عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس ایستگاه تحقیقاتی ، بهداشتی و پزشکی شهرستان مشگین شهر گفت: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کالازار در کشور به صفر رسیده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / دکترعلیرضا محبعلی افزود: بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی ، ایران در خاورمیانه کانون اصلی بیماری لیشمانیوز یا همان کالازار است.

وی گفت: با توجه به این که این بیماری بیشتر در مناطق مشگین شهر و مغان استان اردبیل ، بخشی از استان آذربایجان شرقی و منطقه گیل کازی در استان فارس مشاهده شده دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران ایستگاه تحقیقاتی در مشگین شهر دایر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در این مرکز موفقیت های چشمگیری در کنترل و درمان این بیماری در کشور حاصل شده است.

محبعلی با بیان این که منبع اصلی این بیماری مربوط به سگ سانان از جمله سگ ، گرگ ، شغال و روباه است افزود: این بیماری از طریق نوعی پشه از حیوان آلوده به انسان بویژه کودکان زیر پنج سال منتقل می شود.

وی گفت: مرگ و میر ناشی از این بیماری که در گذشته از بیماری های صعب العلاج و کشنده بشمار می رفت در سال های اخیر با انجام مطالعات گسترده و کنترل مخازن حیوانی به صفر رسیده است.

بیماری لیشمانیوز احشایی یا کالازار در گویش محلی به بیماری دالاغ معروف است.در این نوع بیماری فرد مبتلا از ناحیه طحال و شکم دچار ورم و عفونت شده و در صورت درمان نشدن احتمال مرگ بیمار حتمی می باشد/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.