با وجود اينکه دولت سال گذشته قانون جامع کنترل آلودگي هوا را ابلاغ کرد اما بعد از اين قانون دردي از آلودگي هوا تا به امروز به دليل اجرا نشدن آن درمان نکرده است.

دکتر کاظم ندافي، رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص معضل "آلودگي هوا" گفت: آلودگي هوا يک مشکل ريشه دار است، بنابراين مقابله با آن با يک برنامه عملياتي حساب شده بايد انجام شود که در همين راستا سال گذشته با همکاري "سازمان محيط زيست" جلسه اي تشکيل شد و قانون جامع کاهش آلودگي هوا در کلانشهرها به تصويب "دولت" رسيد و ابلاغ گرديد.

وي با بيان اينکه قانون جامع کاهش آلودگي هوا شامل برنامه هاي کوتاه مدت و دراز مدت است افزود: يکي از منابع آلودگي هوا خودروهاي فرسوده هستند. در حال حاضر 50 تا 70 هزار خودروي فرسوده در خيابان هاي تهران در حال تردد هستند که معادل 2 ميليون و 100 هزار خودروي استاندارد هوا را آلوده مي کنند در همين راستا در قانون جامع کنترل آلودگي هوا از رده خارج کردن "خودروهاي فرسوده" آمده که باعث مي شود بخش اعظمي از آلودگي هوا رفع شود.

وي عنوان کرد: همچنين در اين قانون توسعه حمل و نقل عمومي مثل مترو و اتوبوس هاي تندرو و توسعه خدمات دولتي به صورت اينترنتي به منظور کاهش تردد از ديگر راهکارهاي حل مشکل آلودگي هوا است که همين راه اندازي سيستم الکترونيکي مي تواند تا 12 درصد کاهش آلودگي هوا موثر باشد.

وي با انتقاد از اينکه هنوز بعد از يک سال اين قانون اجرا نشده است و مجري اجرا کننده آن سازمان محيط زيست محسوب مي شود تصريح کرد: اگر در طي سال با تشديد آلودگي هوا تردد خودروها را محدود يا مدارس و ادارات را تعطيل کنيم اين معضل حل نخواهد شد و تنها يك مسکن است همانطور که مسکن درد را به صورت موقت تسكين خواهد داد،  اجراي اين طرح ها به صورت موقت جواب مي دهد.

رئيس مرکز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت اظهار کرد: هنوز دولت "آلودگي هوا" را به عنوان يک الويت براي خود قرار نداده  چراکه اصلا اولويت سلامت و محيط زيست در اولويت هاي هفتم است و اين باعث مي شود که "دولت" راغب نباشد که قدمي را براي حل اين مشکل پردازد./ ح

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار