در حالی مسئله ادامه حضور نظامی آمریکا در "قرقیزستان" با چالش جدی مواجه شده که به تازگی آمریکا تحرکات تازه‌ای در رابطه با گسترش همکاری‌های اقتصادی با این کشور کوچک آسیای مرکزی آغاز کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پس از گذشت یک دوره کشاکش میان آمریکا و "قرقیزستان" برسر پایگاه ماناس و قطعی شدن خروج نظامی آمریکا از بیشکک، واشنگتن تلاش‌های خود را برای گسترش روابط اقتصادی و ارائه کمک‌های مالی به دولت "قرقیزستان" گسترش داده است.
 
در همین حال، "پاملا اسپراتلن" سفیر آمریکا در دیدار با "جاناتور ساتی بالدیف" نخست‌وزیر "قرقیزستان" بر ضرورت گسترش روابط اقتصادی و انرژی تأکید کرد.
 
در این دیدار سفیر آمریکا بر اهمیت مشارکت در پروژه کاسا 1000 و تکمیل آن تاکید و گفت که آمریکا به کمک "قرقیزستان" خواهد آمد.
 
در این دیدار همچنین بر گسترش صنعت گردشگری و توریسم بین دو کشور تأکید و سفیر آمریکا وعده داد تا در رابطه با معدن طلای "کومتار" با کمپانی گلد کانادا مذاکراتی برای رفع برخی موانع صورت دهد.
 
کاسا 1000 بخشی از طرح ایجاد بازار منطقه‌ای آسیای مرکزی و آسیای جنوبی است و تحقق آن امکان خواهد داد نیروی برق از تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان منتقل شود و خرید و فروش برق را میان این کشورها و همسایگان آنها گسترش دهد.
 
هزینه تکمیل این پروژه بالغ بر یک میلیارد دلار است که پاکستان پذیرفته 200 میلیون دلار از این هزینه را پرداخت کند.
 
با تکمیل پروژه کاسا 1000 و احداث سد بر روی رودخانه "آمور" در قرقیزستان، حدود 1000 مگاوات برق برای پاکستان در فصل تابستان فراهم می‌شود که این برنامه تا 15 سال ادامه خواهد داشت.
 
انتهای پیام/

منبع:فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار