نماینده یونسکو فعالیت های دو سال گذشته مرکز را چشمگیر و قابل توجه دانست و اعلام كرد: مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در شمار مراکز ممتاز یونسکو قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، پنجمین اجلاس شورای حکام مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در کشور مراکش برگزار شد.

در اجلاس پنجم شورای حکام مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی، نماینده‌ی یونسکو، محمد حاج رسولیها مشاور وزیر نيرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از طرف وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس شورای حکام و همچنین نمایندگان کشورهای چین، آذربایجان، مراکش، رئیس انجمن بین المللی تاریخ آب و همچنین دانشمندان و خبرگانی از کشورهای هلند، ایتالیا، عمان و یونان حضور داشتند.

در اين اجلاس، نماینده وزارت جهاد کشاورزی ايران نیز به عنوان عضو شورای حکام شرکت كرد.
در این اجلاس گزارشی از اقدامات مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در سال های 2012 و 2013 میلادی ارائه شد و برنامه های آینده آن نیز که عمدتاً بر آموزش، برگزاری کارگاه ها و گردهمایی های بین المللی، همکاری با سایر کشورها و چاپ کتب و انتشارات و در نهایت انتقال فن آوری استوار است مطرح و مورد تأیید اعضاء قرار گرفت.

نماینده یونسکو فعالیت های دو سال گذشته مرکز را چشمگیر و قابل توجه دانست و اعلام كرد: مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در شمار مراکز ممتاز یونسکو قرار دارد.

همچنین در این اجلاس، زمینه های مشترک همکاری میان کشورها در زمینه قنات و سازه های تاریخی آبی، بررسی شد و مقرر شد با همکاری وزارت منابع آب چین و مقامات استان سین چیانگ این کشور کارگاه آموزشی قنات و سازه های تاریخی آبی در شهر تورفان کشور چین برگزار شود.

همچنين پیشنهاد مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی برای برگزاری دومین همایش بین المللی دانش سنتی مدیریت منابع آب، برگزاری کارگاه آموزشی با همکاری مؤسسه بین المللی آب (IWA) و برگزاری همایش بین المللی تاریخ آب با همکاری انجمن مورخین آب مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت و مقرر شد پی گیری های لازم از طریق مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی و وزارت نیرو در این راستا انجام شود.

در پایان نیز نماینده یونسکو در مورد ترجمه کتاب های مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی از زبان انگلیسی به زبان های عربی، فرانسوی و اسپانیایی قول مساعدت داد و قرار شد این موضوع از طریق یونسکو مورد پی گیری قرار گیرد.

در اجلاس شورای حکام مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی، کشورهای شرکت کننده نیز گزارشی از وضعیت فعلی سازه های تاریخی آبی و قناتهای کشورشان ارائه دادند.

بر اساس اين گزارش، ایران با دارا بودن 37 هزار رشته قنات فعال، بیشترین تعداد قنوات را در مقایسه با سایر کشورهای صاحب قنات در دل خود جای داده است که این قنوات سالیانه هفت میلیارد متر مکعب آب زیر زمینی را بدون مصرف انرژی الکتریکی و یا سوخت فسیلی برای مصارف کشاورزی در اختیار بخش کشاورزی قرار می دهند.

کشور مراکش نیز به عنوان میزبان اجلاس، از جمله کشورهایی است که ارزش بالایی برای سازه های تاریخی آبی قائل بوده و مسئولان آن کشور در جهت احیای قنوات به عنوان سیستم بهره برداری پایدار از منابع آب زیر زمینی می کوشند.

گفتنی است مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی، یک مؤسسه تحقیقات آب وابسته به یونسکو است که فعالیت های خود را تحت نظارت این سازمان انجام می دهد.

موافقت نامه ایجاد این مرکز توسط دبیر کل یونسکو و وزیر وقت نیروی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ششم فروردین ماه 1384 به امضاء رسید و این مرکز گروه دو یونسکو عملاً فعالیت های خود را در سال 1385 آغاز كرد.

اخیراً نیز یونسکو با تمدید فعالیت های این مرکز به مدت هفت سال دیگر موافقت كرده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اجلاس ، قنات ، سازه ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار