کاهش فعالیت بدنی، تغییر ترکیب سبد غذایی موجب افزایش ۸ درصد دیابت در کشور است.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ انیسه نسلی، رئیس مرکز تحقیقات دیابت پژوهشگاه در روز برگزاری همایش روز جهانی دیابت گفت: دیابت کنترل نشده فرد دیابتی را ۲۵ برابر از افراد عادی در معرض کوری قرار می‌دهد. 

وی خاطر نشان کرد: آسیب دیدگی شبکیه چشم، عوارض کلیوی که منجر به دیالیز می‌شود، بیماری‌های قلبی و عروقی انسدادهای عروقی، زخم‌های ناحیه اندام‌های تحتانی که منجر به قطع عضو می‌شود از عوامل خطرساز دیابت در کشور به شمار می‌روند. 

نسلی با اشاره به اینکه دیابت کیفیت زندگی فرد را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: شیوع دیابت در دنیا از ۲۰ سال گذشته تا ۱۰ سال آینده رو به افزایش است به خصوص در کشور ما که با آمار ۷تا ۸ درصدی روبه رو هستیم. 

وی شیوع دیابت نوع دوم را به سرعت رو به افزایش دانست و افزود: کاهش فعالیت بدنی، افزایش توده بدنی، تغییر ترکیب سبد غذایی، تغییر عادت‌های غذایی، افزایش شیوع بیماری فشار خون بالا و افزایش استرس‌های روانی و افزایش سن از عوامل خطر بیماری دیابت هستند. 

نسلی اظهار کرد: افراد با سابقه وجود دیابت در یکی از اعضای خانواده، افراد چاق، دیابت بارداری، حاملگی، مبتلایان به فشار خون بالا و افزایش کلسترول افرادی تحت ریسک ابتلا به دیابت هستند. 

ابطحی در خصوص تعریف دیابت اذعان داشت: اختلال در سوخت و ساز بدن موجب ترشح انسولین از غده لوزالمعده است که مقاومت سطح سلول‌ها در خصوص وارد شدن مبتلا به سلول‌ها در بدن نیز افزایش می‌دهد. 

وی دیابت به دو نوع تقسیم بدنی کرد و افزود: دیابت نوع یک در کودکان و افراد زیر ۳۰ سال و لاغر بیشتر مشاهده می‌شود که علائم حاد استفراغ، کاهش وزن، پر ادراری، پرخوری بروز می‌کند و دیابت نوع دو که رو به افزایش است و در اثر چاقی در افراد بالا ۳۰ سال بروز می‌کند باید تاکید کرد که با چاقی در کودکان نوجوانان و جوانان احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ از سن ۳۰ سالگی به پایین است. 

نسلی اصول کلیه درمان دیابت را رژیم غذایی مناسب، ورزش، انسولین و داروهای خاص دانست و گفت: انسولین قابل استفاده در همه بیماران، تنظیم قند خون‌های خیلی بالا، قابلیت تغییر دوز آن، قابل استفاده دوران حاملگی را دارد که می‌توان از معایب آن به افت قند خون و افزایش وزن نیز اشاره کرد که در صورت رژیم غذایی متعادل می‌توان از بروز چاقی جلوگیری کرد. 

نسلی در پایان اذعان داشت: انسولین خوراکی، پیوند غده پانکراس، پیوند جزایر پانکراس، پیوند سلول‌های پانکراس و سلول‌های بنیادی جز درمان‌های نوین به شمار می‌روند.

انتهای پیام/
برچسب ها: دیابت ، انسولین ، تغذیه ، چاقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.