ارتش رژیم اسرائیل هر ساله هزاران سرباز خود را به بهانه های مختلف زندانی می کند و می گوید بیشتر آنها به دلیل فرار از خدمت به زندان محکوم می شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، بیشتر فراری ها از زندان به دلایل اقتصادی و اجتماعی از خدمت فرار می کنند، کما اینکه غریب به اتفاق زندانیان از مهجرانی هستند که از اتیوپی و کشورهای اتحادیه شوروی به اسرائیل مهاجرت کردند.تحقیقات نشان می دهد که مسئولان زندان های اسرائیل حقوق زندانیان را نقض می کنند و وضعیت بهداشتی نیز در این زندان ها بسیار وخیم است.

در اسرائیل دو زندان برای سربازان وجود دارد: یکی زندان 394 در صرفند است که به زندان صرفند یا زندان 4 معروف است و دیگری زندان 396 یا عتلیت یا زندان 6.

گزارش کلیسا نشان می دهد که زندان های صرفند و عتلیت 14042 هزار سرباز را در 2012 در خود زندانی کرده است.طبق گزارشات ارائه شده این تعداد نسبت تعداد زندانی ها در 2011 کمتر و از 2010 بیشتر بوده است، به طوری که تعدادشان در 2010 به 12636 نفر بود و 16 درصد از این افراد برای نخستین باربود که وارد زندان شدند.

دلایل زندانی کردن سربازان:

دادگاه های نظامی اسرائیل برای مقابله با خلاف های مرتکب شده سربازان دو نوع اقدام قانونی و قضایی به کار می گیرد.اقدامات دستوری و اقدامات کیفری. نوع اول توسط واحد های نظامی انجام می شود و تنها یک واحد در دادستان نظامی بر آن نظارت می کند. این در حالی است که اقدام نظامی را دادستانی نظامی اجرا می کند.
دادستانی نظامی لوایحی علیه 5873 سرباز در 2012 ارائه داده است و این مقدار در 2011 به تعداد 7486 نفر بوده است. تهمت اساسی به این افراد فرار از خدمت ذکر شده است . از دیگر دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی 1441 نفر
جرایم کیفری 1330

مصرف مواد مخدر 680 

خشونت و استفاده از سلاح و گم کردن سلاح و جرایم جنسی از دیگر دلایل زندانی سربازان اسرائیلی ذکر شده است. از آمار و ارقام داده شده مشخص می شود که بیشترین دلیل زندانی سربازان فرار از خدمت است که 67 درصد فراری ها را تشکیل می دهند.

شهر اسدود از شهرهایی است که بیشتر سربازان زندانی از آن هستد و بعد آن شهر بئر السبع که 325 سرباز آن زندانی شدند.

در رابطه با شرایط اقتصادی دخیل در زندانی سربازان، بخشی از فعالیت دستگاه مسالمت آمیز سربازی برای مدوای زندانیان از طائفه اتیوپی اختصاص یافته است و با وجود اینکه میزان این افراد در 2008 نسبت به 2007 کاهش یافته بود اما بار دیگر تعدادشان رو به افزایش است. دلیل اصلی ای که این سربازان را روانه زندان می کند، فرار از خدمت است.

اما شیر مایستر از افسران بلندپایه درارتش اسرائیل می گوید: دلیل اصلی ای که سربازان از زندان فرار می کنند ناشی از مشکلات اقتصادی در خانواده است و نه مخالفت با قوانین نظامی بلکه مشکل به خانه بر می گردد. ما می دانیم که 52 درصد از طایفه لیبی که در ارتش اسرائیل خدمت می کنند مستحق دستیابی به امتیازات اقتصادی هستند و این نشان می دهد که آنان پایگاه اقتصادی و اجتماعی ضعیفی دارند. و این عامل اصلی فرار از خدمت است که نتیجه اش هم زندان می شود.

شرایط زندان ها:

گزارش های سالانه کمیته بررسی شکایت های سربازان، شرایط زندان ها را خطرناک توصیف می کند. کلیسا در این رابطه می گوید: با استناد به گزارش کمیته مذکور نتایج حاصل شده از وضعیت زندان ها اسف بار است و علاوه بر این با اوامر صادره از هیات ستاد کل یا دستورات افسر رئیس پلیس نظامی نیز مخالفت می شود.

یک افسر پلیس نظامی در ارتش اسرائیل می گوید: بیشتر احکام صادره برای زندانیان تا یک سال است و هنوز ترتیبی با حکومت اندیشده شده تا سربازانی که به دلایل کیفری به چند سال محکوم شده اند به زندان های غیر نظامی منتقل شوند. وی در ادامه افزود: کسانی که به تهمت فرار از زندان محکوم می شوند مدت  زمان صدور حکمشان از دو ماه به دو ماه و نیم می رسد.
 
یکی از گزارش های نظارت دولت نشان می دهد که سربازان از بدرفتاری زندانبانان و شلاق و شکنجه زیاد به ستوه آمدند و زندانبانان قدرت بیش از حدی در برخورد با آنان به کار می گیرند که در برخی مواقع به مرز شکنجه هم می رسد. در نوع درمان های طبی هم عوامل مربوطه به کرّات اشتباهاتی در حق سربازان مرتکب می شوند.

وضعیت زیر ساخت ها و بهداشت زندان ها بسیار وخیم است. از سوی دیگر افراد زندانی شده نمی توانند با به خوبی با خانواده های خود ارتباط برقرار کنند.

آنان نمی توانند با وکلای دفاع نظامی هم ارتباط داشته باشند( ارتش این وکلاء را برای دفاع از سربازان زندانی منصوب کرده است). در راباطه با درخواست تخفیف مجازات آنان هم بارها معلوم شده که حقوقشان نقض می شود، به عنوان در جواب دادن به درخواستشان دیر عمل می شود.

برچسب ها: اسرائیل ، سرباز ، زندان ، شکنجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار