دوازده درصد جمعیت کل کشور دچار سوء تغذیه،تغذیه ناکافی و گرسنگی هستند و وضعیت سلامت تغذیه در کشور مطلوب نمی باشد.اما اثری از آلودگی فلزات سنگین در تولیدات کشاورزی و دامی دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،در گفتگوی دیشب برنامه نبض موضوع سلامت و امنیت غذا مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

دکتر راغفر ، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) ضمن اعلام آمار دوازده درصدی میزان سوء تغذیه در کشور گفت: این آمار از سال 1384 رو به افزایش رفته است.

وی افزود: سلامت مردم و اقتصاد رابطه تنگاتنگ دارند که این مساله متاسفانه به علت بالا بودن نرخ مواد غذایی و بیشتر بودن قیمت این مواد از "آمار تورم" موجب ایجاد مشکل در زمینه امنیت غذا شده است.

راغفر در ادامه اضافه کرد:  میزان مصرف ماهانه گوشت سفید و قرمز برای دهک های کم درآمد از 6.8 کیلو در سال 83 به 3.2 کیلو در سال 1389 رسیده است.این کاهش مصرف مواد پروتئینی موجب گرایش مردم به مواد غذایی کم ارزش شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) در تکمیل مطالب خود گفت: که 46 درصد مخارج خانوارها در روستا صرف غذا شده و این آمار در شهرها 33 درصد می باشد که با توجه به بالا رفتن تصاعدی نرخ مواد غذایی خانواده به سمت مصرف موادی رفته اند که کمتر شامل ریز مغزی ها می باشند.

همچنین وی گفت که بسیاری از خانواده ها نمی توانند سبد غذایی 2000 کیلو کالری در روز را که استاندارد مصرف مواد غذایی می باشد تهیه کنند.

وضعیت سلامت غذا در کشور نامطلوب است و نیاز به رسیدگی و کنترل دارد

دکتر خضری،دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در برنامه نبض ضمن اعلام اینکه قانون به بحث سلامت غذا بسیار اهمیت داده است ،گفت : وضعیت سلامت غذا در کشور مطلوب نیست.

وی ادامه داد: مواد بسیاری در قانون برای بحث سلامت غذا وجود دارد که یکی از مهمترین آن ها مشخص کردن سبد غذایی برای سنین مختلف می باشد که تاکید این برنامه بر سنین 18 تا 60 سال یعني سنین بزرگسالی است که از سال 88 این الگو ابلاغ به وزارت خانه صنعت ،معدن و تجارت و وزارت خانه کشاورزی ابلاغ شده است.

دکتر خصری میزان مصرف نان در این سبد غذایی را 320 گرم در روز و میزان مصرف برنج را 100 گرم در روز برای هر نفر اعلام کرد.

همچنین وی ادامه داد که میزان مصرف شیر و لبنیات در این سبد 244 تا 260 گرم پیش بینی شده است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کارگروه ویژه با همکاری وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدگی به مقوله های مهم دخیل در امر سلامت تغذیه مانند سموم و وجود فلزات سنگین در مواد غذایی تشکیل شده است.

وی افزود: قانون به بحث آبیاری محصولات کشاورزی توجه ویژه ای داشته و کارخانجاتی را که فاضلاب های صنعتی با فلزات سنگین تولید می کنند مکلف به تصفیه این مواد  از آّب های خروجی خود کرده است.همچنین قانون اشاره ای به کاهش مصرف سموم نباتی و کود های شیمیایی کرده است.

خضری ادامه داد:  80 درصد مشکلات بخش سلامت تغذیه در سوء مدیریت و عدم پیاده سازی برنامه پنجم توسعه است.

وی افزود: در بررسی انجام شده در سال 91 در شورای شهر تهران مشخص شد که گوشت طیور موجود در این شهر آلوده به فلز سنگین سرب است.

خضزی در پایان گفت که تولیدات کشاورزی باید با کودهای ارگانیک و روش های بیولوژیکی انجام شود و درصد وجود فلزهای سنگین مانند کادمیوم به 0.2 پی پی ام ، سرب 0.1 پی پی ام و آرسنیک به صفر برسد.همچنین دکتر خضری از نظرات بیشتر بر مبادی ورودی مواد غذایی تاکید کرد.

به جای فعالیت های جزیره ای باید به صورت زنجیره در امر سلامت تغذیه حرکت کنیم

دکتر حسینی ،مدیر کل نظارت و ارزیابی مواد خوراکی وزارت بهداشت و درمان در گفتگوی تلفنی با برنامه نبض،وضعیت سلامت کشور را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه مناسب خواند.

وی گفت: مخاطرات غذایی در سه دسته میکروبی،شیمیایی و فیزیکی قرار می گیرند که وزارت بهداشت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کاهش استفاده از سموم در تولیدات کشاورزی و کاهش آنتی بیوتیک ها در تولیدات دامی تلاش می کنند.

حسینی در ادامه اضافه کرد: مقوله تغذیه زنجیره ایست و برای کنترل آن باید از تمامی دستگاه های مرتبط کمک گرفت و کنترل کیفی غذایی که بر سر سفره ها قرار می گیرد وظیفه وزارت بهداشت است.

مدیر کل نظارت و ارزیابی مواد خوراکی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: که ده سازمان و وزارت خانه در امر تغذیه دخالت دارند و با قوانین خود کار می کنند.

وی ادامه داد که این کار مدیریت جزیره ایست که باید به مدیریت زنجیره ای تبدیل شود.

دکتر حسینی افزود: در برنامه پنجم توسعه شورای عالی سلامت و امنیت غذا متشکل از ده سازمان و وزارت خانه تشکیل شده که ریاست آن را رییس جمهور بر عهده دارد.

در مورد آزمایش مواد غذایی و عدم آلودگی نیز دکتر حسینی اطمینان داد که وزارت بهداشت با آزمایشگاه های مجهز مواد غذایی را مورد بررسی قرار می دهد و مواد غذایی وارداتی نیز باید برای ورود به بازار از این وزارتخانه و سازمان استاندارد تاییده ای بگیرند.در مورد گوشت آلوده به سرب طیور در تهران نیز دکتر حسینی گفت که این مورد روی 50 برند مرغ موجود در وزارت بهداشت بررسی و آزمایش شده و میزان سرب از حد مجاز بیشتر نبوده است.

فرآورده هاي دامي و كشاورزي كشور آلوده به فلزات سنگين نيستند

دكتر كلانتري ،دبير كل خانه كشاورز در ارتباط تلفني با برنامه نبض مهمترين چالش فرآورده هاي كشاورزي را كمبود ميكرو المنت ها همچون آهن ،روي و منيزيم در خاك دانست و يادآور شد كه آب مورد نياز براي آبياري بيكربناته بوده و نمي تواند باعث جذب ميكرو المنت ها توسط گياه از خاك شود،كلانتري اضافه كرد اين مورد در فرآورده هاي دامي با مكمل هاي غذايي بر طرف شده است.

دكتر كلانتري در خصوص استفاده از سموم نباتي نيز وجود تحريم را مانعي براي خريد سموم با كيفيت اعلام كرده و گفت متاسفانه ما مجبور به خريد سموم بي كيفيت از كشورهايي مثل هند و چين هستيم كه اين كار باعث مي شود تا كشاورز دفعات سم پاشي را بالا برده و باقيمانده سموم در محصولات بيشتر شود.

 دبير كل خانه كشاورز همچنين افزود كه آبياري توسط پسماند ها و فاضلاب تنها براي سبزيجات مضر است و طبق بررسي هاي صورت گرفته روي 10000 مورد محصولات كشاورزِي در سال 1367 و 1368 هيچكدام از محصولات ما آلوده به فلزات سنگين نيستند و اصلا گياه توانايي جذب اين فلزات را ندارد،البته به علت استفاده از كودهاي ازت در برخي نقاط آلودگي به نيترات مشاهده شده است.


كلانتري در پايان گفت كه تنها مناطق محدودي در كشور قابل كشت ارگانيك هستند و ما در استفاده از كود شيميايي نيز به هيچ وجه افراط نكرده ايم و در حالي كه بايد 4.2 ميليون تن كود شيميايي توزيع مي كرديم تنها 1.7 ميليون تن كود به كشاورزان تحويل داده ايم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار