معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت:تاکنون و با استحصال 22 نسل گله اصلاح نژادی، بیش از 5.5 میلیون قطعه جوجه یکروزه اصلاح نژاد شده در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی استان مازندران تولید شده است.

نگهدار درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود:پرورش مرغ بومی از دیرباز در ایران و بویژه استان مازندران رایج بوده و امروزه از نظر حفظ خزانه ژنی،استفاده از مازاد مواد غذایی و زراعی موجود در روستا، کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی،ایجاد اشتغال و تولیدات طیور و بخصوص از بعد پدافند غیر عامل از اهمیت زیادی برخوردار است.

نگهدار تصریح کرد:در شش ماهه اول سالجاری در بخش اصلاح نژاد،برترین های مرغ و خروس نسل 21 بعنوان گله والد انتخاب و استحصال نسل 22 در این مرکز آغاز شد که بیش از هشت هزار و 248 قطعه جوجه اصلاح نژادی بدست آمده و پس از طی مراحل انفرادی واکسیناسیون مارک، نصب پلاک بال و وزن کشی یکروزگی به سالن های مربوطه انتقال یافتند.

وی میانگین وزن یکروزگی جوجه های نسل 22 را حدود 39 گرم عنوان داشت که نسبت به نسل 21 حدود 5.7 درصد پیشرفت داشته است.

وی در پایان گفت:در بخش تکثیر نیز حدود 6 هزار و قطعه مرغ و خروس مادر موجود بوده که طی 6 ماهه نخست امسال حدود 250 هزار قطعه جوجه یکروزه و تعداد 397 هزار عدد تخم مرغ نطفه دار تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بترتیب 51.5و 76.9 درصد رشد داشته است./س

برچسب ها: جوجه ، تولید ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.