غدير مشکل آبي کشور را حل مي‌کند

وي در خصوص طرح‌هاي انتقال آب کشور از يک حوزه به يک حوزه ديگر گفت: در حال حاضر تعداد اين طرح‌ها بسيار کم مي‌باشد و فقط براي تأمين آب شرب برخي مناطق است که تمام آنها بايد در شوراي عالي آب بحث و به تصويب برسد.

وي افزود: طرح جديدي در بحث انتقال آب از حوزه‌اي به حوزه ديگر که اولويت درجه يک داشته باشد نداريم.

حاج رسولي‌ها در خصوص طرح غدير نيز گفت: طرح غدير از طرح‌هاي حوضه به حوضه درجه دو است و جزو طرح‌هاي اولويت‌دار بخش آبي کشور است که با اجراي آن مشکل بي‌آبي کشور حل مي‌شود.

وي ادامه داد: اين طرح با مشکل تأمين منابع مالي روبروست به طوريکه در خانه اول پروژه حدود 2 هزار ميليارد تومان اعتبار لازم است که تاکنون حدود 700 تا 800ميليارد تومان آن هزينه شده است.

***سدهايي که به علت کمبود اعتبار تا 20 سال آينده به بهره‌برداري نمي‌رسند

وي اظهار داشت: در بحث سد سازي حدود 158 سد داريم که قراردادهاي آن شروع و پيشرفت بالاي 20 درصد دارند که از اين تعداد 60 سد جزو طرح‌هاي اولويت‌دار برنامه پنجم توسعه هستند. حاج رسولي‌ها با بيان اينکه تا پايان سال 90 ،37 سد از اين تعداد به مرحله افتتاح يا آبگيري رسيده افزود: 23 طرح ديگر نيز تا پايان برنامه پنجم قابل افتتاح و آبگيري است.

مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ادامه داد: در بخش سدسازي 158سد و در بخش شبکه آبرساني 116 طرح بايد تکميل شود که اعتباري بالغ بر 80 هزار ميليارد تومان مي‌خواهد در حالي که به قيمت امروز  کمتر از سه هزار ميليارد تومان اعتبار داريم.

وي ادامه داد: سرمايه‌گذاري هم به 120 هزار ميليارد تومان نياز دارد.

حاج رسولي‌ها تصريح کرد: با شرايط موجود و کمبود منابع مالي تا 20 سال آينده نيز موفق به اتمام اين طرح‌ها نخواهيم شد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: عقب افتادگي در اجراي شبکه‌هاي آبي در طي سال‌هاي اخير جبران شده است.

انتهاي پيام/


برچسب ها: کاهش ، سد ، روان آبها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار