کلید اصلی سلامت روان در سالمندان، سلامت جسم در این افراد است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مدیرگروه سلامت روان و اجتماع مرکز بهداشت نیشابور گفت: نزول تدریجی عملکرد برخی از دستگاه‌های بدن نظیر قلبی عروقی، تنفسی، ادراری، تناسلی، غددی و ایمنی از مشخصه‌های پیر شدن است.

به گزارش وب دا؛ دکتر مرتضی فاضل نیشابوری افزود: پیر شدن و سالمند شدن به معنای پیر شدن سلول‌ها است که هر سلول دوره عمر مشخصی دارد و عوامل ژنتیک و محیط در آن موثرند.

مدیرگروه سلامت روان و اجتماع مرکز بهداشت نیشابور با بیان اینکه سلامت جسم و روان در سالمندان رابطه‌ای دو سویه است، عنوان کرد: افراد با مشکلات و بیماری‌های جسمی نظیر دیابت، بیماری قلبی، فشار خون، آرتروز و نظایر آن در معرض اختلالات روانپزشکی بیشتری هستند.

دکتر فاضل ادامه داد: جسم و روان، دو جنبه از وجود انسان هستند که با تأثیر مداوم بر همدیگر، وضعیت یکی از آنها می‌تواند تعیین‌کننده وضع دیگري باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌هاي جسمی توانایی جسمانی و عملکرد را دچار اختلال می‌کند و براي بیمار، وضعیت ناامیدکننده‌‌اي به‌وجود می‌آورد که منجر به کاهش اعتماد به نفس و امیدواري او می‌شود.

مدیرگروه سلامت روان و اجتماع مرکز بهداشت نیشابور یادآور شد: از آنجا که بیمار در مدت بیماري جسمی خود نمی‌‌تواند کارآیی‌‌هاي همیشگی جسمانی خود را داشته باشد و بسیاري از فعالیت‌هایش محدود می‌شود، این وضعیت او را دچار اضطراب، خشم و افسردگی کرده و وي را با فشار روحی و بحران روانی مواجه می‌سازد.

دکتر فاضل گفت: سالمندان مبتلا به بیماری‌هاي مزمن جسمی و صعب‌العلاج به دلیل وضعیت دشوار و ناکام‌‌کننده بیماري دچار اختلالات و مشکلات روانی متعددي مانند افسردگی، احساس خشم، سوگ و فقدان، احساس گناه، فکر به خودکشی یا اقدام به آن، اضطراب، احساس تنهایی و انزوا می‌شوند.

 وی اضافه کرد: استرس در طولانی‌مدت نیروی دفاعی بدن را از بین می‌برد و چون سالمند خودش نیز دچار مشکل است، در مقابل بیماری‌های روانی و استرس‌های مجدد روانی و عاطفی کاملا آسیب‌پذیر می‌شود./ح

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار