از کهن‌ترین و جامع ترین نسخه دیوان خواجوی کرمانی ضمن مراسمی در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: ادبیات کهن ایران اسلامی به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی فرهنگ، نقش به سزایی در شکوفایی و اعتلای فرهنگ ایرانی و اسلامی داشته است.

احمد سعیدی افزود: فرهنگ وامدار ادبیات فارسی و جلوه های ماندگار آن است و این عرصه مقدس در باورهای مردم ریشه دارد.

وی گفت:در فضای پاک سرشار از معنویت دیار کریمان نام آورانی رشد یافته اند که نام خود را بر پیشانی تاریخ و فرهنگ کشور ثبت کرده اند و تجلیل از این بزرگان عرصه فرهنگ معنویت و هنر،و معرفی آثار ماندگارشان کمک شایانی در شناخت فرهنگ غنی و ریشه دار این سرزمین کهن خواهد کرد.

سعیدی، تصریح کرد:خواجوی کرمانی،نمونه ای برای سنجش غنای فرهنگی و هنری دیار کریمان و نماد والای روح کهن معرفت در این دیار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان این که خواجه حافظ شیراز به مدد خواجو بر قلل ادبیات فارسی پا نهاده است، افزود: شعر و اندیشه خواجو بیانگر شعور ادیبان ایران زمین و مایه فخر کشور است.

سعیدی، تصریح کرد: انتشار نسخه کهن کلیات خواجوی کرمانی از روی نسخه موجود در موزه ملک بوده که توسط خوشنویس کرمانی در سال 750 هجری قمری به عنوان جامع ترین و کامل ترین منبع قرار گرفته که یک رویداد مبارک برای استان کرمان است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کرمان افزود: در راستای معرفی چهره فرهنگی و ادبی خواجوی کرمانی گام های بلندی به همت استاندار کرمان و اهالی فرهنگ رقم خورده که ثبت روز خواجو در تقویم رسمی کشور، جایزه ادبی خواجو، آلبوم صوتی اشعار خواجو و چاپ کهن ترین نسخه خطی کلیات خواجو از جمله این موارد است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.