ما نتوانستیم در قبال موضوعات مختلف علمی گام‌های موثری را برداریم اگرچه رتبه علمی ایران در بین ۲۳۸ کشور جهان حدود ۱۶ است اما متاسفانه در برخی زمینه‌ها مانند علوم انسانی، در رتبه ۵۰ قرار داریم.

دکتر جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس در گفتکو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: آینده نخبگان کشور نگران کننده است ،ناهماهنگی امروزه به عرصه‌های نخبگان، تولید علم و مقالاتISI  کشیده شده و به طور حتم ادامه این روند می‌تواند در دراز مدت برای کشور زیان‌بار باشد. 

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها مانند آلمان، ۸۴ درصد از جمعیتشان کاربران اینترنتی هستند در حالیکه در ایران تنها یک پنجم جمعیت را کاربران اینترنتی تشکیل می دهند خاطر نشان کرد: اگرچه رشد علمی ایران در خاورمیانه ۴ برابر میانگین رتبه جهانی است اما متاسفانه نتوانستیم این مهم را گسترش دهیم. 

وی گفت: "بنیاد ملی نخبگان" و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یا معاونت پژوهشی وزارت علوم عملکرد  یکسانی دارند و نهادهای متولی این امر گاه از وظایف خود سر باز می‌زنند ووظیفه خطیرحمایت از نخبگان را به دوش دیگر نهادها می‌اندازند. 

وی، ‌یادآور شد: متاسفانه بسیاری از اقداماتی که باید به شکل عملی برای نخبگان انجام شود در حد شعار باقی مانده که همین امر آفتی جدی در عرصه تولید علم به شمار می‌رود به گونه ای که در سال‌های اخیر تقویت روحیه حمایت از نخبگان و ایجاد انگیزه لازم برای این افراد کمرنگ شده است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم جاذبه‌های لازم را برای نخبگان و مخترعان فراهم 
کنیم. /ح

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار