رييس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور با حمايت از پرورش ماهي "تيلاپيا" در كشور ،گفت:تيلاپيا ازسال 2005 آمار توليد آزاد ماهيان را در جهان پشت سر گذاشته و احتمالا تا چند سال آينده با رشد بالاي 12.2 درصد رتبه اول آبزيان پرورشي جهان خواهد شد

عباسعلي مطلبي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت :در حال حاضر "تيلاپيا" در اغلب مناطق حاره اي و معتدل جهان و در بيش از 100 کشور از جمله کشورهاي همسايه ايران پرورش داده مي شود.

وي با بيان اينكه استقبال عمومي دنيا ازتيلاپيا و توسعه روز افزون آن شاهدي بر موفقيت اين صنعت است،افزود: حدود 3 سال است كه تيلاپيا به مزارع بخش خصوصي منطقه بافق يزد وارد شده و طي اين مدت هيچگونه معضل زيست محيطي ، آلودگي هوايي و غيره در اين منطقه ايجاد نكرده است .

رييس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور با اشاره به اينكه اين موسسه بنابر رسالت کاري خود از بدو ورود اين ماهي تحقيقات جامعي را در دستور کار قرار داده و همچنان نيز همگام با دنيا اين مطالعات را ادامه مي دهد، اضافه كرد: اولين قدم هاي پس از حصول دستاوردهاي علمي با توجه به مجوزهاي دريافتي حاصل از مطالعات رونمايي از پرورش تيلاپيا در يكي از دور افتاده ترين مناطق کشور در خردادماه 1390 با حضور روساي سازمان شيلات ايران، موسسات تحقيقات علوم شيلاتي کشور، سازمان جهاد استان، استاندار و مسئولين استاني، نماينده مجلس و .... در استخرهاي بخش خصوصي انجام شد.

مطلبي اضافه كرد: همچنين با عنايت به توان کارشناسي و دانش فني حاصله ميان مرکز تحقيقات ملي آبزيان آبهاي شور(وابسته به موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور) با جهاد استان يزد(و حمايت شيلات ايران) قراردادي مبتني بر توليد ماهانه 20هزار بچه ماهي تيلاپيا و ورود بخش پرورش منعقد شد تا ضمن آشنايي پرورش دهندگان و مردم با اين بازار به تدريج کليه بحث هاي تيلاپيا به طور اصولي منتقل شود.

وي با بيان اينكه هر موجود زنده اي براي زندگي نيازمند شرايط خاصي است،ادامه داد: تيلاپيا نيز از اين قاعده مستثني نيست ،اما اندک آشنايي با اين گونه آبزي پرورشي روشن مي کند که اين شرايط در محدوده هاي نسبتا وسيع اکولوژيک قرار داشته که همين ويژگي عامل موفقيت آن در قرار گرفتن در جايگاه دوم آبزي پروري جهان بوده است.

مطلبي افزود: اين شرايط خاص با بسياري از مناطق کشور همخواني داشته و اساسا يکي از دلايل توسعه اين ماهي به ويژه در مناطق گرم و خشک همين امربوده و بسياري از مناطق ايران واجد چنين آب و هوايي است.

وي با اشاره به اينكه گونه هاي مهم پرورشي ايران(قزل آلا، کپور، ميگوي وانامي و ...) بومي ايران نبوده و در اين زمينه بسياري ديگر از محصولات دامي و کشاورزي را نيز مي توان ذکر کرد،افزود: پروژه ، گزارشات علمي ، سخنراني ها و مقالات پژوهشي بسياري در زمينه سازگاري تيلاپيا در مرکز ما انجام شده است.

مطلبي اظهار داشت : برنامه هاي توسعه پرورش تيلاپيا براي مناطق حاشيه کويري مانند يزد، کرمان، سمنان و ... و مناطق مشابه با منابع آب بسته در نظر گرفته شده و اين توسعه مي تواند همراه با افزايش توليدات آبزيان و سرانه مصرف آبزيان، متضمن بهره برداري از آب هاي بلااستفاده، اشتغالزايي در مناطق کمتر توسعه يافته و حاشيه کويري، جلوگيري از مهاجرات به شهرهاي بزرگ، افزايش توليد ملي و خودکفايي باشد .

وي افزود: با توجه به تعريف ماهي بومي و غيربومي، ماهي خاوياري که از درياي خزر به آب هاي داخلي منتقل و پرورش داده مي شود و رويه اي بسيار مفيد و حائز اهميت است اين ماهي در خوزستان، سمنان، قم، يزد، ... ماهي بومي محسوب نمي شود ، توسعه پرورش ماهيان خاوياري و ديگر آبزيان هيچگونه منافاتي با توسعه تيلاپيا ندارد و هم اکنون جز برنامه ها و اهداف مهم پژوهشي است.

فواید پرورش تیلاپیا

مطلبي با اشاره به تراکم پذيري ماهي، توجيه اقتصادي، نياز کم به آب، مقاومت در برابر بيماري هاو بازارپسندي اين آبزي افزود: تيلاپياي کامل در بازار جهاني حدود يک دلار قيمت و قابليت ورود به سبد مصرف عامي را دارد ،براساس نظر 2010 فائو اين ماهي بهترين گزينه براي خطوط هوايي، بيماران بستري، فروشگاه هاي زنجيره اي، غذاي دانش آموزان، افراد با تمکن مالي پايين، ... توصيه شده است.

وي اضافه كرد: پيش بيني شده تا سال 2050 صيد آبزيان ناممکن شود و اين درحاليست که تا سال 2030 نياز به توليد دو برابر غذا وجود دارد با توجه به اين مطلب ،تيلاپيا ازسال 2005 آمار توليد آزاد ماهيان را در جهان پشت سر گذاشته و احتمالا تا چند سال آينده با رشد بالاي 12.2 درصد رتبه اول آبزيان پرورشي جهان خواهد شد.

مطلبي ادامه داد: مطالعه آمار توليد آبزيان پرورشي در ديگر کشورها از جمله اندونزي، تايلند، مصر، برزيل و ... در اين زمينه اهميت توليد اين آبزي را بخوبي نشان مي دهد بعلاوه در اغلب کشورهاي قطب توليد تيلاپيا تنوع بالاي زيستي قابل مقايسه با تنوع زيستي ايران نيست.

وي ادامه داد: به عنوان مثال تايلند سالانه 10 ميليون دلار صادرات تيلاپيا دارد وطي 20 سال 800درصد افزايش توليد تيلاپيا داشته است.

به گفته ي مطلبي طبق آمار موجود در سايت رسمي آمار آبزيان، درسال 2010 تجارت جهاني تيلاپيا بالغ بر 5 ميليارد دلار بوده است و اين سوال مطرح مي گردد که جايگاه ايران در اين فهرست کجاست؟

وي افزود :واردات کنوني فيله تيلاپيا به کشور که به دليل طعم و شرايط مطلوب آن با استقبال مصرف کنندگان مواجه گشته و فروش آن در مارکت ها فراگير شده، به همين دليل پرورش آن مي تواند در راستاي تحقق اهداف و شعارهاي ملي توليد، خودکفايي، اشتغالزايي و خلق حماسه اقتصادي در زمينه صنايع شيلاتي با توليد اين ماهي و فعال شدن صنعت و حرفه ها و صنايع مرتبط با آن (توليد مولدين اصلاح شده، توليد تخم، توليد بچه ماهيان اصلاح شده، پرورش در سيستم ها متنوع، فرآوري و صنايع جنبي جايگزين شود.

مطلبي خاطر نشان كرد :تراکم پذيري، توليد در واحد سطح، ضريب تبديل غذا، ميزان و نرخ رشد، نوع خوراک، وضعيت تکثير و توليد تخم، از جمله ويژگي هاي اين ماهي است که مي تواند آبزي پروري ما را از مصرف آب شيرين و واردات نهاده هايي که امروزه اساس توليد در کشور است، نجات دهد.

وي با بيان اينكه اين موارد با ديگر آبزيان پرورشي متداول کشور قابل مقايسه نيست خاطرنشان كرد: طرح معرفي تيلاپيا به صنعت آبزي پروري کشور از سال 1387 در مرکز تحقيقات ملي آبزيان آبهاي شور آغاز و منجر به نتايج و دستاوردها و دانش فني پرارزشي شده که چشم انداز روشني در آينده صنايع شيلاتي کشور گشوده و در کانون توجه بسياري از متخصصين، توليدکنندگان و مرتبطين صنايع شيلاتي کشور قرار گرفته است.

برچسب ها: تیلاپیا ، ماهی ، پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار