کتاب «نشان نزول (شان نزول آیات قرآن مجید)» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، کتاب نشان نزول (شان نزول آیات قرآن مجید) از بخش‌هایی مانند مسئولیت دین‌یاوری، شأن نزول آیه‌های 24 تا 27 سوره نحل، ایمان شرط تداوم دوستی، هجرت پرسود، شأن نزول آیه‌های 41 تا 42 سوره نحل، پاک زیستن با کردار صالح و صبر بهتر است یا انتقام؟ تشکیل شده است.

شأن نزول آیه‏‌های 29 و 30 سوره‏ اسراء، سه مانع بزرگ شناخت، مبارزه‏ آگاهی‌بخش، شأن نزول آیه‏‌های 53 و 54 سوره‏ اسراء، همانا حق پیروز است، شأن نزول آیه‏ 81 سوره‏ اسراء، اعجاز قرآن، کوشش در تبلیغ، توحید تنها راه رهایی از بن‌‏بست‏‌ها، حکومت‌‏ها وسیله‏ ارزیابی مردم، دلسوزی حتی برای گمراهان و دانش بی‏‌پایان خداوند از عناوین دیگر فصل‌های این کتاب است.

همنشینی با پابرهنگان، بهانه‏‌جویی بی‏فرجام، اثبات معاد، دانش بی‏پایان خداوند، جغرافیای قیامت، کیفر خمس و زکات ندادن، عبادت و مسؤلیت‏‌پذیری، سستی در عقیده، حق‌گرایی و امداد الهی، سستی در عقیده، شایسته سالاری، شایعه‌پراکنی برای ترور شخصیت، زندگی رهبران الهی، عدل‌گریزی منافقان، نوید حکومت به صالحان، مؤمنان زیر چتر حمایتی پیامبر و دلبستگی به کعبه از عناوین دیگری است که برای فصل‌های این کتاب انتخاب شده است.

قرآن، معتبرترین منبع معارف اسلامی و معجزه‏ جاویدان رسول گرامی اسلام(ص) و تنها کتاب آسمانی است که از تحریف در امان بوده و بشر تا امروز، از آوردن حتی سوره‏ای کوچک همانند آن ناتوان مانده است.

این کتاب سراسر نور، برای دشواری‏‌های 23 سال از دوران بعثت، راه‏ چاره دارد و به پرسش‏های پیش ‏آمده، پاسخ داده و دیدگاه رسالت را در برابر برخی رخدادها، روشن ساخته است. بر این پایه، آیات قرآن دوگونه‏‌اند بخشی آیاتی است که بدون سبب ویژه تنها برای هدایت و ارشاد همگان، فرو فرستاده شده است و بخشی دیگر آیاتی که ناظر به رخدادهای ویژه‏ دوران بعثت بوده و بدان سبب، فرو فرستاده شده است.

شناسایی اسباب نزول که در این مجموعه گردآوری شده است در فهم آیات قرآنی و آشنایی با اسرار نهفته در آنها، نقش بسزایی دارد. همان‏گونه که می‏‌دانیم قرآن به صورت تدریجی، در مناسبت‌‏های گوناگون و بر اساس نیاز و برای رفع مشکل نازل شده است. بدیهی است، اگر ابهام یا اشکالی در لفظ یا معنای آیه پدید آید، با شناخت آن حادثه یا پیش‏‌آمد، اشکال رفع می‏‌شود.

پس شأن نزول می‌‏تواند قرینه‏‌ای برای تکمیل دلالت آیه باشد، به گونه‏‌ای که ناآشنایی با سبب نزول یک آیه، مفسران را به فهم ناقص از آیه می‏رساند.

راه شناخت و پی بردن به اسباب نزول آسان نیست؛ زیرا پیشینیان در این زمینه، مطلب قابل توجهی ثبت نکرده‏‌اند. یکی از دلایل این امر، آن بود که در صدر اسلام، مقام خلافت تا یک قرن، ثبت حدیث و کتابت آن را منع کرده بود. روایات پس از آن دوره نیز ضعیف بوده و با اغراض سیاسی همراه است. به ویژه در دوران سیاه بنی‏‌امیه، شأن نزول‏‌های ساختگی برای آیات بی‏شماری تنظیم شد که خود، سبب گسترش بی‏‌اعتمادی به شأن نزول‏‌ها شد.

این مجموعه‏ سه جلدی با پیشنهاد مرکز پژوهش‏‌های اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و با هدف آشنایی بیشتر با آیات قرآن و فهم بهتر مطالب آن، تالیف شده است که در این مجموعه شأن نزول آیات، با توجه به تأثیرگذاری فردی و جمعی آن، گزینش شده است، استناد روایات جمع‏آوری شده، به منابع شیعه و دیگر منابع معتبر و قابل اطمینان بوده است و روایات مشهور، ترجیح دارد.

در آغاز و لابه‏‌لای هر داستان، برای فهم بهتر مطلب، در صورت ضرورت و امکان به زمینه‌‏های تاریخی و یا اجتماعی و ... آن نیز اشاره شده است.

داستان‏‌های این مجموعه به شکل ساده، روان، ادبی و قابل فهم برای همگان تالیف شده و با فضاسازی و پردازش لازم، کوشش شده است با شوق‏‌آفرینی، خواننده و شنونده را تا پایان داستان با خود همراه سازد.

نکته‌‏های آموزنده، در پایان هر داستان آمده و به طور گذرا درباره‏ آن بحث و تحلیل شده است.

جلد دوم کتاب نشان نزول (شان نزول آیات قرآن مجید) در شمارگان هزار و 200 عدد و قیمت 900 تومان به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد./س

برچسب ها: قم ، انتشار ، نشان ، نزول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.