در جلسه اخیر دادگاه بررسی شکایت تعدادی از نمایندگان پنج سازمان ادبی و علمی و سه شخصیت حقوقی "تاجیکستان"، موسوم به "پرونده روشنفکران" علیه "اولگا توتوبالینا" سردبیر سایت و نشریه روسی زبان آسیا پلوس، وکیل مدافع شاکیان برخی پرسش‌هایی را مطرح کرده است که موجب طرح اتهام تلاش برای براندازی نظام در "تاجیکستان می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، بر اساس این درخواست، "رستم استابای‌اف" نماینده  شاکیان، در جلسه اخیر دادگاه ناحیه فردوسی شهر دوشنبه از این روزنامه نگار که با نوشتن مطلبی با عنوان "نکاتی غیر روشنفکرانه درباره روشنفکران"، از ضعف و سستی این قشر جامعه  تاجیک انتقاد کرده است.

وی سخنان لنین پیشوای کمونیست‌ها را در قبال این گروه مثال زده و خواست تا به این پرسش‌ها پاسخ بدهد: "آیا شما می‌توانید کپی تایید شده سخنان لنین را به نویسنده ماکسیم گورکی که از روشنفکران به عنوان " آشغال جامعه " یاد کرده است، ارائه کنید؟ از نظر شما هدف لنین از این واژه چیست؟ آیا این مطلب شما دعوت به تحرکات انقلابی و براندازی نظام سیاسی تاجیکستان نیست؟"

 
هر چند که وکیل مدافع این روزنامه نگار تاکید کرده  که در مقاله یاد شده، نامی از روشنفکران تاجیک برده نشده و موکلش از بی تحرکی این قشر در قبال اوضاع سیاسی کشور و قضیه بازداشت زید سعیداف انتقاد کرده است. اما نمایندگان پنج سازمان ادبی و علمی و سه شخصیت حقوقی "تاجیکستان" معتقدند که هدف  توتوبالینا توهین به آنان بوده است.


نمایندگان پنج سازمان ادبی وعلمی ، خواستار معذرت‌خواهی رسمی وی و پرداخت خسارات مالی هنگفتی به شاکی‌ها شده‌اند.


انتهای پیام/

منبع: ایران تاجیک رادیو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار