معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سخنانی نسبت به تعامل ایران و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تهران ابراز تردید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، دیک چنی در برنامه شب گذشته "اين هفته"(this week) شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا حاضر شد و تاکید کرد به دولت باراک اوباما درباره مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور اعتماد ندارد و درباره توانایی‌های کاخ سفید برای دستیابی به اهداف خود مبنی بر توقف برنامه هسته‌‌ای ایران بدون نیاز به اقدام نظامی تردید جدی دارد.

چنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من اطمینان زیادی ندارم که دولت فعلی بتواند با ایران برای دستیابی به توافق مذاکره کند.

وي مدعي شد: فکر می‌کنم تحریم‌ها چشم‌انداز مورد نیاز برای به حاشیه کشاندن ایران را ایجاد کرده است. من با برخی از دوستان خود در خاورمیانه صحبت کرده‌ام، آنها از این مسئله هراس دارند که سرنوشت سیاست آمریکا در قبال ایران به سرنوشت سیاست این کشور در قبال سوریه دچار شود، به طوری که در نهایت هیچ نتیجه مفیدی در این‌باره حاصل نشود.

چنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حمله نظامی به ایران اجتناب‌ناپذیر است، تاکید کرد: من از شیوه فعلی برای نیل به اهدافمان در زمان کوتاه راضی نیستم و تردید دارم که دیپلماسی موثر باشد. در واقع اگر دیپلماسی شکست بخورد ما در آن صورت به گزینه نظامی باز خواهیم گشت. این گزینه در واقع به عنوان یک عامل بازدارنده علیه ایران عمل می‌کند و می‌تواند آمریکا را در موقعیت مناسب‌تری در مذاکرات قرار دهد.

معاون جرج بوش در بخش دیگری از سخنان خود مدعي شد: ایرانیان باید بدانند که طرف آنان تا چه حد جدی است. در واقع اگر ما هفت سال پیش رآکتور هسته‌ای سوریه را نابود می‌کردیم(همان‌طور که اسرائیل این کار را انجام داد)،‌ این اقدام پیام قاطعی به ایران می‌‌داد و ما اکنون می‌توانستیم مذاکرات موثرتری داشته باشیم. 

چنی در پایان با اشاره به اینکه اکنون متحدان آمریکا  یگر آنطور که باید روی این کشور حساب نمی‌کنند، تصریح کرد: اکنون و از زمانی که ما از منطقه عقب‌نشینی کرده‌ایم، نفوذ ما در منطقه به طور چشمگیری کاهش یافته است. متحدان ما دیگر به ما اعتماد ندارند و دشمنان ما نیز از ما هراسی ندارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار