عدم جذب كلسيم و دفع فسفر در كليه پوكي استخوان و شكستگي را در پي دارد.

ايرج نجفي، نفرولوژيست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بيان داشت: نارسايي هاي كليه مي تواند موجب بروز پوكي استخوان، نرمي و شكستگي استخون خارش شديد زخم هاي پوستي مي شود.

وي تصريح كرد: متابولسيم ساخت كلسيم و فسفر هر دو در بدن بر عهده كليه هستند اگر كليه ها ناسالم باشند بدن نمي توانند ويتامين d لازم را براي استخوان بسازد و ميزان جذب كلسيم پايين مي آيد دفع فسفر نيز در كليه انجام مي شود با وجود كليه ناسالم كليه با مشكل مواجه مي شود.

وي در ادامه گفت: غده پاراتيروئيد با كاهش كلسيم و افزايش فسفر فعال شده و حل اين مشكلات را بر عهده مي گيرد در اين امر كلسيم از استخوان كنده شده و فسفر از طريق كليه ها دفع مي شود با اين وجود در بيماري كليه پركاري غده پاراتيروئيد موجب كم خوني، بي اشتهايي، خارش فشار خون بالا شكسته شدن و پوكي استخوان و نرمي استخوان ها مي شود.

نجفي در پايان افزود: رسوب كلسيم و انسداد عروق در قلب، اندام ها و پوست موجب سكته هاي قلبي و مغزي، زخم هاي شديد پوستي و در نهايت قطع اعضا مي شود، درمان به موقع بيماري هاي كليه و تجويز ويتامين d و داروهاي كاهش دهنده فسفر از پوكي و شكستگي استخوان جلوگيري كرده و آمار 15 هزار نفر پيوند كليه و 13 هزار نفر دياليز كاهش مي دهد./ح

انتهاي پيام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.