یک حقوقدان گفت: شعار مرگ بر آمریکا تنها یک نفرین صرف از سوی دولت و یا ملت‌ها نیست، بلکه نفی تفکر و ایدئولوژی استکباری جهان غرب به سرکردگی آمریکای جهانخوار است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، مبنای ایجاد حقوق در عرصه بین‏‌المللی ایجاد صلح و حفظ امنیت بین‏‌المللی برای ملت‏‌هاست، تجاوز به حقوق ملت‏‌ها و ایجاد فشار به دولت‌‏ها برای عقب‌نشینی آن‏ها از اعتقادات خود امری مضموم و ناپسند است، هر ملتی حق دارد تجلی اراده خویش را در قالب ایجاد یک نظام حاکمیتی به نام دولت ایجاد و به منصه ظهور برساند، تقابل دولت‏‌ها با این امر موجب گسست وحدت بین‌‏المللی و ایجاد عدم اطمینان فی ما بین حاکمان می‏‌شود.

"محمدجعفر نعناکار"حقوقدان و وکیل دادگستری طی ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران، به بررسی این مهم و روز جهانی استکبار پرداخته است.
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با شعار استقلال‌طلبی و عدم وابستگی به بلوک شرق "کمونیسم" و غرب "امپریالیسم" و با هدف ایجاد حاکمیتی بر مبنای اصول دینی و مذهبی، برخی از کشورهای دنیا این امر را قبول و برخی دیگر این امر را برنتافته و نسبت به این امر مبارک جبهه گرفتند، از جمله این کشورها ایالات متحده آمریکا بود، که پایگاه سیاسی و عبارت دیگر سفارتخانه‏‌ خود را بر خلاف موازین حقوق بین‏‌المللی به مرکزی برای جاسوسی و ایجاد اغتشاش‏‌های سازمان‏ یافته و محلی برای مبادله اطلاعات محرمانه و جذب جدایی‌طلبان و منافقان کرده بود.

پس از اشغال لانه جاسوسی در 13 آبان، این روز بعدها به نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شد و پیش و پس از آن مردم ایران با شعار مرگ بر آمریکا این حرکت مضموم اختلاف‌انگیز استکبار جهانی را محکوم کرده و می‏‌کنند.
 
شعار مرگ بر آمریکا، نفرین یک فرد، شخص، دولت و یا حتی ملت نیست، بلکه نفی یک نوع تفکر و ایدئولوژی است، اسلام به عنوان مبنا و اصول ایجاد حقوق که خود سرچشمه ایجاد حق و تکلیف چه در سطح فردی و اجتماعی و چه در سطح داخلی و بین‏‌المللی است با شعار " لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ " بیان می‏‌دارد، که در هر عرصه‏ای نه ظلم کنیم و نه ظلم را تحمل کنیم و این به عنوان یک حق مسلم در حوزه حقوق بشر اسلامی مورد تایید و تاکید همه فرق  اسلامی و مذاهب تشیع و تسنن قرار گرفته است.
 
تفکر و دیدگاه نفی استکبار، ظلم و بی‌عدالتی امری نیست، که یک شبه ایجاد شده باشد و برخی بخواهند یک شبه آن را از میان بردارند، زمانی ممکن است این شعار از بین برود، که عدالت و حق به درستی در تمام جهان استقرار یافته باشد.

مقام معظم رهبری در بيانات خود در ديدار جمعي از دانش‌آموزان و دانشجويان می‌فرمایند: "مرگ بر امريكا" را كسى به ملّت ايران ياد نداد، بلکه این شعار از اعماق جان يكايك مردم برآمد .
 
بیانات مقام معظم رهبری به عنوان جانشین امام عصر به عنوان سندی مهم در عرصه‌‏های گوناگون قابل استفاده و استناد است، از این‌رو با عنایت به فرمایش ایشان و استفاده این مطلب در حقوق اسلامی آشکار می‏‌شود که در این شعار هیچ اقدام دولتی، سازمان یافته و فرهنگ ساز حاکمیتی دخیل نبوده است.

با توجه به عرف و هنجار جامعه اسلامی ایرانی و اینکه این شعار با هدف نفی استبداد و استکبار جهانی در میان یک ملت به صورت عام گسترش پیدا کرده است، نمی‌‏توان این ملت را در این خصوص مؤاخذه کرد، بلکه می‌توان مبانی ایجادی موضوع را بررسی و در خصوص شناخت و رفع سابقه اقدام کرد.  

البته این امر نیز بعید به نظر می‌رسد تا دولتمردان و سیاسیون و حقوقدانان مستبد مستکبر در خصوص رفع این‌گونه موانع قدم بردارند، حال آنکه هر روز اخباری در خصوص نقض آشکار حقوق بین‏‌المللی، حقوق اساسی و حقوق بشر از سوی سردمداران آمریکایی به گوش و به مدد رسانه‏‌های اجتماعی به تصویر کشیده شده و همگان از فجایع عظیم و نقض حقوق بین‏‌المللی با خبر می‌‏شوند.
 
امروزه تمامی ملل مظلوم جهان شعار مرگ بر آمریکا را به عنوان یک شعار راهبردی جهت راهبری حرکات عدالت‏‌خواهانه خود مورد توجه قرارداده و در مراسم‌های ملی و بین‌‏المللی مورد استفاده قرار می‌دهند. از این‏‌رو مذاکره با دولتمردان آمریکایی از سوی دولتمردان ایرانی فارغ از نتیجه‌ای که به بار خواهد آورد  موجب نخواهد شد، تا ملت ایران ظلم صد ساله اخیر را فراموش کرده و این شعار مبنایی را به کناری رها کند.
 
در هر حال بار دیگر تاکید می‌شود: شعار مرگ بر آمریکا، یکی از اصول ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار جهانی است، از این‌رو به نظر می‏‌رسد مردم فهیم و مسلمان ایرانی در 13 آبان ماه امسال نیز بار دیگر پر شورتر از قبل به جهانیان نشان خواهند داد، تا مقاومت و پایمردی بر اصول اساسی و عدالت‏‌خواهانه موجب خواهد شد تا ملت‌ها به عزت و استقلال نائل شوند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار