پدافند غیرعامل اگرچه موضوع جدیدی نیست اما در چند سال اخیر در کشور ما با جدیت از سوی دولت دنبال می شود و به همین دلیل این موضوع به سبب اهمیت ویژه ای که دارد باید به درستی در میان مردم تبیین و تشریح شود تا آحاد جامعه از این موضوع مطلع باشند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبر نگاران، پدافند غیرعامل یا دفاع غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می گردد که به جنگ افزار نیاز ندارند و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است، اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه های امن است.

در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم عادی می توانند نقش موثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم های ضد هوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسوولیت برعهده دارند.

تهدیدها به دو دسته تهدیدهای طبیعی و انسان ساز تقسیم می گردند، تهدیدهای طبیعی مانند سیل، زلزله و توفان مشمول پدافند غیرعامل نیستند اما تهدیدهای انسان ساز در این حوزه قرار گرفته و خود به سه دسته تقسیم می گردند که تهدیدهای نظامی شامل تهاجم هوایی، زمینی و دریایی، تهدیدهای امنیتی شامل خرابکاری و بمب گذاری و تهدیدهای اتفاقی شامل آتش سوزی، انفجار مخازن سوخت و یا نشت مواد خطرناک از جمله این موارد است.

دفاع غیرعامل، مراکز حیاتی و حساس اقتصادی، سیاسی، نظامی، ارتباطی، مواصلاتی، دانشگاه ها، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، بنادر، فرودگاه ها، مجتمع های صنعتی و ...را در برابر تهدید حفظ نموده، خسارات و صدمات را تقلیل و ادامه فعالیت و مقاومت در شرایط بحران و جنگ را ممکن می سازد.

بکارگیری اقدامات دفاع غیر عامل منجر به نتایجی از قبیل کاهش سطوح آسیب پذیری کشور در نتیجه افزایش آستانه شکست، افزایش قابلیت مدیریت بحران، افزایش ضریب امنیتی و ایمنی کشور، افزایش هزینه تجاوز و ضریب بازدارندگی کشور، افزایش پایداری و تداوم فعالیت ها، کمک به حفظ آرامش عمومی، ارتقای آستانه مقاومت مردمی، بی اثر یا کم اثر سازی عملیات های دشمن، ایجاد تردید در متجاوز نسبت به شروع تجاوز، ارتقای ضریب امنیت در توسعه پایدار ملی می شود./س

برچسب ها: پدافند ، بنادر ، تقلیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.