مصرف آب استان تهران با جمعیتی بالغ بر 14 میلیون نفر در این روزها حدود 4 میلیون و 200 هزار مترمکعب است که حدود 3 میلیون و 200 هزار مترمکعب آن در شهر تهران مصرف می‌شود و در واقع مردم استان تهران روزانه معادل ظرفیت دریاچه چیتگر آب مصرف می‌کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛گرمای بیش از حد هوا در تابستان امسال مصرف آب تهران را به شدت افزایش داد به نحوی که برآوردها نشان می دهد؛ که این مصرف آب در تهران در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است، به طوری که سدهای تامین کننده آب تهران یعنی لار، طالقان، ماملو، كرج و لتيان از ابتداي سال آبي جاري تاكنون در مقايسه با مدت مشابه سال آبي گذشته به ترتيب 38، 44، 67، 37 و 32 درصد حجم آب ورودی به آنها كاهش يافته است، بنابراین به نظر می رسد رد شدن این سدها از وضعیت بحرانی می تواند تامین آب در تهران را نیز با بحران مواجه کند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای تهران حجم ذخایر پنج سد امیرکبیر، طالقان، لتیان، لار و ماملو در حال حاضر 772 میلیون متر مکعب است در حالی که در سال گذشته همین موقع حجم ذخایر آبی پنج سد مذکور یک میلیارد و 105 میلیون متر مکعب بوده است.
 
از سوی دیگر حجم ذخایر سدها نسبت به سال گذشته 335 میلیون متر مکعب کاهش داشته و 28 درصد منفی است. در حال حاضر حجم آب سد طالقان 265 میلیون متر مکعب است درحالی که در سال گذشته همین موقع 413 میلیون متر مکعب بوده است، همچنین حجم ذخیره سد امیرکبیر 182 میلیون متر مکعب است در حالی که سال گذشته همین موقع 205 میلیون متر مکعب بوده است؛ حجم ذخیره سد لتیان 68 میلیون متر مکعب و در سال گذشته همین موقع 84 میلیون متر مکعب ، حجم ذخیره سد لار در حال حاضر 130 میلیون متر مکعب و در سال گذشته 234 میلیون متر مکعب و حجم ذخیره سد ماملو که در حال حاضر فقط برای تامین آب کشاورزی از آن بهره برداری می‌شود 126 میلیون متر مکعب و در سال گذشته همین موقع 168 میلیون متر مکعب بوده است.

تهرانی ها رکورد دار مصرف آب

مصرف هر نفر تهرانی در روز حدود 240 لیتر است و مقایسه این میزان با دیگر کشورها به‌ ویژه کشورهای اروپایی که حدود 100 تا 140 لیتر در روز مصرف دارند، نشان از مصرف بسیار بالای تهرانی‌ها دارد. امسال تهران با 270 میلیمتر بارندگی بدترین وضعیت را در کشور داشت؛ در حالی که سال گذشته تهران 377 میلیمتر بارندگی داشت و در واقع با کاهش 30 درصدی بارندگی مواجه بودیم.

به اعتقاد صاحب نظران یکی دلایل رشد روز افزون مصرف آب در تهران قیمت اندک آن است، آنها معتقد اند باید آب در نقطه اقتصادی خودش به متقاضی ارائه شود، با توجه به اینکه قیمت هر متر مکعب آب بین یک سوم تا یک چهارم قیمت تمام شده تولید آن است، انگیزه برای کاهش مصرف ضعیف است.

بر اساس استانداردهای جهانی، سرانه مصرف روزانه آب 150 لیتر است در حالیکه این رقم برای تهرانی ها 1100 لیتر است. تهران نمونه ای از کلانشهر ناپایدار است و بیش از دهها برابر توان اکولوژیکی اش جمعیت دارد، انحراف 2 میلیارد متر مکعب حقابه کشاورزان شهرهای حاشیه ای تهران و ساخت بیش از 5 سد بزرگ کرج، لار، لتیان، ماملو و انتقال پرهزینه آب آن به تهران سبب توسعه ناپایدار این کلانشهر شده است.

 اگر تهرانی ها در مصرف آب صرفه جویی کنند و آن را به سه و نیم برابر استاندارد جهان برسانند، آب های زیرزمینی و قنات ها برای تهرانی ها کافی است و نیازی به هزینه های کلان سد سازی،انتقال آب و گرفتن حقابه کشاورزان نیست.

انتهاي پيام/


برچسب ها: سد ، آب ، بحران ، لار ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار