روزنامه کامرسانت با انتشار مطلبی ضمن اشاره به نزدیک شدن موعد خروج قطعی نظامیان خارجی از افغانستان، به بررسی ابعاد حضور 3 هزار شبه نظامی در شمال افغانستان و چالش‌های امنیتی این دوره پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،روزنامه کامرسانت چاپ مسکو  بر اساس یک گزارش مخفی از رهبران روسیه که موقعیت افغانستان را پس از خروج نیروهای آیساف از این کشور بررسی کرده است سه عامل بزرگ چالش زا را مورد بررسی قرار داده است.
 
در این مقاله آمده است: چالش اول که تهدیدی برای منافع روسیه به حساب می‌آید، بی‌ثباتی در منطقه آسیای مرکزی و عدم توان این کشور برای مدیریت چنین تحرکات و کاهش زیان‌های احتمالی در منطقه است.
 
این گزارش که توسط محققین آکادمی علوم روسیه با حضور کارشناسان وزارت خارجه روسیه نیز بررسی شده است، با اشاره به تحولات افغانستان پس از خروج نیروهای ائتلاف به این نتیجه رسیدند که دولت افغانستان نمی‌تواند در داخل کشور در مقابل طالبان که در حال تقویت قدرت خود هستند کنترلی داشته باشد اگر چه آمریکا مذاکرات مخفیانه‌ای را با طالبان دارد اما موفقیت زیادی را بدست نیاورده است.
 
در این راستا تحلیلگران معتقدند وخامت اوضاع در افغانستان (احتمال بدست گیری قدرت در برخی مناطق توسط طالبان) قطعا بر اوضاع روسیه نیز بی تاثیر نخواهد بود و بیشترین آسیب از سوی اسلام گرایان افراطی در ازبکستان است.
 
ضمن اینکه در مناطق مرزی ترکمن-افغان حدود سه هزار شبه نظامی متشکل از گروه‌های رادیکال اسلامی حضور دارند که می‌توانند به مرزهای حتی قزاقستان نفوذ کنند و به همراه خود ترانزیت مواد مخدر را نیز افزایش می‌دهند.
 
این روزنامه در ادامه آورده است، سطح توان نظامی برخی از کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی در حدی نیست که بتوان با چنین تهدیداتی به مقابله برخواست، بنابراین بار اصلی کمک رسانی به تقویت امنیت مرزهای این کشورها بر عهده روسیه خواهد بود.
 
روسیه در حال حاضر از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند و سعی دارد مرزداران خود را در مرزهای افغان-تاجیک قرار دهد و در این رابطه در نظر دارد بیش از 1 میلیارد دلار برای مدرنیزه کردن "ارتش قرقیزستان" و "تاجیکستان" نیز بپردازد، اگر چه این نوع فعالیت برای جلوگیری نفوذ تهدیدات از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی را سازمان پیمان امنیت جمعی از 5 سال آغاز کرده است ولی این تلاش‌ها ممکن است کافی نباشد.
 
کارشناسان بر این باورند که واحدهای منظم ارتش به طور مرتب با نیروهای تروریستی مقابله می‌کنند ولی با این نوع مبارزه هیچ یک از کشورها توفیقی نخواهند داشت.
 
در ادامه مقاله این روزنامه آمده است، برای مقابله با نیروهای تروریستی باید روسیه و آمریکا با دیگر کشورها همکاری و تعامل حساب شده داشته باشند.
 
در این گزارش آمده است که نگرانی روسیه به خاطر گسترش اقتصادی چین در منطقه آسیای مرکزی است ولی مسکو معتقد بوده که پکن نیز مانند مسکو به شدت مخالف قوت گرفتن نیروهای رادیکالی در آسیای مرکزی است و از این نظر چین و روسیه با هم همگام و هم عقیده هستند.
 
کامرسانت در پایان گفته است، اخیرا "قاری نصرالله" یکی از رهبران طالبان اعلام کرده که در سال 2015 طالبان یک حکومت خلیفه‌ای را در افغانستان ایجاد خواهند کرد و به محض خروج نیروهای غربی از افغانستان در کشور نظام قدیم را به رهبری ملا عمر ایجاد خواهند کرد.
 
به اعتقاد کارشناسان، انتشار چنین مقالاتی از سوی رسانه‌های معتبر روسی تنها تاحدودی به واقعیت نزدیک است. مسکو سعی دارد با بزرگنمایی خطر نفوذ تروریسم به کشورهای آسیای مرکزی، علاوه بر استقرار مجدد نیروهای خود در مرز "تاجیکستان" و افغانستان، قرقیزستان را که اکنون میزبان نیروهای نظامی آمریکا در خاک خود است، به دریافت کمک بیشتر از مسکو جهت مقابله با خطر تروریسم متقاعد کند تا از این طریق، هرچه بیشتر بر نفوذ سنتی خود بر این منطقه بیافزاید.
 
البته در این میان قابل ذکر است، خطر نفوذ و گسترش تحرکات گروه‌های تروریستی چندان دور از واقعیت نیست اما مسئله‌ای که بیش از همه قابل تامل است، عدم توجه به خواست واقعی مردمان این مناطق و درنظرداشت منافع قدرت‌های بزرگ در مواجهه با چنین تهدیداتی است.
 
انتهای پیام /

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار