روز خانواده، تصویب قانون سربازگیری در مجلس شورای ملی، انقراض حکومت قاجاریه و آغاز دیکتاتوری پهلوی، برگزاری اولین مسابقه فوتبال در جهان، آزمایش اولین بمب هیدروژنی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 9 آبان 1392 خورشیدی برابر با 25 ذی الحجه 1434 هجری و 31 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

نزول سورهٔ دهر در شأن امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسین(ع) و روز خانواده

پس از آن که امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) برای برآوردن حاجت خویش، سه روز روزه را نذر کرده بودند و نوبت به ادای آن رسید، در سه روز متوالی مسکین و یتیم و اسیری به دَرِ خانهٔ آن‌ها آمد و غذایی طلب کرد.

آن بزرگواران نیز غذای خود را به آن‌ها داده و خود با آب، افطار نمودند. این خانوادهٔ کریم در مقابل این عمل، هیچ جزایی را از افراد نخواستند و اجرِ خود را از خدا طلبیدند. در این هنگام بود که وحی بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و سورهٔ دهر یا انسان در شأن امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نازل گردید.

واگذاری امتیاز کشتیرانی در کارون به انگلیسی ها در زمان ناصرالدین شاه قاجار(1267ش)
یکی از امتیازاتی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار به انگلیسی‌ها واگذار شد، آزادی کشتیرانی در رودخانه کارون در استان خوزستان بود. چرا که سیاستمداران این کشور از سال‌ها قبل به اهمیت رود کارون از جهات تجاری و اقتصادی و سیاسی پی برده بودند و امتیازی در این مورد می‌خواستند. این مجوّز که انگلیسی‌ها، نیم قرن برای به دست آوردن آن تلاش کردند، علاوه بر توسعه نفوذ سیاسی و نظارت بر نواحی جنوبی ایران، از نظر منافع تجاری، استفاده از این راه طبیعی برای حمل و نقل اجناس انگلیسی و هندی به شهرهای مرکزی از راه عادی بوشهر - شیراز - اصفهان بود. علت مخالفت ابتدایی دولت ایران با اعطای این امتیاز، هراس از روس‌ها بود، لیکن پس از اعطای امتیاز شیلات شمال‌به روس، امتیاز کشتیرانی در روخانه کارون به انگلیس واگذار شد.

عملیات ذوالفقاریه در منطقه آبادان و عقب راندن دشمن از جزیره آبادان (1359 ش)

صدور قطعنامه 540 شورای امنیت در پی حملات عراق به کشتی های تجاری در خلیج فارس(1362 ش)
به دنبال حمله نیروی هوایی ارتش بعث عراق به کشتی‌های تجاری در خلیج فارس از سال 1360، و نیز مختل کردن امنیت این منطقه در ادامه آن، قطعنامه شماره 540 شورای امنیت سازمان ملل در آخر اکتبر 1983 م برابر با نهم آبان 1362 ش صادر شد و حق کشتی رانی و بازرگانی آزاد در آب‌های بین المللی رامورد تاکید قرار داد و از همه کشورها خواست که آن را رعایت کنند. در این قطعنامه از دو طرف متخاصم خواسته شد که درگیری‌های خود را در خلیج فارس پایان داده و به تمامیت ارضی کشورهای ساحلی احترام بگذارند. در قطعنامه 540 عناصر مثبتی وجود دارد از جمله: لزوم بررسی واقع بینانه جنگ، عدم اشاره به قطعنامه‌های قبلی شورا، عدم اشاره به آتش‌بس یا خروج نیروها، اشاره به گزارش هیئت بازرسی، حمله به مناطق مسکونی و تلاش دبیرکل برای رسیدن به راه حلی کامل، عادلانه و شرافتمندانه و قابل قبول برای هر دو طرف.

کارخانه ریسندگی و بافندگی سمنان طعمه حریق شد.(1349ش)

مبادلات بازرگانی ایران و چین آزاد شد(1350ش)


تصویب انقراض حکومت قاجاریه توسط مجلس و آغاز دیکتاتوری "رضا خان پهلوی"(1304 ش)
تغییر حکومت قاجار و جایگزینی پهلوی، از سال‌های قبل مد نظر رضاخان میرپنج بود تا اینکه مسافرت طولانی احمدشاه به اروپا، بهترین فرصت را برای او مهیا نمود. در این هنگام با حمایت هواداران رضاخان در مجلس، احمدشاه از فرماندهی کل قوا عزل گردید و این مقام به رضاخان سردار سپه واگذار شد. پس از مدتی با فشار نظامیان بر مجلس شورای ملی، در جلسه نهم آبان 1304، ماده واحده مبنی بر خلع قدرت و انقراض سلسله قاجار به تصویب رسید. در پی این جلسه، خاندان کهنسال قاجاریه پس از یکصد و پنجاه سال سلطنت، با یک قیام و قعود ساده، به سرعت منقرض گردید و حکومت ننگینِ 53 ساله پهلوی آغاز شد.

 تصمیم مجلس در نهم آبان، بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات جهان به دنبال داشت و تمام خبرگزاری‌ها، تغییرات ایران را با آب و تاب تمام در صفحات اول روزنامه‌های خود انتشار می‌دادند. در همان هنگام که دولت فروغی در تهران سرگرم برگزاری جشن تاجگذاری بود، احمد شاه قاجار در پاریس طی یک مصاحبه مطبوعاتی و صدور اعلامیه، عزل خود را از سلطنت، غیرقانونی خواند و آن را به زور اسلحه و قشون دانست. رضاخان سرانجام در 22 آذرماه 1304به سلطنت دائمی دست یافت و در چهارم اردیبهشت سال بعد تاجگذاری رضاخان نمود.

درگذشت "ابن سراج" ادیب و شاعر بغدادی(316ق)
ابوبکر محمد ابن سراج در کودکی به مجلس درس ابوالعباس مبرّد، نحوی معروف آن عصر راه یافت و با هوش‌ترین شاگرد او گردید. پس از مرگ استاد به بررسی آراء و ارزیابی نظرها و گفته‌های علمای معروف این علم پرداخت. ابن سراج در زمینهٔ علوم قرآنی، نویسندگی و شعر نیز مهارت بسیار داشت و درفن نویسندگی و شیوهٔ نگارش از نثری فاخر برخوردار بود. ابن سراج در کتاب الاصول فی النحو، کوشیده است تامسایل نحوی را با نظم و ترتیبی خاص گردآوری کند، به گونه‌ای که می‌توان هر موضوع را در بخش معینی یافت.

درگذشت "علامه سید ناصر حسین موسوی هندی" فقیه اصولی و محدث(1361 ق)
سیدناصر حسین هندی ملقب به "شمس العلماء" فرزند سیدحامدحسین، از بزرگان علمای هندوستان و مفتی و مرجع اهالی آن سامان، در نوزدهم جمادی الثانی سال 1284 ق به دنیا آمد. وی از محضر والد معظم و سیدمحمدعباس، تحصیل مراتب علمی نمود و در تمامی‌فضائل و کمالات نفسانیه یگانه بود. برادر وی "سید ذاکر حسین" نیز از علمای نامدار هند است و بر "کتاب عَبَقات" پدر خود شرحی نوشته است. دیوانُ الخُطَب، دیوان الشّعر، المَواعظ، نَفَحاتُ الاَزهار فی فَضایلُ الاَئِمَه الاَطهار(ع) از آثار اوست. سرانجام سیدناصر حسین، این فقیه اصولی و محدث رجالی در 77 سالگی بدرود حیات گفت و به لقاء اللَّه رسید.

تصویب قانون سربازگیری در مجلس شورای ملی در جریان جنگ جهانی اول (1294 ش)
به دنبال تاخت و تاز نیروهای بیگانه در کشور در جریان جنگ جهانی اول و به خطر افتادن استقلال ایران، و همچنین ضعف قوای غیر منظم و محدود ژاندارمری موجب شده بود که در مقابل یکّه تازی بیگانگان، هیچ اقدامی از سوی دولت انجام نگیرد و فقط در برخی مناطق، افراد محلی از سر غیرت ملی در مقابل بیگانه مقاومتی کنند، که آن هم به سبب نابرابری تعلیمات و تجهیزات چاره ساز نبود.

از این رو، مجلس، بهترین راه را جمع‌آوری سرباز از ولایات و روستاها پیش بینی کرد و قانون سربازگیری را به تصویب رساند. به موجب این قانون، هر روستا، برای تدارک عده‌ای سرباز برای حکومت، تعهد می‌نمود و در مقابل، دولت، خرج سرباز و کمک مالی به خانواده او را عهده دار می‌شد.

پذیرش خلافت توسط امام علی(ع) پس از قتل عثمان در مدینه(35 ق)
پس از شورش مردم و قتل عثمان بن عفان خلیفهٔ سوم در 18 ذی‌حجهٔ سال 35 ق، مردم از امام علی(ع) خواستند تا خلافت را بپذیرد. با وجود امتناع ایشان، پافشاری و اصرار مردم باعث شد تا آن حضرت، خلافت را قبول کنند. اما تلاش گستردهٔ امام برای اجرای عدالت و حقیقت خواهی ایشان در دورهٔ حکومت، باعث شد که عده‌ای از صاحبان قدرت و ثروت به مخالفت با آن حضرت بپردازند و سه جنگ جمل، صفین و نهروان را به امام، تحمیل نمایند.

تولد "چیان کایْ چِک" رئیس‌جمهور پیشین چین ملی (1886م) (ر.ک: 6 آوریل)
پس از مرگ بنیانگذار انقلاب 1911، چیان کای شک در پی یک کودتای نظامی قدرت را در چین قبضه کرد و بدین ترتیب دستگاه رهبری چین در اواخر دهه 1920 در معرض رقابت نظامیان قرار گرفت. چیان کای چک پس از کسب قدرت، در اقدامی جنجالی که به "ترور سفید " موسوم شد، به پاکسازی وسیعی در احزاب چپ دست زد که زمینه‌ساز جنگ داخلی چین شد. این امر در نهایت به پایان رابطه مسالمت‌آمیز حزب چپ حاکم و حزب کمونیست چین انجامید.

برگزاری اولین مسابقه فوتبال در جهان (1901م)
 اولین مسابقه بین المللی فوتبال در جهان بین دو تیم ملی فوتبال مجارستان و اتریش، انجام شد. گو این که قبل از این مسابقه فوتبال، مسابقه دیگری نیز بین اسکاتلند و انگلستان انجام شده بود اما چون اسکاتلند قسمتی از انگلستان محسوب میشود، آن را مسابقه بین المللی به حساب نیاورده و مسابقه اتریش و مجارستان را مسابقه رسمی میشمارند. این مسابقه 5 بر 2 به نفع اتریش تمام شد.

آزمایش اولین بمب هیدروژنی امریکا (1952م)
س از دست‌یابی ایالات متحده امریکا به بمب هسته‌ای و به کارگیری آن در شهرهای هیروشیما و ناکازاکیِ ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم و قتل عام صدها هزار نفر توسط آن، این بار در اوایل دهه 1950م دانشمندان امریکایی برای ساختن بمب هیدروژنی تلاش می‌کردند. قدرت انهدامی این بمب، به درجاتْ بیشتر از بمب هسته‌ای بود. آزمایش‌های اولیه این بمب در سال 1952م صورت گرفت. اما در 21 مه 1956، اولین بمب هیدروژنی امریکا در جزیره بی‌کینی واقع در اقیانوس اطلس آزمایش شد.

قدرت این بمب برابر با ده میلیون تن ماده منفجره تی.ان.تی بود و انفجار آن، انهدام وسیع و غیرقابل باوری ایجاد کرد. با افشای خبر آزمایش این بمب هیدروژنی، مردم در سراسر عالم به اعتراض علیه آن برخاستند و خواهان جلوگیری از ادامه این آزمایش‌ها گردیدند. در این میان حتی دانشمندانی نظیر آلبرت انیشتین نیز جهانیان را علیه خطرات مرگبار سلاح‌های هسته‌ای آگاه کرد. هرچند در سالهای بعد مبارزه برای خلع سلاح هسته‌ای در جهان آغاز شد و قراردادهایی نیز در این زمینه منعقد گردید، با این حال، تولید این سلاح‌ها متوقف نشد و قدرت‌های بزرگ، بدون توجه به تهدیدات این سلاح‌ها برای جامعه بشری، به ساخت آن ادامه دادند.

برخی از رویدادهای امروز
1864: دولت دانمارک منطقه «شلسویگ» را به آلمان داد تا این دولت دست از جنگ با دانمارک بکشد.
1922: در پی راهپیمایی گسترده ناسیونالیست های ایتالیایی به رم، موسولینی رهبر آنان نخست وزیر ایتالیا شد.
1939: آلمان و شوروی بر سر چگونگی تقسیم لهستان به توافق رسیدند.
1941: روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا در چارچوب قانون وام و اجاره اسلحه، لایحه کمک نظامی یک میلیارد دلاری به شوروی را که با آلمان در حال جنگ بود امضاء کرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار