یک مقام وزارت امورخارجه "قرقیزستان" گفت: "بیشکک" قصد توسعه همکاری‌های غیرنظامی با کشورهای عضو پیمان ناتو را دارد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، "ارنس اوتوربایف" معاون وزیرخارجه "قرقیزستان" این مطلب را در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیشکک  اعلام کرد.

 این مقام دولت "قرقیزستان" افزود: بیشکک در تلاش برای ادامه همکاری با ناتو در چارچوب برنامه‌های غیرنظامی بوده که تدوین و تحقق طرح‌هایی در جهت بهبود مهارت‌های افسران نیروهای مسلح و همچنین بازسازی اجتماعی پرسنل نظامی بازنشسته از جمله چنین طرح‌هایی هستند.
 
وی همچنین تصریح کرد: ادامه همکاری در زمینه ایمنی مواد منفجره و کاهش خطرات در مواقع اضطراری از دیگر بخش‌های مورد نیاز و علاقه "قرقیزستان" در رابطه با برنامه‌های غیرنظامی ناتو است.
 
معاون وزارت امور خارجه"قرقیزستان" همچنین گفت: بیشکک برای راه اندازی مذاکرات در زمینه سرمایه‌گذاری کشورهای عضو ناتو و اجرای برنامه‌های مشترک نیز آماده‌ است.
 
به گفته وی، "قرقیزستان" می‌خواهد با آمریکا به عنوان یک کشور کلیدی ناتو همکاری بیشتری در بخش سرمایه‌گذاری داشته باشد.
 
اوتوربایف افزود: در اوایل سال جاری "قرقیزستان" با آمریکا برخی رایزنی‌های سیاسی را برگزار کرد و اقداماتی در جهت اجرای بعضی طرح‌ها در قرقیزستان تدوین شد.
 
این مقام قرقیز اذعان کرد: صرف‌نظر از روابط نزدیک دوجانبه و اجرای مشترک طرح‌های نظامی با آمریکا، تاکنون روابط غیرنظامی دوجانبه و سرمایه‌گذاری توسط آمریکا در اقتصاد قرقیزستان ناچیز است.
 
وی خاطرنشان کرد: "قرقیزستان" خواهان همکاری بیشتر با بخش خصوصی آمریکا و روابط نزدیک‌تر با تجار این کشور است.

 
انتهای پیام/

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار