يك حقوقدان گفت: فروش اموال توقیف شده از طریق مزایده صورت می‌گیرد و مقررات مربوط به توقیف و فروش اموال بر اساس منقول یا غیر‌منقول بودن مال، در قانون اجراي احكام مدني تبیین شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، قانون اجرای احکام مدنی، مقررات مربوط به توقیف و فروش اموال را بر اساس منقول یا غیر‌منقول بودن مال، بیان کرده و اصولا فروش اموال توقیف شده دارای موازین و ترتیبات قانونی خاص خود است.

در همين زمينه "سيدعلي شاه‌صاحبي" حقوقدان و وكيل دادگستري، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، برخي از موارد قانوني فروش و مزايده اموال توقيف شده را مورد بررسي قرار داد، كه متن اين گفتگوي مشروح به شرح زير است، كه در ادامه مي‌خوانيد.

**باشگاه خبرنگاران:  در ابتدا بگوييد؛ اصولاً فروش اموال توقیف شده چگونه و از چه طریق صورت می‌پذیرد؟

*شاه‌صاحبی: فروش اموال توقیف شده از طریق مزایده انجام شده و برای انجام آن، مدیر اجرا باید مکانی را برای این امر در نظر بگیرد، که با حقوق محکوم‌علیه و منافع او نزدیکی داشته باشد. البته اگر از طرف دولت یا شهرداری مکانی برای انجام مزایده در نظر گرفته شده باشد، مامور اجرا عمل مزایده را باید در همان مکان انجام دهد.

زمان فروش را مدیر اجرا معین و آگهی می‌کند. در تعیین زمان فروش باید طوری برنامه‌ریزی کرد که فاصله بین انتشار آگهی و روز فروش بیش از یک ماه و کمتر از ۱۰ روز نباشد. پس از اجرای تشریفات مربوط به آگهی فروش، عمل فروش با حضور مامور اجرا و نماینده دادستان به عمل می‌آید و صورت مجلس فروش به امضای آنها خواهد رسید.
 
**باشگاه خبرنگاران: آیا برای خرید اموال توقیف شده محدودیتی برای اشخاص وجود دارد؟

*شاه صاحبی: خير، هر شخصی می‌تواند در این خرید شرکت کند، حتی محکوم له، ولی مامور اجرا، ارزیاب و اشخاصی که مباشر امر فروش هستند و نیز بستگان این اشخاص نمی‌توانند در خرید شرکت کنند. البته باید توجه داشت که صاحب مال هم می‌تواند درخواست کند، که بعضی از اموال او را زودتر یا دیرتر بفروشند یا اینکه خود او بالاترین قیمت پیشنهادی را نقدا پرداخت و از فروش آن ممانعت کند. 

**باشگاه خبرنگاران:چنانچه در عملیات فروش از طریق مزایده هیچ‌کس حاضر به خرید اموال نشود ، تکلیف این اموال چه خواهد شد؟

*شاه صاحبی: در این حالت محکوم‌له می‌تواند، مال دیگری را از محکوم‌علیه معرفی کند و همانند ترتیباتی که قبلا از آن صحبت کردیم تقاضای توقیف و مزایده بکند. همچنین حق دارد معادل طلب خود از اموال مزبور به قیمتی که ارزیابی شده، قبول کند یا اینکه تقاضای تجدید مزایده کند.

در حالت اخیر مال مورد مزایده به هر میزانی که خریدار پیدا کند به فروش خواهد رفت و چنا‌نچه برای مرتبه دوم هم خریداری پیدا نشود و محکوم‌له نیز مال مورد مزایده را به قیمتی که ارزیابی شده قبول نکند آن مال به محکوم‌علیه بازگردانده می‌شود.

ضمن اینکه در فروش اموال توقیف شده به چند نکته اساسی بایستی توجه کرد: اول اینکه در صورت فروش مال توقیف‌شده ، تسلیم مال فقط بعد از پرداخت تمام بهای آن صورت خواهد گرفت، دوم: اگر با فروش قسمتی از اموال محکوم به هزینه‌های اجرایی جبران شود، بقیه اموال محکوم‌علیه فروخته نخواهد شد و به او بازگردانده خواهد شد و سوم اینکه مستثنیات دین در اینجا نیز حاکم است.

**باشگاه خبرنگاران:  با ذكر اين توصيفات در فروش اموال غیر منقول چه نکاتی را باید مدنظر داشت؟

*شاه‌صاحبی: همه مقررات که بر نحوه فروش اموال منقول حاکم است، در خصوص فروش اموال غیرمنقول نیز مصداق دارد ، اما در مورد فروش اموال غیر منقول باید به نکات زیر نیز توجه کرد: به طوري كه  هرگاه ملک توقیف شده مشاع باشد ، فقط سهم محکوم‌علیه به فروش می‌رسد مگر اینکه سایر شرکاء فروش تمام ملک را بخواهند و ديگر اينكه دادگاهی که اجرا توسط آن صورت می‌گیرد با مسلم شدن صحت جریان مزایده برای او دستور صدور سند انتقال را به نام خریدار می‌دهد و این دستور قطعی است.

همچنين در مواردی که ملک خریدار نداشته باشد محکوم‌له می‌تواند آن را در مقابل طلب خود قبول کند البته در این حالت مالک می‌تواند ظرف دو ماه از تاریخ انجام مزایده نسبت به پرداخت همه بدهی‌ها و هزینه‌های اجرایی اقدام کند و مانع انتقال ملک به محکوم‌له شود و چنانچه مالک پس از انجام مزایده حاضر به انتقال سند به نام خریدار نشود ، نماینده دادگاه سند انتقال را در دفترخانه اسناد رسمی‌ به نام خریدار امضا می‌کند. 

**باشگاه خبرنگاران:چنانچه شخص ثالثی نسبت به مال منقول و یا غیرمنقول یا وجه نقد توقیف شده مدعی حقی شود چه تصمیمی ‌اتخاذ خواهد شد؟

*شاه صاحبی: برای پاسخ به این سوال باید چند حالت را در نظر گرفت: اول آنکه ادعای شخص ثالث مستند به حکم قطعی مراجع قضایی یا سند رسمی ‌که تاریخ آن مقدم بر تاریخ توقیف است، در این حالت از توقیف رفع اثر می‌شود.

دوم آنکه ادعای شخص ثالث مستند به سند رسمی‌ یا حکم قطعی نیست یا اگر هست تاریخ آن بعد از تاریخ توقیف است که در این صورت عملیات اجرایی ادامه پیدا می‌کند ولی مدعی حق برای جلوگیری از عملیات اجرایی و اثبات ادعای خود می‌تواند به دادگاه شکایت کند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ب علت بدهی خودرو توقیف شده یک سوم خودرو دست وشته برای من است چکار باید کنم
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۵:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
اصلاً همه قانون مسخره هُت ،یا اینکه وکلا از دوسر معامله پول میگیرن ،کارخونه ه من که دودانگش مال من بودو ۴ملیارد پولش بود زدن ۴۳۰ملیون تومان،و زمانی که به من خبر ندادن خودشان بریدن ودوختن و ملک را تحویل خریدار یا شریک من که تنها برنده و تنها کسی بود در مزایده شرکت کرده بود دادن،چون وکیل من که خانم هست با انها هماهنگ کرده بود چون طرف برنده یک عرب بود با آنها ساخت و پاخت کردوبدبختم‌کرد ،و حالا بعد از یکسال ونیم ار مزایده و یک‌ماه از سند زدن دادگسنری پول من را تو حساب خودش گذاشته وامروز میاد وفردا میاد راه انداخته ،کجا نوشته قانون طرف حقه ،قانون طرف سرمایه دارهست تمام ،این حرفها چیه تو مغز مردم میریزید کجا حق مظلوم را میگیرید ،الان کار وکلا شده مثل مامور پاسگاه از دوسر معامله رشوه میگیرن همش الکی کشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۱۳ دی ۱۳۹۹
باسلام ایادرست است موتوری ک قسطی خریدم بعلت نداشتن بیمه توقیف وبعدب مزایده گذاشته شود
Germany
سھراب
۱۸:۰۷ ۰۵ دی ۱۳۹۹
سلام ماشینمو فروختم تعویض پلاک نکردہ طرف الان ماشین تو پارکینگہ چون دوبار شکایت کردم از پلاکہاالان میخوان مزایدہ بزنن میخوام بدونم پلاکھا چی میشہ بعدطمزایدہ
Iran (Islamic Republic of)
میلاد ابوالفتی
۲۲:۱۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
سلام میخواستم بدونم که پلاک به خودم برمیگرده موقعی که ماشین رو واسه مزایده گذاشتن و فروش رفت پلاک ماشین به صاحب قبلی تعلق میگیره یا به اون کسی که ماشین رو میخره
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۲:۱۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
سلام.من یک کشاورز هستم طبق شرایط پول نزول گرفتم دو برابر پول خودم بر گردوندم چون فرد نزول دهنده اقوام بود یک رسید گرفتم وسفته هام پیش طرف موند گفتم فامیله کاری نداره الان پسرش گذاشته اجرا الان زمین کشااورزی من که تنها راه در امده مه گذاشتن مزایده بنطرتون چیکار کنم پنجاه دو سالمه جایی هم بهم کار نمیدن؟
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۱۱:۵۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام توروخدا جواب بدید شوهرم با یکی دعواش شد وطرفو زد سه ماه بعد هم همسرم بعلت تصادف رانندگی از دنیا رفت ،شاکی پرونده را پیگیری کرد خونه شوهرمو توقیف کرد گذاشته برا فروش ،شخص سومی پیدا شده خونه را خریده بعد از ۴۵روز تونستم دیه را با بدبختی جور کنم یعنی ایشالله جور بشه میتونم خونمو پس بگیرم یانه ،التماس میکنم جوابمو بدید
Iran (Islamic Republic of)
سيد مجيد
۲۲:۱۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
سلام استاد گرامي من كارخانه بزرگي را توقيف كرده و توقيف نهم احتمالي هستم،اكثر توقيف كنندگان جلوتر دواير دولتي هستند،حال كار را به مزايده رساندم و كارشناسي شده،حالا اجرا ميگويد كه من نميتوانم بدهيهاي قبل از شما را مشخص كنم،در صورتي كه با استعلام قابل روشن شدن است،ومبلغ انقدر بالاست كه توانايي توديع توقيفات جلوتر را ندارم ،جمع توقيفات جلوتر شصت ميليارد و طلب من دونيم ميليارد است آيا راهكاري وجود دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
معصومه السادات موسوی
۱۱:۳۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید تاجر اعسارش رد شده زمین معرفی کرده دو بار مزایده رفته ملک 70 تومان مهریه 500 تا سکه میگن ملک معرفی کن معرفی کردم میگن جز مستقثیات دین مرد ایا کسی که تاجر و 4 سال منزل ترک کرده و ازدواج مجدد کرده داشته وی 70 میلیون تومان و چون مهریه سال 95 اجرا گذاشتم با اینکه زمین نگرفتم بر اساس سال 95 سکه حساب کردن چون غریبم در ساری
Iran (Islamic Republic of)
حمید اکبرنژاد
۱۷:۱۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
بعد از گذشت 3 سال موفق به کارشناسی و حراجی ملکی شده ام و متهم در این مرحله تقاضای مصالحه کرده است ؟ آیا میتوانم از وی تقاضای اصل و سود با بهره 20 درصد را بنوایم تا رضایت دهم ؟ اگه مصالحه نکنیم چه خسارتی متهم خواهد دید ؟ تشکر فروان
Iran (Islamic Republic of)
حمید اکبرنژاد
۱۱:۳۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
با سلام هنوز موفق به گرفتن جواب سوال فوق نشدم در صورت امکان راهنمایی فرمایید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۳:۵۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
با عرض سلام و خسته نباشید.در پرونده من محکوم علیه اموالی معرفی کرده که اولا سهل الفروش نبوده دوما در مزایده بار اول ودوم بفروش نرفته.قاضی دوباره دستور توقیف اموال داده و محکوم علیه اموالی مشابه اموال قبلی معرفی کرده حالا باز خریداری پیدا نشده سوال من اینجاست این فرایند تا کی ادامه پیدا میکنه ؟اصلا قاضی میتونه دستور بده که محکوم علیه قصد دادن بهی خود را ندارد و با این کار ها روند پرونده را به تاخیر میندازه و حکم جلب بده؟خواهش راهنماییم کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۸:۲۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
خوب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی جعفرزاده
۲۳:۴۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
سلام. من محکوم به پرداخت یه مبلغی شدم
بعدش یه زمین و به مزایده گذاشته شد و شخصی سومی اومد خرید .
الان بعد 50 روز پولش و جور کردم .
ایا. راه حلی داره . زمین و برگردوندم. چون هنوز زمین و تحویل ندادند
یا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
بیژن
۱۷:۲۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
سلام .خسته نباشید .مقداری از اجناس مغازه معرفی شده و مزایده زده شده
اگر هر دو مرحله خریدار پیدا نشه و محکوم له نیز مال رو بر نداره برای محکوم و علیه جلب صادر میشه دوباره؟؟؟
ممنون میشم پاسخ داده بشه .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۴۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
اگر نتیجه ابلاغ به محکوم علیه بعد از برگزاری مزاییده واصل شود تکلیف دادگاه چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
تقی سمیعی
۱۱:۳۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
من یک ماشین توقیف کردم الان صاحبش افتاده دنباله شاهد ها که بیان داداگاه اشتباه خط بدن الان چجوری میشه لطفا وکیل هم دارم
Germany
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
سلام. یک مال منقول یا غیرمنقول، اگر توسط مامور اجرا (مامور اجرای ثبت) توقیف بشه تا چند مدت در حالت توقیف باقی می مونه و بعد به مزایده گذاشته میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
مونا کریمی
۱۵:۲۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
سلام
من ماشینی رو توقیف کرده ام و در تاریخ مزایده شرکت نکرده ام میخاستم ببینم نتیجه چ می شود
Iran (Islamic Republic of)
رحمانی
۱۶:۴۸ ۲۳ دی ۱۳۹۶
سلام
اگه در مزایده ملک برنده تا موعد مقرر نتواند پول را تهیه کند تکلیف چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
سلام.درصورت بفروش نرفتن اموال توقیف شده بدهکار ورد مال به خود بدهکار ٬ایابتقاضای طلبکار بدکار را میشود بازداشت کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
سلام.درصورت بفروش نرفتن اموال توقیف شده بدهکار ورد مال به خود بدهکار ٬ایابتقاضای طلبکار بدکار را میشود بازداشت کرد ؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سامان
۰۳:۰۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۶
سلام برای یکی از دوستان که پنج سال تعلیق داشت طی این مدت مرتکب خط شده است و حکم تعلیق شکسته و منجر به تحمل پنج سال شده است اگه خودش رو معرفی نکند دادگاه اموال فرد راه برای مزایده میتواند بگذارد یا نه مرسی از راهنمای شما
Iran (Islamic Republic of)
زری
۲۳:۱۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
سلام .من یه مالی رو از یک کارخانه توقیف کردم و در مزایده هم برنده شدم و تمام هزینه ها و مابه تفاوت رو هم ریختم و مال به نام من شد و با مامور میخوام دو روز دیگه برم برا جابجایی مال ولی این شرکتی که ازش شکایت کردم برگه ورشکستگی گرفته ایا به نظر شما میتونه با اون برگه ورشکستگی یا هر دلیل دیگه ای حکم منو برا جابجا کنسل کنه؟؟ اخه ایشون یه شکایت از بنده ترتیب دادن اما اون شکایت 10 روز دیگه قراره رسیدگی بشه ولی حکم مزایده من اومد و من انجام دادم تمام مراحلشو
ممنون میدم اگه زود جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
خیلی خوبه ولی یه سوال من به ملک مزایده‌ای خریدم حالا که اقدام برا گرفتن سند کردم ،دفترخونه منو فرستاد دنبال مفاصاحساب مالیاتی و مفاصاحساب نوسازی هر دو جا اصل سند می‌خوان در صورتی که من سند ندارم و وقتی میگم من اصل ندارم میگن کپی برابر اصل بیاره واقعا مسخره نیست،خواهشا منو راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
منیژه
۱۰:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
من امسال در حادثه رانندگی با یک ماشین تصادف کردم.بعداز امدن افسر راهنمایی زیاندیده شناخته شدم.سقف بیمه مقصرکمترازخصارت واردشده بود.بعدازمراحل اداری بالاخره مبلغ را از بیمه گرفتم.بابت هزینه مازادشکایت کردم. از کار و زندگی افتاد ه ام.بابت خواب ماشین اقدام کردم.که کارشناس تا دیروز روز خصارت تعیین کرده و حدودمیلیون تومان خصارت خاب ماشین تشخیص داده است.بابت توقیف ماشین مقصر اقدام کرده ام.منتظر ۴۰ روز از تاریخ ابلاغ به فرد مقصر بگزرد تا حکم توقیف اموال(ماشین مقصر حادثه) از طریق اجرای احکام به اجرا در اورم.ایا بنظر شما چیز دیگر باقی مانده که بتوانم از فرد مقصر حادثه بگیرم.خواهشا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
منیژه
۱۰:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
من امسال در حادثه رانندگی با یک ماشین تصادف کردم.بعداز امدن افسر راهنمایی زیاندیده شناخته شدم.سقف بیمه مقصرکمترازخصارت واردشده بود.بعدازمراحل اداری بالاخره مبلغ را از بیمه گرفتم.بابت هزینه مازادشکایت کردم. از کار و زندگی افتاد ه ام.بابت خواب ماشین اقدام کردم.که کارشناس تا دیروز روز خصارت تعیین کرده و حدودمیلیون تومان خصارت خاب ماشین تشخیص داده است.بابت توقیف ماشین مقصر اقدام کرده ام.منتظر ۴۰ روز از تاریخ ابلاغ به فرد مقصر بگزرد تا حکم توقیف اموال(ماشین مقصر حادثه) از طریق اجرای احکام به اجرا در اورم.ایا بنظر شما چیز دیگر باقی مانده که بتوانم از فرد مقصر حادثه بگیرم.خواهشا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی پورمیرزا
۱۳:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
خیلی خوبه ولی یه سوال من به ملک مزایده‌ای خریدم حالا که اقدام برا گرفتن سند کردم ،دفترخونه منو فرستاد دنبال مفاصاحساب مالیاتی و مفاصاحساب نوسازی هر دو جا اصل سند می‌خوان در صورتی که من سند ندارم و وقتی میگم من اصل ندارم میگن کپی برابر اصل بیاره واقعا مسخره نیست،خواهشا منو راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی پورمیرزا
۱۳:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
خیلی خوبه ولی یه سوال من به ملک مزایده‌ای خریدم حالا که اقدام برا گرفتن سند کردم ،دفترخونه منو فرستاد دنبال مفاصاحساب مالیاتی و مفاصاحساب نوسازی هر دو جا اصل سند می‌خوان در صورتی که من سند ندارم و وقتی میگم من اصل ندارم میگن کپی برابر اصل بیاره واقعا مسخره نیست،خواهشا منو راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی عشوری
۲۰:۵۲ ۲۶ تير ۱۳۹۶
باسلام یه ماشین مزایده ایی خریداری کردم برای ثبت سند اقدام کردم که متآسفانه برگه اصل کمپانی ماشین گم شده است اما کپی برابر اصل رو همراه دارم از شما درخواست راهنمایی میخواهم.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
شروین
۱۰:۳۷ ۰۱ تير ۱۳۹۶
ملک مزایده ای نخرید
حرف وکلا هم گوش ندید
من یک سال پیش خریدم معلوم شد که قبلا با مبایعه نامه فروخته شده بود
قاضی سند منو باطل کرد
همه چی هم قانونی انجام شده بود.اگهی مزایده هم تو ملک نصب شده بود
تقصیر من چیه الان؟کف دستم بو نکرده بودم که
Germany
Malihepourmohammadi
۰۰:۱۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
بسیار عالی توضبح داده شده است.سپاسگزارم
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۵
سلام خیلی خوب بود . یه سوال دارم ؟یه ملکی به مزایده گذاشته شده در مزایده اول کسی شرکت نکرد در مزایده دوم اگه کسی شرکت کنه دادگاه تا چند درصد میتونه از قیمت کارشناسی شده پاینتر ملک رو واگذار کنه؟ اگه همچین قانونی هست تا چند درصد قیمت رو پایین میارن ؟این قانون کجا نوشته شده ؟
آخرین اخبار